11.09.2016

Inžinier VW sa priznal k manipulácii s emisiami, hrozí mu päť rokov väzenia

Bývalý technik Volkswagenu v rámci emisnej aféry priznal vinu a súhlasil so spoluprácou s americkým ministerstvom spravodlivosti.

Podľa agentúry Reuters tak ide o prvú konkrétnu osobu, ktorú úrady v rámci aféry obžalovali. Napriek tomu, že sa dohodol sa na spolupráci s úradmi, môže skončiť za mrežami. Jeden z inžinierov nemeckého automobilového koncernu Volkswagen James Robert Liang (62) sa dostavil pred okresný súd v Detroite. Americkému súdu sa priznal k podielu na škandále okolo falšovanie testov emisií naftových vozidiel. Dohodol sa, že bude spolupracovať s ministerstvom spravodlivosti USA pri vyšetrovaní tejto aféry.

Liang od roka 1983 pracoval pre VW a bol súčasťou tímu, ktorý vyvíjal dotknutý dieselový motor. Obvinenie tvrdilo, že Liang sa spolčil so súčasnými aj bývalými zamestnancami VW, aby zavádzali americké úrady o softvére, ktorý automobilke umožnil porušiť emisné normy v USA. Priznal sa ku konšpirácii s cieľom podviesť americké regulačné orgány a zákazníkov. Hrozí mu až päť rokov väzenia a pokuta až 250 000 dolárov. Rozsudok by mal byť vynesený 11. januára.

Liang mal podľa prokuratúry spolu s ďalšími inžiniermi za úlohu navrhnúť nové naftové motory pre americký trh, ktoré by vyhovovali sprísneným normám pre emisie oxidov dusíka. Inžinierom sa vraj ale nepodarilo vyvinúť taký naftový motor, ktorý by spĺňal emisné normy a súčasne tiež požiadavky zákazníkov na výkon automobilov, takže sa rozhodli vytvoriť softvér pre manipuláciu s testami emisií. Liang bol obvinený už v júni, informácia o tomto obvinení však bola zverejnená až teraz. Hovorkyňa Volkswagenu sa k tomuto obvineniu odmietla vyjadriť. „Volkswagen naďalej spolupracuje s americkým ministerstvom spravodlivosti,“ uviedla.

Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovým motorom inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Volkswagen vtedy priznal, že v Spojených štátoch je týmto softvérom vybavené asi 482 000 áut s dvojlitrovým motorom. Neskôr sa ukázalo, že problém sa v USA týka aj 85 000 vozidiel s trojlitrovým TDI.

Volkswagen už v júni pristúpil na to, že v USA za urovnanie vládnych a spotrebiteľských žalôb súvisiacich so škandálom zaplatí až 15,3 miliardy dolárov. Majitelia dotknutých vozidiel sa podľa dohody môžu rozhodnúť, či budú požadovať úpravu auta, alebo aby Volkswagen ich vozidlo odkúpil. Dohoda tiež predpokladá, že majitelia dostanú odškodné 5100 až 10 000 dolárov. Júnová dohoda sa týka len áut s dvojlitrovým motorom, o postupe pri vozidlách s trojlitrovým motorom zatiaľ nebolo rozhodnuté.

V auguste sa Volkswagen dohodol, že za problémy spojené so škandálom odškodní tiež svojich amerických predajcov. Podľa zdrojov agentúry Reuters automobilka na toto odškodnenie predajcov vynaloží viac ako 1,2 miliardy dolárov .

    
Po celom svete sa emisný škandál Volkswagenu týka približne 11 miliónov naftových áut, vrátane asi 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto. V Európe aféra zahŕňa približne 8,5 milióna áut s naftovým motorom. Volkswagen však odmieta výzvy, aby európskych zákazníkov za škandál odškodnil podobným spôsobom ako zákazníkov v Spojených štátoch.

Jozef Vydra

Komentáre k článku