06.07.2016

Spoliehal sa na autopilota v Tesle, už nie je medzi živými...

Fanúšik technológií a obdivovateľ Tesly zahynul za volantom svojho obľúbeného auta, ktoré volal Tessy...

Americký výrobca elektrických vozidiel Tesla Motors dodal zákazníkom za 2. štvrťrok o vyše 2600 áut menej, než predpokladal.Nepodarí sa mu tak zrejme dodržať celoročný cieľ. Keby to bol jediný problém, ktorý kvári značku, už to by bolo vážne. Má však na krku vyšetrovanie.

Došlo totiž k prvej smrteľnej nehode autopilota Tesly. Americký úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA skúma, prečo systém autonómneho riadenia nezaznamenal prekážku a nereagoval. Vyšetrovanie má pomôcť vývoju autonómnych systémov a predovšetkým má ukázať na to, že vodič by sa na ne nemal spoliehať. Experti dopravného úradu skúmajú, či nie je v automobile Model S systémová chyba, kvôli ktorej by ho bolo potrebné stiahnuť z prevádzky.

NTHSA preto vyšetruje nielen okolnosti nehody, ale aj systém riadenia, ktorý bol v danom vozidle nainštalovaný. Skúma, či nebol „poddimenzovaný,“ nevhodný, nemal chyby a pod. Úrad zisťuje, či nebude potrebné zvolať 25 tisíc vozidiel na opravu prípadného bezpečnostného nedostatku vozidla, ak by bol príčinou havárie.

Autonómne riadenie čiže autopilot je technológia, ktorej rozvoju sa aktuálne venuje takmer každá automobilka. Veľa ľudí totiž berie šoférovanie len ako nevyhnutne potrebnú činnosť, prípadne ich rovno obťažuje. Taktiež na väčšine automobilových nehôd má hlavný podiel ľudský faktor. Ten istý, ktorý tiež zabráni svojou predvídavosťou množstvu nehôd. Mnohí sú ale presvedčení, že jeho elimináciou a odovzdaním kontroly nad vozidlom umelej inteligencii sa môžeme dočkať sveta bez nehôd a súvisiacich zranení, či dokonca úmrtí.

Od tohto bodu sme však momentálne ešte poriadne ďaleko. Žiadny z výrobcov doteraz neprišiel so systémom, ktorý by skutočne dokázal prevziať úplnú kontrolu nad vozidlom. Tak, aby jeho majiteľ mohol namiesto volantu chytiť do rúk napríklad noviny a namiesto šoférovania sa venoval čítaniu. Renomované automobilky sú si tohto faktu vedomé. Hoci sa snažia zrýchliť tempo vývoja, tvrdia, že s autonómnym riadením vyrukujú až vo chvíli, keď bude úplne spoľahlivé. Zatiaľ ako jediné iba Volvo prišlo pred časom s veľmi odvážnym vyhlásením, že automobilka prevezme zodpovednosť za každú nehodu, ktorá bude spôsobená ich autonómnym systémom riadenia.

Konkurenčná výhoda, či marketingový ťah?

Tesla Motors je jedna z prvých automobiliek, ktorá ponúka funkciu autopilota. V snahe o deklasovanie konkurencie poslala vlani na jeseň do predaja systém zvaný Autopilot. Fanúšikovia tejto značky okamžite začali jasať a nadšene demonštrovali výhody autonómneho riadenia. Šéfa značky Elona Muska to na jednej strane potešilo, no na druhej ale pravdepodobne aj vydesilo - sám totiž veľmi dobre vie, že do nebies vynášaná technológia nie je skutočným autonómnym riadením. Skôr než o čokoľvek iné ide o lepšie fungujúci adaptívny tempomat doplnený aktívnym monitoringom jazdných pruhov.

Tesla preto už krátko po začatí predaja autopilota začala jeho schopnosti obmedzovať a svoje velkohubé vyhlásenia trochu krotiť. Nedá sa však povedať, že by čokoľvek z toho zabralo. Ľudia radi podliehajú zvodom, takže ak niekto ako Musk tvrdí svojím často až fanatickým priaznivcom, že má v ponuke Autopilot, potom mu dav ľahko začne veriť. A to logicky môže viesť k nešťastiu. Raz sa to preto stať muselo. Autonómne riadenie Tesly má teraz oficiálne na svojom konte prvú nehodu s fatálnym koncom. Odohrala sa síce už 7. mája, no až teraz, vďaka vyšetrovaniu amerického úradu NHTSA s ňou oboznámili širšiu verejnosť. Tesla Model S a jej Autopilot (rovnako ako vodič) nezaregistrovali ťahač (či podľa niektorých médií traktor) krížiaci cestu aj s prívesom, do ktorého následne elektrický sedan narazil.

Podľa najnovších správ sa osudná nehoda odohrala na štvorprúdovej ceste vo Willistone, zhruba 160 kilometrov od floridského Orlanda. Za volantom Tesly sedel štyridsaťročný Joshua Brown z Ohia, ktorý bol považovaný za verného stúpenca Tesly. Elon Musk dokonca v minulosti odkázal na jedno z jeho videí. Mapuje situáciu, kedy mal Autopilot dotyčnému zachrániť život.

V osudnom dni 7. mája však už fanúšik značky také šťastie nemal, lebo podľa vyhlásenia Tesly „ani Autopilot, ani vodič nezaregistrovali bielo lakovaný príves proti jasnej oblohe, pre čo nedošlo k zošliapnutí bŕzd". Model S tak vošiel pod príves. A na taký náraz nie sú A-stĺpiky dostatočne dimenzované. Asi si dokážete domyslieť následky takéhoto konfliktu. Auto samo potom ešte nejakú chvíľu išlo ďalej. Špekuluje sa, či už len zotrvačnosťou alebo dokonca naďalej „riadené“ autopilotom. Elektrický sedan potom vyšiel z cesty, urobil ešte niekoľko kotrmelcov, než skončil zhruba 30 metrov od diaľnice. Brown zomrel na mieste, vodič nákladiaku Frank Baressi zranený nebol.

Tesla Motors okamžite a bezprostredne informovala NHTSA, pričom na miesto vyslala tím expertov. Súbežne s tým mal prejsť dôkladnou inšpekciou tiež zdemolovaný vrak. Výsledky vyšetrovania stále ešte nie sú známe, avšak americká organizácia až teraz s jeho priebehom zoznámila verejnosť a oznámila, že Tesla Motors vyšetrujú pre tento incident.

Vodič má mať stálu kontrolu

Spoločnosť Tesla Motors vo vyhlásení uviedla, že ide o prvý známy prípad smrteľnej nehody po 209 miliónoch kilometrov, ktoré vozidlá najazdili bez priameho ovládania človekom po celom svete, z toho v USA 151 miliónov kilometrov. Bežne pritom vo svete dochádza k jednému úmrtiu na každých zhruba 96,5 milióna kilometrov. Tesla zdôrazňuje, že aktivovaný autopilot nesmie znamenať stratu pozornosti vodiča. Musí mať neustálu kontrolu nad celou situáciou na ceste a musí byť vždy okamžite schopný prevziať opäť rozhodnutia a riadenie auta. Okrem toho Tesla zdôrazňuje, že Autopilot je len asistentom, ktorý vyžaduje, aby vodič mal ruky na volante, inak je audiovizuálne varovaný a vozidlo začne samovoľne spomaľovať, kým vodič opätovne nepreukáže, že je v strehu. Nemalo by vôbec dochádzať k situáciám ako pri iných nehodách áut Tesla Motors, keď vodič zapol automatické riadenie a potom zaspal. Že tak majitelia áut neraz robia, dokazujú videá, ktoré sa objavujú na internete. Položením rúk na volant ale nie je vodič pripravený na okamžité prevzatie plnej kontroly nad vozidlom, ak sa stane niečo nepredvídateľného. Trvá totiž niekoľko sekúnd, než ľudský mozog zaktivuje všetky procesy, ktoré sú potrebné k riadenie automobilu.

Automobilka jasne odkazuje svojim zákazníkom, že funkcia autopilot sa má používať hlavne na diaľniciach. Ide o systém, ktorý v určitých jazdných situáciách, typicky na diaľnici alebo na ceste s menším polomerom zákrut, riadi auto úplne sám. Napriek tomu o tomto systéme niektorí z odboru nemajú veľkú mienku a napríklad Trent Victor, šéf vývoja systémov zabraňujúcich kolízii v automobilke Volvo, ho označil trochu posmešne ako „Wannabe“. Tento anglický termín znamená, že sa systém hrá na niečo, čím nie je. Podľa manažéra Volva, ktorý poskytol rozhovor magazínu The Verge, vzbudzuje tento systém Tesly v vodičovi dojem, že nemusí nič robiť, ale jeho obrovskú slabinou je to, že vyžaduje od vodiča absolútnu pozornosť, pretože sa môže sám bez varovania vypnúť.

Tesla sa vraj snaží vydávať od základu čiastočne autonómny systém za plne samostatný. Ak počas jazdy vodič bude napríklad písať email alebo sledovať video, nemožno od neho očakávať správnu a rýchlu reakciu. Preto musí byť vodič Tesly stále v strehu a jediné, čo nemusí, je držať volant. Volvo tvrdí, že tieto systémy druhej až tretej generácie stále nemožno považovať za plnohodnotný autonómny systém. Práve Volvo pracuje na systéme ďalšej generácie, ktorý môže fungovať úplne sám a krízovú situáciu vyhodnotí správne bez potreby zásahu vodiča. Ak sa niečo pokazí, auto Volvo sa zastaví pri krajnici a vyzve vodiča, aby pokračoval v jazde manuálne. Švédska automobilka ponúkne testovania vozidiel s autonómnym systémom štvrtej generácie verejnosti už na konci roka.

Kde čo zlyhalo

V  prípade Tesly je to prvá smrteľná nehoda s aktívnym autopilotom, zároveň je to pravdepodobne prvá smrteľná nehoda autonómneho vozidla vôbec. Dôvodov, prečo nefungovali snímače, bolo hneď niekoľko. Predovšetkým silné slnečné žiarenie a silná prašnosť. Oči, rovnako ako senzor boli oslepené a biely nákladný automobil, ktorý vošiel vozidlu Tesla Motors do cesty, systém nestihol detegovať.

Americká značka vo svojom vyhlásení tiež uviedla, že Autopilot je vo svojej verejnej beta fáze. Takže Tesla ho naďalej testuje, len pritom nepoužíva svojich zamestnancov, ale zákazníkov. Dala im do rúk technológiu, ktorá zďaleka nie je nepriestrelná, čo sama vie. Oznámila im to, ale viete, ako ľudia čítajú v zmluvách texty s malými písmenkami... Práve na túto okolnosť poukazujú mnohí experti, najmä potom šéf vývoja Volva Peter Mertens. Dodal, že švédska automobilka rozhodne nemieni z verejnosti urobiť svojich testerov a namiesto toho autonómne riadenie začne vo svojich vozidlách ponúkať až vtedy, až si bude úplne istá bezpečnosťou. Práve v tomto bode možno pritom vidieť tú najväčšiu chybu, akú Tesla urobila.

Niet pochýb o tom, že aj Joshua Brown urobil chybu, lebo uveril v schopnosti Tesly a nevenoval riadeniu dostatok pozornosti. Za túto chybu zaplatil cenu najvyššiu a pochybujeme o tom, že to bude označené za niečo iné ako jeho vlastné zlyhania. Objavili sa dokonca správy, že v jeho zničenom vozidle objavili DVD prehrávač, na ktorom údajne mohol sledovať počas jazdy film s Harry Potterom... Napriek tomu možno viniť aj Teslu, ktorá pod zavádzajúcim názvom pustila do sveta technológiu, ktorej funkčnosť zďaleka nezodpovedá tomu, ako sa volá.

Teraz bude zaujímavé sledovať, čo sa bude diať ďalej. NHTSA ešte zatiaľ s vyšetrovaním neskončila. Jediným negatívnym dopadom pre Teslu tak bol pád akcií firmy. Scenárov ďalšieho postupu je niekoľko: od možného stiahnutia Autopilota z predaja a zvolávacej akcii všetkých vozidiel, ktoré ním doteraz boli osadené, až po vplyv prvej smrteľnej nehody poloautonómneho riadenia na ďalší vývoj tejto technológie. Možno sa domnievať, že ho to neurýchli.

Komentáre k článku