18.02.2016

Predaj v Európe: v januári prepadákom VW, skokanom Fiat

VW v predajoch klesol o 4%, Fiatu sa naopak darí a vzrástol o 14%.

Škoda bola tentoraz jedenástou najpredávanejšou značkou na európskom trhu. Do prvej desiatky sa dostala namiesto nej Toyota. V priebehu tohtoročného januára sa na európskych trhoch predalo vyše milióna áut, konkrétne 1 093 565 kusov. Je to o 6,3 percenta viac ako pred rokom. Ako vyplýva zo štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), väčšine automobiliek predaje stúpali, Volkswagen a Nissan ale zaznamenali pokles.

V Európe rastie predaj áut už 29 mesiacov v rade. Oproti decembru 2015 sa ale rast predaja spomalil. V poslednom roku minulého roka totiž stúpol predaj nových áut takmer o 16 %. Za celý rok 2015 to predstavovalo 9,2%.

ACEA eviduje štatistiky 30 európskych štátov. K 27 štátom Európskej únie totiž pridáva predaje aj vo vybraných štátoch Európskeho združenia voľného obchodu (EFTA) – teda na Islande, v Nórsku a vo Švajčiarsku. V štatistikách ale chýbajú napríklad Ukrajina a Rusko.

Podľa absolútneho počtu predaných kusov zostala lídrom trhu s prehľadom značka Volkswagen. Predala v januári 2016 v Európe 128 345 áut. Nemecký výrobca ale zaznamenal prepad o rovná štyri percentá. Nevedno, či je za tým aféra Dieselgate, lebo škandálom tiež zasiahnuté značky Audi a Škoda zaznamenali v januári rast. Druhé miesto ako obvykle obsadil Ford (zlepšenie o 11,4 %), stupne víťazov tentoraz uzatvára Opel (na britskom trhu pod značkou Vauxhall), ten si polepšil o 12,4 %.

Výrazne rástlo tiež šieste Audi (+ 14%) a deviaty Fiat (+13,9%). Spomedzi menších výrobcov mali úspech Mazda (+33,5%), Land Rover (+36,8%), Honda (+42,8%) ale tiež Jaguar (+160%).
 Medzi najlepších desať sa dostala Toyota. V januári predala na starom kontinente 48 978 áut, čo je o 1,7% viac ako pred rokom.
Škoda bola tentoraz jedenásta, 47 166 predaných áut je pritom o šesť percent viac ako pred rokom. Kompletne si výsledky môžete pozrieť v tabuľke:

  Registrácie nových áut v Európe podľa značiek
Značka   Predaj za 1/2006 Zmena medziročne v % Podiel na trhu v %
1. Volkswagen  128 345 -4,0 11,7
2. Ford    77 180 11,4 7,1
3. Opel/Vauxhall  71 612 12,4 6,5
4. Renault    67 187 1,5 6,1
5. Peugeot    65 845 3,2 6
6. Audi    62 432 14,0 5,7
7. Mercedes-Benz  56 902 9,8 5,2
8. BMW   54 876 5,8 5
9. Fiat    54 087 13,9 4,9
10. Toyota    48 978 1,7 4,5
11. Škoda    47 166 6,0 4,3
12. Citroën    42 879 4,3 3,9
13. Nissan    42 183 -4,6 3,9
14. Hyundai    36 160 9,1 3,3
15. Dacia    30 740 -0,1 2,8
SPOLU   1 093 565 6,3  -

V rámci koncernov trocha iné výsledky

Najvyššie je zatiaľ stále Volkswagen Group. Jeho značky na starom kontinente počas januára predali 265 697 áut, to je o jedno percento viac ako pred 12 mesiacmi. Tento mierny rast je vďaka úspechom značiek Audi a Škoda, Volkswagenu, Seatu a Porsche predaja klesli.

Druhá je aliancia Renault-Nissan, ktorej predaje mierne poklesli o 0,7%. Je to pritom jediný pokles predajov medzi desiatimi najväčšími koncernami na starom kontinente. Desiatku najúspešnejších uzatvára Toyota,. Dokazuje to, že najväčšia automobilka sveta ťaží z úspechov na iných kontinentoch, ako v Európe.

  Registrácie nových áut podľa koncernov v Európe
Koncern   Predaj za 1/2006 Zmena medziročne Podiel na trhu
1. VW Group    265 697 1,00 24,3
2. Renault-Nissan  140 110 -0,70 12,9
3. PSA    114 352 3,70 10,5
4. Ford    77 180 11,40 7,1
5. FCA Group    72 646 14,50 6,6
6. General Motors  71 706 11,90 6,6
7. BMW Group  66 154 4,80 6
8. Hyundai-Kia  65 462 10,70 6
9. Daimler    63 832 9,40 5,8
10. Toyota Group  52 579 2,20 4,8
SPOLU    1 093 565 6,30  -
Jozef Vydra

Komentáre k článku