2015-10-05 15:38:40
Toyota Mirai je novinkou
Toyota Mirai je novinkou desaťročia, ČS na vodík v Belgicku
Zdroj: Toyota Motor Europe

Toyota Mirai je novinkou desaťročia, bude ČS na vodík v Belgicku

Výnimočnou technickou novinkou uplynulého desaťročia je vozidlo na palivové články.

Model Toyota Mirai obsadil prvú priečku v rebríčku stovky najvýznamnejších technických inovácií v automobilovom priemysle za uplynulé desaťročie, ktorý zostavilo nemecké Centrum automobilového manažmentu (CAM).

Víťazný sedan na vodíkový pohon s nulovými emisiami, ktorého prvé dodávky očakávajú v nadchádzajúcich týždňoch prví európski zákazníci v Nemecku, Dánsku a Veľkej Británii, ohlasuje novú éru automobilového priemyslu v porovnaní s tým, ako ho poznáme dnes.

Na čele odbornej poroty centra CAM, ktoré sídli v nemeckom meste Bergisch Gladbach, stál prof. Dr. Stefan Bratzel. Tím odborníkov najprv podrobne preskúmal viac ako 8 000 technologických noviniek, ktoré prišli na trh s automobilmi v rokoch 2005 až 2015. Potom ich členovia poroty hodnotil podľa významu, aký mali pre trh a celé odvetvie, ako aj z hľadiska ich novátorstva.

Víťazom sa stal prvý sériovo vyrábaný sedan na palivové články, aký automobilový priemysel ponúkol svetovej verejnosti. Vozidlo využíva vodík, ktorý sa v zásobníku palivových článkov premieňa na elektrickú energiu a poháňa elektromotor s výkonom 114 kW/155 k. Vozidlá na palivové články (FCV) produkujú nulové emisie (v mieste spotreby – poznámka redakcie), pretože do ovzdušia vypúšťajú len vodnú paru. Používajú sa rovnako jednoducho ako vozidlá s tradičným typom pohonu a vďaka svojmu dojazdu a času dopĺňania paliva, ktoré sú porovnateľné s vozidlami so spaľovacím motorom, dokážu absolvovať cesty na dlhé vzdialenosti.

Zdroj: Toyota Motor Europe
Zdroj: Toyota Motor Europe

Model Toyota Prius Plug-in Hybrid, hybridné vozidlo typu plug-in, je ďalším víťazom hodnotenia odborníkov nemeckého centra CAM a predstavuje ďalšie prvenstvo svojho druhu: ako prvý sériovo vyrábaný hybridný elektromobil ho možno dobíjať pomocou štandardnej zásuvky pre domácnosť a okrem elektrického akumulátora s kapacitou 5,2 kWh spotrebuje len 2,1 litra paliva na 100 kilometrov, čo zodpovedá 49 gramom emisií CO2 na kilometer. V rebríčku stovky najvýznamnejších technických noviniek desaťročia to znamená tretie miesto.

V tejto súvislosti zaujme aj správa, že spoločnosť Air Liquide vybuduje v Belgicku prvú verejnú vodíkovú čerpaciu stanicu. Bude sa nachádzať na pozemku spoločnosti Toyota Motor Europe, ktorá ju bezplatne prenajme spoločnosti Air Liquide. Tento krok je logickým vyústením faktu, že spoločnosť Toyota Belgium začne v prvej polovici roka 2016 v Belgicku predávať model Mirai. Belgicko sa tak stane štvrtou európskou krajinou, kde sa začne predávať prvé sériovo vyrábané vozidlo poháňané palivovými článkami.

Zdroj: Toyota Motor Europe
Zdroj: Toyota Motor Europe

Podpredsedníčka flámskej vlády a flámska ministerka pre rozpočet, financie a energetiku, Annemie Turtelboom otvorene vyjadrila podporu pre vybudovanie vodíkovej infraštruktúry vo Flámsku. Zúčastnila sa na slávnostnom výkope pri začatí výstavby vodíkovej čerpacej stanice. Spolu s ňou boli aj Masahisa Nagata, výkonný viceprezident spoločnosti Toyota Motor Europe, Diederick Luijten, výkonný riaditeľ spoločnosti Air Liquide Benelux Industries pre priemysel a Bert De Colvenaer, výkonný riaditeľ spoločného európskeho podniku pre palivové články a vodík.

Vodíková čerpacia stanica bude otvorená pre verejnosť od polovice roku 2016. Výstavbu, údržbu a prevádzku bude mať na starosti spoločnosť Air Liquide na pozemku spoločnosti Toyota, ktorý susedí s výskumno-vývojovým a výcvikovým centrom Toyota Motor Europe (TME) v meste Zaventem. Spoločnosť TME udelila práva na bezplatné užívanie pozemku na 20 rokov.

Zdroj: Toyota Motor Europe
Zdroj: Toyota Motor Europe

Pre čerpaciu stanicu vyčlenené finančné prostriedky zo spoločného európskeho podniku pre palivové články a vodík – je to súkromno-verejné partnerstvo na podporu vývoja vodíkových aplikácií.

Skupina Air Liquide sa aktívne podieľa na vývoji vodíkových staníc na celom svete, pričom doteraz vybudovala a dodala 75 vodíkových staníc. Skupina nedávno oznámila, že v roku 2015 otvorí stanice v Nemecku, Dánsku a Francúzsku – čím plní svoj záväzok vybudovať prvú distribučnú vodíkovú sieť v Európe. Vytvorenie distribučnej infraštruktúry je jednou z najdôležitejších podmienok, ktorá umožní komerčné využívanie vozidiel na palivové články.

Zdroj: Toyota Motor Europe
Zdroj: Toyota Motor Europe

Masahisa Nagata, výkonný viceprezident spoločnosti Toyota Motor Europe pre R&D, povedal: „Spoločnosť Toyota si predstavuje vodíkovú spoločnosť, v ktorej je budúca mobilita založená na vozidlách s nulovými emisiami, ktorých cieľom je zlepšovať životy ľudí pri súčasnom rešpektovaní životného prostredia. Minulý rok sme model Toyota Mirai začali predávať v Japonsku a teraz ho uvádzame do Európy. Ale ak chceme uvádzať vozidlá na palivové články, potrebujeme infraštruktúru čerpacích staníc. Preto je dôležité, aby sa partneri ako sú napríklad miestne a európske vládne orgány, a dodávatelia energie ako je napríklad spoločnosť Air Liquide, spojili a posunuli budúcu vodíkovú spoločnosť bližšie k realite.“

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo