25.09.2015

Autobus sa v Bratislave vznáša vo vzduchu - čo to má byť?

Už ste skúsili namiesto auta cestovať autobusom? Ak nie, tak SkúsBus.

To je názov kampane, ktorú spúšťa Zväz autobusovej dopravy (ZAD) s netradičným lákadlom. Máte možnosť ovplyvniť, či autobus zostane vo vzduchu, alebo spadne. Hlasuj do 17:00, či chceš NECHAŤ BUS SPADNÚŤ alebo chceš ROK CESTOVAŤ ZADARMO!

V súčasnosti až 70 % z nás používa pre svoju dochádzku hlavne do zamestnania osobné auto. Približne pred 10-15 rokmi nás k tomu mohol prinútiť aj vtedajší stav autobusového parku prepravných spoločností. Jazdili len staré hranaté Karosy bez akéhokoľvek komfortu až na pár svetlých výnimiek. Po privatizácii autobusových spoločností sa však stav vozidlového parku začal výrazne zlepšovať.

Dnes už 95% autobusov je obnovených za nové, pričom až 70% z nich sú najnovšie a najekologickejšie modely. Ako pripomenul viceprezident ZAD Peter Sádovský, 14 najväčších autobusových dopravcov - členov ZAD má spomedzi 3550 autobusov (stav z konca roka 2014) 28 % vo veku do 4 rokov a 53 % maximálne 8 ročných. Potom nečudo, že je medzi nimi 10 % autobusov s Wi-Fi pripojením a s čoraz viac obľúbenou klimatizáciou je celých 41 % vozidiel. Nízkopodlažných, ktoré uľahčujú nastupovanie a sú ideálne hlavne pre deti, dôchodcov a cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou, je zatiaľ 5 %. Ale dosť čísel. Vlastne viete čo, pár ich je aj na fotkách...

Pri cestovaní každý porovnáva trvanie dopravy autobusom a autom, pričom doteraz cestovanie autom sa javilo vždy výhodnejšie a rýchlejšie. Dnes sa už situácia obracia v neprospech používania auta. Premávke je čím ďalej hustejšia. Až v 73 % súkromných áut sedí iba jedna osoba. Priemerné využitie auta je pritom menej ako 1 hodina denne, čo znamená, že zvyšných 23 hodín je Vaše auto absolútne nevyužité. A platíme zaň poplatky (parkovné, poistky, a i.), ako keby sme s ním jazdili nonstop.

Možno by ste mali prehodnotiť nielen počas Európskeho týždňa mobility, ktorý prebieha každoročne v termíne od 16. do 22. septembra, ale každý deň, či nebude skutočne výhodnejšie vrátiť sa k autobusom a nedotovať z vlastných peňazí svoje nevyužité auto.

Súčasné autobusy sú už na úplne inej kvalitatívnej úrovni ako kedysi. Obnova vozidiel na Slovensku bola v posledných piatich rokoch masívnejšia ako v iných vyspelých štátoch EU. Navyše sú vybavené rôznymi doplnkovými službami. Priemerná obsaditeľnosť autobusov na Slovensku je okolo 26 cestujúcich, čo dokazuje, že sa už nikto netlačí a každý si nájde svoje pohodlné miesto, kde môže relaxovať, alebo si čítať noviny, surfovať na internete, či bez  zbytočného stresu a sústredenia na premávku sa môžete rozprávať s priateľmi.

Autobus je aj o zdraví. Každodenná dochádzka na zastávku a späť je prospešná pre zdravie každého z nás. Podľa štatistík EU ľudia, ktorí používajú pravidelne verejnú dopravu, majú nižšiu telesnú hmotnosť až o 3 kg. Zo spoločenského hľadiska sa používaním verejnej dopravy inteligencia človeka stále rozvíja, lebo je v neustálom kontakte s inými ľuďmi, komunikujete s nimi, všímate si ich správanie, a to všetko v úplnej pohode bez potreby sústredenia sa na šoférovanie auta. Vo svojom aute ste väčšinou sami a premávka Vás len znervózňuje. Po vystúpení z autobusu už nemusíte hľadať parkovacie miesto a platiť zaň. Idete rovno za svojím cieľom. Nemusíte sa ani vrátiť na to isté miesto, kde ste vystúpili, pretože autobus príde po Vás aj na inú zastávku. Auto Vás v meste obmedzuje a stojí veľa peňazí. Málokto si to dnes zráta, koľko ho používanie auta mesačne skutočne stojí.

Podľa prieskumov ZAD vynakladá jedna domácnosť na Slovensku v priemere 430 € mesačne vrátane PHM a amortizácie na súkromné auto. Na verejnú dopravu pri cestovaní v mestách a blízkom okolí stačí len od 20 do približne 50 € mesačne na osobu. Za tento rozdiel si rodina takto dokáže ušetriť za rok napríklad na letnú dovolenku.

Kampaň Skús Bus poukazuje rôznymi údajmi, že autobusová doprava na Slovensku je tu pre všetkých a svojou bohatou ponukou spojov vytvára v kombinácii so železničnou dopravou široké možnosti dostať sa verejnou dopravou kamkoľvek.

Viete napríklad o tom, že:

  • autobusy majú zastávky až v 99 % obcí na Slovensku,
  • denne najazdia počet kilometrov rovnajúci sa 15-násobku obvodu Zeme,
  • profesionálni vodiči Vám otvárajú dvere sami,
  • deti a žiaci sa osobne poznajú so šoférom, 
  • denne sa v autobusoch prevezie toľko cestujúcich ako je všetkých obyvateľov Bratislavy a Košíc spolu
  • Denne pre Vás ráno vykúrime 3550 autobusov. Vaše pohodlie je našou prvoradou úlohou.
  • Denne dovezieme rovno ku dverám Vášho domu až 29843 z Vás. Ostatní to majú max. 300 m. 
  • Po vystúpení z tohto autobusu už nemusíte hľadať a platiť parkovacie miesto. S nami ste v cieli skôr
  • zrekonštruovaných alebo novovybudovaných autobusových staníc je 29  

Tak čo vy na to? Prestúpite? Stačí z auta do autobusu. Asi najlepšie to charakterizoval Marek Modranský, tajomník ZAD: „Už takmer všetci sedíme len v autách. Na autobusy sme celkom zabudli. No dnes je cestovanie verejnou dopravou pre väčšinu z nás tým najlepším riešením ako si uľahčiť každodennú dochádzku. Denne odvezú autobusy ZAD viac ako pol milióna ľudí. Cestovanie autobusmi šetrí čas, peniaze, a v cieli nemáte stres z toho, že ste už tu, ale ešte stále ste nenašli voľné parkovacie miesto."

Ak si kliknete na stránku SkusBus, môžete hlasovať, či vznášajúci autobus padne za obeť kampane, ale tiež sa môžete zúčastniť na súťaži o celoročné cestovanie autobusmi zadarmo. No, nekúp to!

Jozef Vydra

Komentáre k článku