2015-03-26 09:05:00
Diaľnice v Nemecku už
Diaľnice v Nemecku už nebudú zadarmo

Diaľničné poplatky v Nemecku štartujú v januári 2016, na 10 dní za 5 až 15 eur

Krátkodobé diaľničné poplatky v Nemecku sa majú líšiť podľa typu auta.

Doterajší návrh rátal s pevnou výškou poplatkov, čo však kritizovala Európska komisia kvôli znevýhodnenia maloobjemových motorov. Výška krátkodobých poplatkov za používanie nemeckých diaľnic pre osobné autá sa preto zrejme bude líšiť podľa ekologickej normy auta. Podľa denníka Handelsblatt sa na tom v noci na utorok dohodli vládne strany.

Podľa pôvodného vládneho návrhu mýta pre osobné autá, o ktorom v súčasnosti rokuje Spolkový snem, mal desaťdňový poplatok stáť 10 eur a dvojmesačný 22 eur. Vládni konzervatívci a socialisti v Nemecku sa ale teraz dohodli na tom, že v závislosti od normy, akú spĺňa auto bude desaťdňový poplatok od 5 do 15 eur a dvojmesačný od 16 do 30 eur.

Podľa ekologickej náročnosti prevádzky auta sa bude líšiť aj ročné mýto. Poplatok sa v závislosti na objeme a type motora ako aj veku vozidla bude pohybovať medzi 24 a 130 eurami. Na rozdiel od systémov (ako napríklad aj u nás na Slovensku), kde by si vodiči lepili na sklo krátkodobé alebo ročné diaľničné známky, zaplatenie mýta majú podľa registračnej značky vozidla elektronicky kontrolovať jestvujúce mýtne brány, ktoré zatiaľ fungujú pre nákladnú dopravu.

Zdroj: dpa

Súčasná úprava by mala odvrátiť kritiku zo strany Európskej komisie. Tá v minulosti uviedla, že pre vozidlá s malým benzínovým motorom sú krátkodobé poplatky neúmerne drahé v porovnaní s ročným. Komisia v minulosti presadzovala, aby cena krátkodobej známky predstavovala približne osminu ceny ročnej známky. EK, rovnako ako niektoré krajiny Európskej únie, však kritizovala aj skutočnosť, že sa nemeckým vodičom o cenu ročného poplatku zníži výška dane z vlastníctva motorového vozidla. Spoplatnenie nemeckých diaľnic by tak dopadlo len na zahraničných vodičov, čo je podľa niektorých odborníkov v rozpore s európskym zákazom diskriminácie na základe štátnej príslušnosti.

Nemecko chce diaľničné mýto zaviesť od roku 2016. Podľa denníka Handelsblatt nie je vylúčené, že Spolkový snem návrh zákona schváli už tento týždeň, v oficiálnom programe rokovania tejto komory nemeckého parlamentu ale zatiaľ nie je príslušný bod zaradený. Ministerstvo dopravy očakáva, že by mýto malo vyniesť približne 500 miliónov eur (13,7 miliardy korún) ročne.

Jozef Vydra
ZDROJ: ČTK, Handelsblatt

Komentáre k článku


Stream naživo