25.03.2015

Nový Jaguar XF schudol o 190 kíl, vďaka tomu prešiel na lanách ponad Temžu

Nové XF je kratšie a nižšie ako predchodca, na zadných sedadlách chce ponúknuť najviac miesta v segmente.

Britská automobilka podľa oznámenia včera pompézne odhalila nový Jaguar XF. Výstavnú premiéru síce absolvuje  „až“ na budúci týždeň počas autosalónu v New Yorku, živý debut však už má úspešne za sebou. V rámci demonštrácie nízkej hmotnosti totiž Jaguar natiahol dve 34 milimetrov hrubé oceľové laná ponad rieku Temžu a nechal novinku, aby prekonala vzdialenosť 240 metrov s kaskadérom Jimom Dowdall za volantom.

Nikto nič podobné doteraz neabsolvoval a vďaka tomu sa automobilka aj takto zapísala do histórie. Fotografie aj video z celej „ceremónie“ si máte možnosť pozrieť  v našej galérii a na konci článku.

Venujme sa viac samotnému modelu. Po štylistickej stránke sa od svojho predchodcu odlišuje iba v detailoch, čo vlastne aj bol zámer šéfdizajnéra Iana Calluma. Ako ovedal, jeho zámerom bolo zachovať najmä čelné partie, ktoré sa počas ôsmich rokov od uvedenia prvej generácie stali poznávacím znamením britských automobilov. Zadná časť je potom inšpirovaná modelom XE, ako vidno hlavne na svetlách.

Keď sa pozrieme na rozmery, novinka je kratšia o 7 milimetrov ako predchodca a tiež o 3 milimetre nižšia, rázvor však narástol o 51 milimetrov na výsledných 2 960 mm. Vďaka tomu ponúka viac miesta medzi nápravami len BMW radu 5, pričom Briti dodávajú, že nové XF poskytne cestujúcim najviac priestoru na zadných sedadlách. Oproti prvej generácii sa zväčšil priestor v oblasti hlavy, lakťov aj kolien. Okrem toho sa novinka môže pochváliť nižšou hmotnosťou, voči predchádzajúcemu modelu klesla o 190 kg. Hoci presnú hodnotu (zatiaľ) Jaguar neudáva, nezabudol pripomenúť, že základný model je vďaka tejto diéte ľahší o nemalých 80 kíl, ako jeho najbližší konkurent. Zásluhu na tom pritom nesie nová modulárna platforma iQ [Al], ktorú tvorí zo 75 % hliník. Rozdelenie hmotnosti na nápravy je presne vyvážené s pomerom 50:50.

Napriek úbytku hmotnosti je konštrukcia karosérie tuhšia o 30 percent. Predné kolesá sú upevnené na dvojitých lichobežníkových závesoch. Vzadu pracuje nezávislé zavesenie typu Integral Link. Túto koncepciu podvozka prebral nový Jaguar XF od menšieho modelu XE, od ktorého si „požičal“ aj elektrický posilňovač riadenia. Za príplatok budú k dispozícii aj adaptívne tlmiče.

Novinka bude môcť fungovať s technológiou Jaguar Configurable Dynamics, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre model F-Type. Ráta sa pri nej s nastavením tlmičov, riadenia, motora i osemstupňovej automatickej prevodovky. Systém All-Surface Progress Control v snahe o maximálnu trakciu ovláda brzdy a plyn. čím odbremeňuje vodiča, ktorý sa tak môže starať iba o volant.



Pod kapotou budú zo začiatku iba vznetové naftové motory. Základom sú dvojlitrové štvorvalce Ingenium s výkonom 120 kW (163 k) a 380 Nm, alebo výkonnejší má 132 kW (180 k) a 430 Nm. V jednom aj druhom prípade je v aute štandardne šesťstupňová manuálna prevodovka, pričom slabšia verzia má spotrebovať 3,9 litra nafty na 100 km. K dispozícii je aj vyššie spomínaná osemstupňová prevodovka, ktorá je navyše jedinou voľbou pre zostávajúce pohonné jednotky. Z benzínových bude k dispozícii dvojlitrový preplňovaný štvorvalec naladený na 176 kW (240 k) s 340 Nm. Okrem neho sa však bude dať vybrať aj po trojlitrovom šesťvalci, ktorému kompresor dopomáha k výkonom 250 kW (340 k)/450 Nm, alebo 280 kW (380 k) a rovnako 450 Nm.

Komu by to nestačilo, môže si zvoliť ešte trojlitrový turbodiesel V6, ktorý prešiel niekoľkými modifikáciami a po novom ponúka 220 kW (300 k) a 700 Nm. Na údaje o dynamike auta si však pravdepodobne treba počkať po autosalón v New Yorku.

Pozrime sa preto ešte do kabíny auta, kde takmer nezostal kameň na kameni. Je zásadne zmenená s integrovaným 12,3palcovým digitálnym prístrojovým štítom. V strede palubnej dosky zasa tróni 10,2 palcová obrazovka. Disponuje duálnou technológiou, vďaka čomu umožňuje vodičovi sledovať napríklad navigáciu, zatiaľ čo spolujazdec má k dispozícii TV. Multimediálny systém InControl Touch Pro profituje zo štvorjadrového procesora, ktorý by mal zvládať bleskurýchly prenos enormného množstva dát. Aj vďaka tomu sa ráta s pripojením k internetu alebo celým radom úložných schránok. Pri stlačení štartovacieho tlačidla sa potom rovnako ako pri súčasnej generácie otvoria výduchy klimatizácie a pri verziách s automatickou prevodovkou sa vysunie aj kruhový ovládač.

Na výber budú verzie s pohonom zadných alebo všetkých štyroch kolies. Do predaja sa Jaguar XF dostane až na konci roka 2015, takže na ceny je ešte príliš zavčasu. No možno sa aspoň niektoré dozvieme práve v New Yorku.

No a teraz už video zo včerajšej akcie:

Na záver ešte krátke video predstavujúce nový Jaguar XF:

Jozef Vydra
ZDROJ: Jaguar

Komentáre k článku