2015-01-15 15:14:21
Modely Kia schádzajú z
Modely Kia schádzajú z linky v Žiline
Zdroj: Kia Motors Corporation

Opäť takmer milión vyrobených áut na Slovensku, napriek ťažkému roku

Slovenský automobilový priemysel v roku 2014 prekonal očakávania.

V troch automobilkách sa na Slovensku vyrobilo v roku 2014 podľa predbežných výsledkov viac ako 970 000 automobilov. Automobilka Kia vyrobila takmer o 3,5 % viac – spolu 323 720  kusov, PSA v Trnave  o 2,7 % viac – 255 176 kusov a VW Slovensko zverejní záverečný účet s počtom vyrobených áut v marci.

Automobilový priemysel tak výrazne prekonal očakávania zo začiatku minulého roku. Odhady odborníkov vtedy totiž hovorili, že po rekordnom roku 2013, keď sa v krajine vyrobilo 987 718 áut, prinesú dosiahnuté limity výrobných kapacít a najmä modelové zmeny vo fabrikách pokles na približne 930-tisíc áut.

Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR hodnotí rok 2014 ako úspešný. „Slovenský automobilový priemysel potvrdil stabilne silnú pozíciu v slovenskej ekonomike,“ skonštatoval Jaroslav Holeček, prezident ZAP SR a pokračoval: „Príprava závodov na nové modely nebola jediný vplyv, ktorý obmedzoval produkciu odvetvia, vplyv mal aj výpadok exportu do Ruska. Vlaňajšie udržanie výroby skoro na úrovni rekordného roku 2013 je jednoznačne pozitívne.“ Zväz podľa neho očakáva v roku 2015 podobne silné výsledky. Pozíciu automobilovej výroby potvrdzuje už roky vyše 43-percentný podiel na tržbách celkovej slovenskej priemyselnej výroby.

Zdroj: Kia Motors Corporation
Zdroj: Kia Motors Corporation

Slovensko už niekoľko vyrába najviac áut na tisíc obyvateľov. Za rok 2014 to bolo 179 vozidiel, čo presahuje výsledky ostatných krajín o desiatky vyrobených kusov, pričom za rekordom z roku 2013 (181 áut na tisíc obyvateľov) zaostal slovenský autopriemysel minimálne.

Kľúčový je rast konkurencieschopnosti

Hlavný cieľ Zväzu automobilového priemyslu SR ostáva podľa J. Holečka nezmenený - udržať stabilitu a najmä posilniť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku. Zväz sa podieľal na zmenách legislatívnych a spoločenských vo vzdelávaní, vede, výskume a inováciách, ako aj stabilizácii a zlepšovaní podnikateľského prostredia. Odborné komisie zväzu sa venujú legislatívnym úpravám vymožiteľnosti práva a energetickej politike, aby aj ceny energií boli konkurencieschopné. Zväz neustále podporuje rozširovanie subdodávateľských firiem čoraz viac na východ krajiny, na čo však treba dobudovať dopravnú infraštruktúru.

Pre automobilky dodávajú slovenské firmy zhruba 40 %  subdodávok, 60 % je z dovozu. Snahou ZAP je, aby sa pomer obrátil. Lenže podľa výsledkov štúdie o dodávateľoch automobilového priemyslu by súčasnej situácii v odvetví podľa 74 % dodávateľov prospela stabilizácia daňovej a pracovno-právnej legislatívy. Ďalej zlepšenie infraštruktúry (51 %) a zmeny v systéme vzdelávania (42 %).

„Aktuálne potrebujeme dotiahnuť schválenie nového zákona o odbornom vzdelávaní a jeho zavedenie do praxe, aby sa mohlo pokračovať v naštartovanej transformácii odborného školstva a prípravy kvalifikovaných ľudí. Niečo podobné už chystajú aj s vysokými školami, dokonca založili Akadémiu vzdelávania automobilového priemyslu, lebo automobilky aj dodávatelia začínajú pociťovať nedostatok inžinierskych talentov. Tento problém označilo až vo vlaňajšom prieskume až 62 % podnikov ako hlavnú bariéru rozvoja inovácii. „Nielen rozvoj tunajších dodávateľov, ale aj zvyšovanie ich inovatívnej schopnosti sú dôležité prvky posilňovania konkurencieschopnosti a doslova nutnosťou pre to, aby boli na Slovensku zabezpečené desiatky tisíc pracovných miest v automobilovej výrobe. Jedine tak vzniknú podmienky na to, aby automobilový priemysel prinášal prácu aj ďalším regiónom Slovenska,“ zdôraznil prezident zväzu.   

Potešili registrácie nových vozidiel

Rok 2014 priniesol slovenskému trhu medziročný nárast v predaji a registrácií nových vozidiel o vyše 9 percent. Celkovo sa počet novoregistrovaných vozidiel vyšplhal na 81 972 kusov, z toho 72 249 boli osobné autá. V roku 2014 prevažovali nákupy nových áut právnickými osobami v porovnaní s dopytom fyzických osôb. „Nárast trhu potvrdzuje ukončenie krízových režimov v slovenských firmách. Obnova ich vozidlového parku zároveň prispieva k ekologizácii, lebo nové vozidlá spĺňajú prísne kritériá na nízke emisné limity.

Na Slovensku je však stále nízky záujem o vozidlá s alternatívnymi pohonmi, ktoré by výraznejšie pomohli k plneniu limitov CO2, ktoré Európska únia stanovila do roku 2020. V tejto oblasti výrazne chýba podpora štátu, spracovanie stimulačných a subvenčných podpôr, ktoré by zvýšili atraktivitu elektromobilov, vozidiel s hybridným pohonom, či vozidiel s pohonom na plyn“ upozornil Pavol Prepiak, viceprezident ZAP SR. Pre zaujímavosť, na Slovensku sa v roku 2014 zaregistrovalo 49 elektromobilov.

Jozef Vydra
ZDROJ: ZAP SR

Komentáre k článku


Stream naživo