30.12.2014

Myslia to Francúzi vážne? Najprv stop dieselom, teraz Paríž bez áut...

Po tom, čo sa rozhodli doslova „odstreliť“ dieselové motory, si vymysleli ďalšie obmedzenie.

Ak sa pýtate, či to neprehnali s vianočným punčom, na to odpoveď nemáme, správy pochádzajú spred Vianoc. Ale namieste je úvaha, na čom „fičia“ ľudia z krajiny galského kohúta, keď odtiaľ prichádzajú takéto samé „geniálne“ správy. Môžete hádať, o čom to je. Nuž o politike. Vlastne o politikoch a ich predstavách.

V apríli sa do čela radnice v Paríži postavila historicky prvá žena na tomto poste. Anne Hidalgovú, kandidátku francúzskych socialistov, ktorá sa narodila v Španielsku, zvolili za starostku Paríža v druhom kole komunálnych volieb 30. marca. Chcela presadzovať najmä záujmy žien. Lenže po nástupe do funkcie šliapla nová starostka Paríža na plyn a mienila pribrzdiť vozidlá na rýchlosť 30 km/h. V lete chcela premeniť celé hlavné mesto na zónu s najvyššou povolenou rýchlosťou 30 km/h, pričom by 50-tka bola povolená len na niektorých hlavných ťahoch a viacprúdových rýchlostných komunikáciách pozdĺž Seiny. Po obchvate by mohli vodiči aj naďalej jazdiť rýchlosťou 70 km/h. K tomu všetkému chce zvýšiť počet vymedzených zón s rýchlosťou obmedzenou na 20 km/h, o ďalších 21. Budú v blízkosti nákupných centier, škôl a univerzít.

Hidalgová pokračovala v dedičstve svojho predchodcu Bertranda Delanoe, ktorému viedla niekoľko rokov sekretariát a ktorý zaviedol limit 30 km/h na 560 kilometroch ciest, čiže zhruba na tretine komunikácií v meste. Starostka si od tejto iniciatívy sľubuje pokles počtu dopravných nehôd, spotreby energií, znečistenia ovzdušia a hlučnosti. V jej prospech hovorí štúdia, ktorá preskúmala prínos 30-kilometrového obmedzenia v Londýne. Tá prišla k záveru, že došlo k poklesu nehodovosti až o 42 percent.

O osem mesiacov neskôr, teda pred koncom roka prišla starostka s ďalším nápadom: navrhla centrum Paríža bez áut. Oznámila, že sa chystá obmedziť v centre francúzskej metropoly osobné automobilovú dopravu. Chce tým vraj zabrániť dopravným zápcham a znečistenia ovzdušia, s ktorými má Paríž dlhodobo problém. Navyše vraj Parížania už nekupujú autá, tak by sa vlastne „nič nestalo.“

Podľa najnovších plánov by od roku 2020 podľa plánu socialistickej starostky smeli vojsť do štyroch štvrtí v centre Paríža len bicykle, autobusy, taxíky, sanitky a autá miestnych obyvateľov, či zásobovania. Spočiatku by sa malo opatrenie týkať iba víkendovej prevádzky, ak by sa ale osvedčilo, mohlo by sa vraj rýchlo rozšíriť aj na zvyšok týždňa. Dieselové autá by mali podľa starostkiných predstáv z vnútorného mesta zmiznúť úplne.

Zákaz by sa nevzťahoval na celú parížsku mestskú aglomeráciu, ale skutočne len na Paríž, teda územie o rozlohe 105,4 km², kde žije viac ako 2,2 milióna obyvateľov a ktoré je zhruba ohraničené vnútorným obchvatom nazvaným Périphérique. Diesely by nemohli prichádzať za túto hranicu a nesmeli by sa voľne pohybovať v meste ani v prípade, že patria obyvateľom tejto časti. Výnimku by mohli dostať len nízkopríjmové skupiny obyvateľov, aj oni by však mohli svoje staršie diesely využívať len veľmi obmedzene. A zdá sa, že pani Hidalgová by autá najradšej eliminovala úplne. Žeby nemala vodičský preukaz?

„Už dnes 60% Parížanov nemá vlastné auto, v roku 2001 to bolo len 40%. Veci sa rýchlo menia,“ uviedla starostka pre nedeľník Journal de Dimanche. Jej návrh zahŕňa aj obmedzenie pre turistické autobusy, ktoré upchávajú centrum Paríža alebo zákaz prejazdu pre nákladné automobily. Hidalgová tiež chce do carsharingových služieb v Paríži pridať elektrické dodávky a elektrobicykle. Práve elektrické dodávky by takto mohli konečne nájsť aspoň nejaké využitie, veď môžu úplne stačiť napríklad na prevezenie nového nábytku z obchodu domov do vzdialenosti nejakých 80 km.

Podľa slov parížskej starostky žijú obyvatelia tohto mesta v priemere zhruba o pol roka kratšie ako ľudia, ktorí nie sú vystavení takým vysokým hodnotám znečistenia vzduchu. Podľa ankety na uliciach mesta medzi približne 800 obavyteľmi Paríža vidí 84% respondentov boj so znečistením ako prioritu a 54% ľudí by súhlasilo s týmto zákazom dieselov od roku 2020. To je prinajmenšom prekvapujúce, ak vezmeme do úvahy, že Francúzsko je krajinou dieselov - 80 % automobilov na tamojších cestách má vznetový motor. Toto číslo sa však môže začať znižovať, podľa dostupných správ bolo v prvej polovici tohto roka vo Francúzsku len 65% nových predaných áut s dieselovými motormi.

Obmedzenia sa ale nemajú týkať len dieselových motorov. Anne Hidalgová chce na hlavných cestách v meste povoliť prevádzku len vozidiel s veľmi nízkymi emisiami (Ultra-Low Emission Vehicles, ULEV). To by znamenalo stop aj pre väčšinu konvenčných benzínových áut, pretože do kategórie ULEV sa počítajú v podstate len elektromobily a plug-in hybridy.

Zaujímavým nápadom ale je obmedzovať týmto spôsobom prevádzku na hlavných cestách. Podľa Hidalgovej sú práve tieto ulice najviac znečistenými miestami v Paríži. Ak však na ne chce pustiť len ekoautá, zvyšok motoristov by musel kľučkovať ostatnými úzkymi uličkami, ktoré nie sú na takúto prevádzku stavané. A súčasný stav predajov elektroáut ani vo Francúzsku, nenapovedá tomu, že by takéto obmedzenie bolo schodné, hoci aj počas najbližších 5 rokov.

Starostka samozrejme nezabudla spomenúť, že záujemcom o nákup „čistejšieho“ auta bude poskytnutá štátna pomoc. Už teraz môžu Francúzi využiť bonus 6 300 eur na obstaranie elektromobilu a ak zaň vymenia svoj starý dieselový automobil, dostanú ešte superbonus vo výške 3 700 eur. Tieto zvýhodnenia sú schopné dostať cenu Renaultu Zoe o necelé 4 tisícky eur nižšie, ako je cena základného dieselového modelu Clio, aj tak to vníma väčšina ľudí s nevôľou.

Tento návrh Anne Hidalgovej do istej miery korešponduje s nedávnymi slovami francúzskeho premiéra Manuela Vallsa. Ten vyhlásil, že dekády trvajúcai podpora a najmä obľuba dieselov bol omyl a že ho budú úrady postupne naprávať. Valls doslova povedal „inteligentne a pragmaticky“, mal ale na mysli vládne nariadenia a obmedzenia. Tie majú začať už budúci rok zvýšením spotrebnej dane a zavedením emisných kategórií, podľa ktorých by mestá mohli obmedziť vjazd „špinavých“ automobilov na svoje územie.

Samotný Paríž má s obmedzovaním individuálnej automobilovej dopravy určité skúsenosti. Tento rok v marci bol veľmi krátkodobo zavedený kompletný zákaz jazdy pre niektoré súkromné automobily podľa párneho alebo nepárneho čísla na konci registračnej značky. V pondelok 17. marca mohli jazdiť len autá s jedným z nich. Mnoho ľudí ale zákaz nerešpektovalo, či už pre nutnosť jazdiť autom, či z iných dôvodov.

V tej dobe bola kvalita ovzdušia v Paríži na úrovniach historicky najhorších. To bol aj oficiálny dôvod obmedzenia, vynorili sa však otázky, či si len mesto nechcelo prilepšiť na pokutách. 65% Parížanov bolo vtedy proti tomuto zákazu a nesúhlasili s ním ani motoristické organizácie, označovali ho za unáhlený a neefektívne. Pokuty neboli síce až tak vysoké, 22 Eur, ale polícia ich rozdala tisíce počas jediného dňa, kedy obmedzenie platilo.

Hidalgová vraj chystá v najbližších šiestich rokoch tiež rozšírenie siete cyklistických pruhov až na dvojnásobok. Na podporu cyklistiky v hlavnom meste chce vydať až 100 miliónov eur. Rozšíriť by sa mala tiež sústava požičovní klasických aj elektrických bicyklov. Na úkor ciest   má pribudnúť aj vyšší počet peších zón.

Jozef Vydra
ZDROJ: REUTERS, France24

Komentáre k článku