2014-10-06 10:00:11
Goodyear Ultragrip 9
Goodyear Ultragrip 9
Zdroj: GoodYear

Goodyear prichádza už s 9. generáciou zimnej pneumatiky

Spoločnosť uvádza na trh už 9. generáciu zimných pneumatík zo svojho radu UltraGrip.

Nová pneumatika je dostupná od zimnej sezóny 2014. UltraGrip 9 možno dostať v 33 rozmeroch od 14 do 16 palcov a je určená pre malé až stredné vozidlá. Pneumatika nahrádza úspešný model UltraGrip 8, ktorý si v posledných troch rokoch obulo viac ako 7 miliónov vozidiel. Spoločnosť Goodyear pracovala na svojej najnovšej zimnej pneumatike viac ako dva roky. Pri vývoji vychádzala zo štandardov nastavených predchádzajúcimi ôsmimi generáciami zimných pneumatík.

Navrhnúť a vyrobiť prvotriednu zimnú pneumatiku, ktorá bude výkonom na novej, vyššej úrovni, nie je ľahká úloha. Skutočnosť, že pneumatika je jediným kontaktným bodom auta s vozovkou, znamená, že spoločnosti ako Goodyear pracujú na vývoji spravidla mnoho rokov, kým ju predstavia na trhu. Okrem rôznych právnych požiadaviek musí splniť aj vlastné firemné normy, ktoré sú v spoločnosti Goodyear jedny z najprísnejších v tomto odvetví. To znamená, že kým uvedú na trh novú pneumatiku, technickí inžinieri musia pri výrobe dodržať viac ako 50 interných kritérií.

Mnoho spotrebiteľov venuje pneumatikám na svojom vozidle malú pozornosť. Zároveň však očakávajú, že pneumatiky budú mať správnu priľnavosť k povrchu vozovky, zvládnu akúkoľvek zákrutu, budú mať krátku brzdnú dráhu, prejdú čo najviac kilometrov, poradia si s rozmarmi počasia, vrátane vysokých a nízkych teplôt, pomôžu znížiť spotrebu paliva, zabezpečia pohodlnejšiu jazdu a mnoho ďalšieho. Tieto očakávania sa ešte zvýšia pri zimných pneumatikách, ktoré musia obstáť v nepriaznivých podmienkach, keď čelia snehu, ľadu, snehovej kaši, nízkym teplotám a neistému povrchu vozovky. Výborné jazdné vlastnosti v týchto podmienkach potom mnohí pridávajú k ostatným menovaným nárokom, ktoré sú na pneumatiky kladené.

Zdroj: GoodYear
Zdroj: GoodYear

Pneumatiky vyžadujú jednu z najkomplexnejších príprav zo všetkých častí auta,“ vysvetľuje Xavier Fraipont, Director Technology Consumer Tires EMEA. „Naši technici trávia vývojom nového výrobku často až tri roky. Toľko času je nevyhnutné na to, aby sa všetky časti spojili a vznikol prvotriedny produkt, ktorý neplní len požadované normy, ale navyše plní aj naše vlastné veľmi vysoké a prísne štandardy kvality.”

Vývoj pneumatiky UltraGrip 9 sa začal v roku 2012, hneď potom, ako bola v roku 2011 uvedená na trh jej predchodkyňa UltraGrip 8.

Proces vývoja novej pneumatiky začína spoločným stretnutím viac ako 15 oddelení. Ich členovia svojimi odbornými znalosťami prispievajú k návrhu nového výrobku. Zahŕňa to návrh dezénu, zloženie výrobku, výber materiálov, proces výroby a prácu chemikov, fyzikov i marketingových odborníkov,“ pokračuje Fraipoint. „Hneď ako na základe zberu marketingových dát pochopíme, čo vyžadujú spotrebitelia a špecifikujeme, akými vlastnosťami musí daný výrobok disponovať, oddelenie dizajnérov vytvorí prvý návrh, ktorý bude slúžiť ako základ budúceho hotového výrobku.” Na základe tohto návrhu začnú jednotlivé technické oddelenia vyvíjať, testovať a kreovať nový výrobok, pokiaľ nedosiahne všetky požadované parametre.

Zdroj: GoodYear
Zdroj: GoodYear

Stručne povedané, vývoj UltraGrip 9 rozhodne neurýchlili. Okrem toho, že behom výroby prešla rukami mnohých technikov a odborníkov na pneumatiky, vytvorilo sa asi 3 000 prototypov v štyroch továrňach, vrátane výrobne prototypov v Luxembursku, továrne Debica v Poľsku či továrne Sava v Slovinsku. Celkove sa zhodnotilo 70 špecifikácií pneumatiky, vyrobených 30 opakovaní, otestovaných 14 dezénových kombinácií a prebehlo 9 porovnávacích testov s konkurenčnými výrobkami. T je však vrchol ľadovca. Spolu prebehlo 7 zimných testovaní na testovacích základniach vo Fínsku, Francúzsku, Švajčiarsku a na Novom Zélande. Celkove bola pneumatika testovaná viac ako 600 krát, aby sa spoločnosť Goodyear ubezpečila, že dodá na trh kvalitnú zimnú pneumatiku, ktorá bude dokonca prekonávať ich vlastné štandardy.

S dôrazom na bezpečnosť v zime

Goodyear UltraGrip 9 navrhli tak, aby uspokojila potreby európskych zákazníkov, ktorí hľadajú prvotriednu kvalitu v zimnom období. Pneumatika je prispôsobená premenlivým zimným podmienkam v Európe, ktoré zahŕňajú suché a chladné dni, daždivé počasie s mokrými cestami so snehovou kašou, či zasnežené cesty.

Goodyear UltraGrip 9 reaguje na tieto potreby a v porovnaní s predchádzajúcou verziou má zlepšenú výkonnosť na snehu. Preto boli lamely a okraje behúňa novej pneumatiky navrhnuté tak, aby poskytovali optimálny tvar odtlačku pneumatiky bez ohľadu na manéver, čo umožňuje spoľahlivú odozvu pneumatiky pri riadení, zatáčaní, brzdení i pri zrýchľovaní.

Lepšiu ovládateľnosť na snehu zabezpečuje veľké množstvo hrán a vyšší počet lamiel na ramenných blokoch. Variabilná bloková geometria zabezpečuje silný záber na snehu. Na ľade pomáha k lepšej výkonnosti vysoká hustota lamiel spolu s hranatejším odtlačkom, zatiaľ čo hydrodynamické drážky znižujú riziko aquaplaningu a zlepšujú záber na topiacom sa snehu. Umožňuje to pneumatike obstáť v rozmanitých podmienkach, ktoré zima v Európe prináša. Počas studených daždivých dní sa prejavia bezpečné brzdné vlastnosti kompaktných ramenných blokov s 3D BIS technológiou.

Zdroj: GoodYear
Zdroj: GoodYear

UltraGrip 9 má v porovnaní so svojou predchodkyňou zlepšené zloženie zmesi. Špeciálna zmes plastifikátorov obsahujúca živicu kvôli priľnavosti na mokrom povrchu či rastlinný olej zabezpečujú lepší výkon na snehu i na ľade a zlepšuje schopnosť pneumatiky priľnúť k vozovke v zimnom počasí. Po prvýkrát v histórii ponúka UltraGrip 9 dve rôzne podoby dezénu závislé od konkrétneho rozmeru. Pristúpilo sa k tomu preto, aby pneumatika poskytovala čo najlepší možný výkon vo všetkých rozmeroch.

Schopnosť pneumatiky UltraGrip poradiť si so zimnými podmienkami je ďalej umocnená schopnosťou udržať si tieto vlastnosti po celý čas svojej životnosti. Dlhodobú výkonnosť v zimných mesiacoch zabezpečujú hlboké lamely, ktoré poskytujú spoľahlivý výkon, aj keď sa pneumatika postupne ojazdí. Aby mohli spotrebitelia jednoducho sledovať mieru opotrebovania pneumatiky UltraGrip 9 do behúňa je integrovaný špeciálny „TOP“ indikátor v tvare snehovej vločky. Keď sa dezén pneumatiky opotrebuje na 4 milimetre, prejaví sa to na ojazdenej snehovej vločke, ktorá sa stratí. To upozorní vodiča, že pneumatika už nie je vhodná na použitie v zimnom období a mala by sa vymeniť.

Zdroj: GoodYear

Jozef Vydra
ZDROJ: Goodyear Dunlop

Komentáre k článku


Stream naživo