2014-09-17 15:27:54
Lada Kalina
Lada Kalina
Zdroj: AvtoVAZ

Číslo dva ešte žije, Lada Kalina 2 mieri na západ, predávať sa začína v Nemecku!

Lada vysiela do boja modernizované auto, ktoré konečne prelomilo hranice bývalého Sovietskeho zväzu.

Model Kalina 2192 vyrábajú v Togliatti už takmer jeden a pol roka, no na západné trhy sa dostáva až teraz. K nemu patrí aj kombi 2194, ktoré sa začalo vyrábať súbežne. Obe autá mali svoju výstavnú premiéru v roku 2013 na domácom autosalóne v Moskve.

Je to stále „iba“ modernizácia staršieho modelu Kalina, ktorý má na začiatku továrenského kódu namiesto dvojky číslo jeden, Pritom prvé prototypy už jazdili pred pätnástimi rokmi. No to nič nemení na nadčasovosti auta, ktoré má konzervatívne tvary, ktoré tak rýchlo nestarnú.

Treba si ale uvedomiť, že Kalina je zameraná na zákazníkov, ktorí majú hlboko do vrecka, ale tiež na skalných fanúšikov ruskej značky s plachetnicou v znaku. U nás už dávno nie sú autá z východu masovou záležitosťou, ako to napríklad ešte bolo pred takými dvadsiatimi rokmi. Paradoxne tým získali punc originality a výnimočnosti.

Ak by ste náhodou neboli zachytili správy, Lada chystá na jednej strane veľkú modelovú ofenzívu (čo iné jej zostáva) a zlepšenie predajnej a servisnej siete. No na strane druhej chce znova získať stratené pozície v západnej a tiež severnej časti Európy. Prvou lastovičkou tohto procesu je práve Lada Kalina s číslom 2.

Zdroj: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ

Hatchback má dĺžku 3,89 m, kombi je dlhšie, má 4,08 m. Rozdiely sú samozrejme aj v základných veľkostiach batožinového priestoru, ktorý je, no – posúďte sami: do hatchbacku sa vojde 240 l, do kombiverzie „Universal“  355 l. Obe však majú oproti pôvodnému modelu oveľa modernejší interiér s lepšími materiálmi. Jeho podobu poznáme už dlho a môžete si ho pozrieť aj vo fotogalérii.

Čo všetko tieto autá dostali do vienka v základnej výbave pre vyspelé európske krajiny? Kalina 2 má ESP, ABS s EBD, dva čelné airbagy, posilňovač riadenia, palubný počítač, sklopné zadné sedadlá, ale tiež predné hmlové svetlá, elektricky ovládané okná a diaľkové centrálne zamykanie. Autá budú lakované aj metalízou, ktorú si však treba priplatiť. Priobjednať sa dajú aj lakované vonkajšie kľučky dverí a dokonca denné svietenie. Vyššia výbava má aj multifunkčný displej. Klimatizácia, ani len manuálna, zatiaľ nie je súčasťou žiadnej z nich kvôli kontroverznému chladiacemu médiu R1234yf.

Zdroj: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ

Pod kapotou má auto zatiaľ jediný motor, ktorým je stará známa - tisícšesťstovka s výkonom  64 kW. Zatiaľ spĺňa iba normu Euro 5. Na také malé auto je tento motor pomerne veľký a aj dosť „smädný.“ Má udávanú spotrebu 9,0/5,3/6,6 litra na 100 km, štandardne päťstupňovú manuálnu prevodovku, no ak by bol dostatočný záujem, Lada je schopná montovať aj štvorstupňový meničový automat. Nie je to nič nové, v Rusku sa takáto verzia predáva. Napriek problémom, s ktorými sa automobilka borí, nevzdáva to a snaží sa pod novým francúzskym vlastníkom (Renault) dohnať konkurenciu. Nie je to však ľahká cesta, hlavne s materiálom, ktorý má zatiaľ k dispozícii.

Predaj v Nemecku má odštartovať v tomto týždni 19. a 20, septembra. Cena za hatchback v hotovosti je 8 490 eur, kombi je za 9 750 eur, no za ďalších 2000 € (vôbec nie málo!) je k dispozícii továrenská prestavba na LPG. Hlavným konkurentom pre Kalinu je dnes už vlastne koncernová sestra Dacia, napriek tomu, že Renault ešte nevlastní celý AvtoVAZ.

Lada oznámila oficiálne aj to, že nová Kalina Cross sa dostane na západ od ukrajinských hraníc s najväčšou pravdepodobnosťou na jar budúceho roka, rovnako ako „hot-sedan“ Granta Sport s výkonom 88 kW. Klimatizácie by mala byť k dispozícii od začiatku roka 2015. Stránka slovenského importéra, firmy SlovLada však zatiaľ nemá novšie informácie, ako o predchádzajúcich modeloch 1117 a 1119.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo