2014-08-08 06:00:00
IIHS testy malých áut
IIHS testy malých áut - víťazom je Chevrolet Volt
Zdroj: IIHS

Ďalšia séria crash testov IIHS ukázala nedostatky mnohých známych modelov áut

Americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky otestoval 12 malých áut.

V mnohých ohľadoch s prekvapujúcimi výsledkami.Jedno uspelo výborne, päť uspokojivo, dve horšie a štyri doslova katastrofálne. Výsledky dosiahnuté americkým inštitútom IIHS sme dlho považovali v mnohých ohľadoch za relevantnejšie, ako napríklad v prípade nárazových testov Euro NCAP.

Za veľkou mlákou sa totiž nárazové testy malou časťou prednej časti vozidla do stojacej prekážky snažia čo najviac priblížiť realite.S ostatnými normami pritom táto disciplína nemá veľa spoločného. Aj preto dokázali hneď na začiatku odhaliť zraniteľnosť vozidiel vyvíjaných najmä tak, aby dosiahli päť hviezdičiek Euro NCAP.

Po týchto výsledkoch prišla obrovská vlna negatívnych komentárov, dokonca aj bruselská organizácia Euro NCAP vyhlásila, že bude inovovať svoje testy. To sa skutočne aj stalo, ale novo nastavené pravidlá sa od reality vzďaľujú ešte ďalej! V tomto smere si však Euro NCAP a IIHS nemajú čo vyčítať, lebo aj Američania začínajú „blbnúť“, ako ukázalo aktuálne kolo testov, na ktorom sa zúčastnil tucet malých áut.

Výsledky sú výsledky a hodnotenie je niečo iné?

Najlepšie dopadol a náraz s malým presadením (25 % čelnej plochy namiesto 40 pri Euro NCAP) zvládol s najlepším ohodnotením ako jediný pri nárazových testoch Mini Countryman. Chevrolet Volt, Ford C-Max Hybrid, Mitsubishi Lancer a Scion FR-S (Subaru BRZ) majú v tabuľke zapísané Acceptable, teda druhé najlepšie hodnotenie. Fiat 500L, Nissan Juke, Nissan Leaf a Mazda 5 naopak podľa IIHS ponúkajú pri podobnom náraze len veľmi slabú ochranu a vyšli s najhorším výsledkom.

A oredsa je všetko nakoniec inak a podľa IIHS nakoniec najlepšie zabodoval Chevrolet Volt, ktorý si odnáša najvyššie ocenenie Top Safety Pick+. Za víťaza však skutočne považujeme Mini Cooper Countryman, ktoré dostalo paradoxne iba ohodnotenie Top Safety Pick. Pri pohľade na konkrétne výsledky však tento model hneď v dvoch kategóriách predbehol americký elektromobil. Vo výbave Mini však chýba varovanie pred možnou čelnou zrážkou, preto prekvapujúco skončil v úlohe porazeného až na druhom mieste. Vydala sa vari IIHS cestou Euro NCAP, kde je pripomínač nezapnutých pásov „dôležitejší“ ako pevná štruktúra bezpečnostnej klietky karosérie?! Ach, z niektorých úradníckych rozhodnutí ide strach...

Kam sa vydala IIHS?

Nechceme tým určite povedať, že by šlo o úplne zbytočný systém. Veď životy koniec- koncov zachrániť môže, no následky nárazu ovplyvní len ťažko. Tvrdíme to stále, že crash testy majú byť jednoducho nárazové skúšky a nič iného. Takto výsledné hodnotenie zahmlieva realitu viac, ako je zdravé. Navyše ako dodali v hodnotení testovací komisári, ochranná klietka Mini funguje spoločne s bezpečnostnými pásmi a airbagmi natoľko dobre, že pri reálnych nehodách znižujú riziko poranenia na minimum. No, čo dodať? Radšej nič. Veď ako by to bolo, aby nemecké auto bolo lepšie ako americké, že..? A klasické lepšie ako zelená alternatíva? Hm, no veď to sa predsa dnes nenosí...

K tomu všetkému sú pri elektromobiloch navyše potrebné špeciálne opatrenia, s akými sa pristupuje pri ich nárazových testoch. Nikto sa k nim totiž nesmie priblížiť, nebodaj sa ich dotknúť, kým technici so špeciálnym zariadením neskontrolujú, či po nehode auto niekde neprebíja, alebo nie je prehriate - v takýchto prípadoch totiž hrozí riziko zásahu elektrickým prúdom, popálenia či dokonca možnosť vzniku požiaru. Bo dobre, ale v reálnom svete si také niečo nebude môcť nikto dovoliť! Veď po náraze sa väčšina ľudí v šoku snaží dostať čo najrýchlejšie z auta von! V tej chvíli im pritom pri elektromobiloch či hybridoch hrozia už spomínané riziká. Pripomína mi to časy, keď bol alkohol za volantom ešte poľahčujúcou okolnosťou... Ale to už skĺzavam do roviny očierňovania týchto áut, čo rozhodne nechcem. Len neviem, prečo nemôžu pravidlá platiť pre všetkých rovnako a bez výnimky. Nakoniec však elektrické systémy a batérie Voltu boli uznané za bezproblémové, takže uvidíme, ako to bude ďalej.

Legenda - výrazy v tabuľke znamenajú takéto hodnotenie:

G (good) = dobrý, A (acceptable) = prijateľný, M (marginal) = medzný, P (poor) = zlý, nevyhovujúci

Zdroj: IIHS

Za víťazom sa umiestnili...

Vráťme sa preto radšej späť k samotným výsledkom, ktoré ohodnotenie Top Safety Pick prisúdili ešte Fordu C-Max Hybrid, Mitsubishi Lancer a dvojičkám Scion FR-S a Subaru BRZ. Vo všetkých spomínaných prípadoch sú už výsledky a teda aj hodnotenie horšie, ako mala spomenutá dvojica najlepších. Športových „kupéčka“ si na svoj vrub môžu pripísať aj možné poranenia spodnej časti nôh a chodidiel.

Hodnotenie Scion xB a Hyundai Veloster je už o poznanie horšie, v ich prípade totiž kolabujúce štruktúry karosérie prispievali k väčšiemu riziku vychýlenia airbagov či sedadiel. Vďaka tomu by sa hlava vodiča mohla ľahko dostať do kontaktu s tvrdými časťami interiéru. To potom bolo viac než viditeľné pri autách Fiat 500L, Nissan Juke, Nissan Leaf a Mazda 5, ktoré skončili na chvoste tabuľky. Napríklad pri japonskom elektromobile IIHS uvádza, že počas nárazu došlo k zmenšeniu priestoru pre nohy až o 41 cm.

Prekvapujúce sú predovšetkým výsledky japonského MPV, ktoré sa naozaj nemá čím chváliť. Komisári v správe totiž uvádzajú, že po náraze došlo k vychýleniu stĺpika riadenia doprava, pričom bezpečnostný pás umožnil pre zmenu testovacej figuríne „vycestovať“ doľava. Vďaka tomu sa dostala hlava do kontaktu s palubnou doskou. Bočný airbag sa pritom dokonca úplne nenafúkol, preto hrozil aj možný náraz hlavy do bočného okna. Tým však problémy neskončili a ďalšie sa objavili v podobe zdvihnutej podlahy po náraze. Preto podľa hodnotenia komisárov IIHS doslova hrozí „vystrelenie“ cestujúcich mimo vozidla. Je teda zjavné, že v Mazde budú musieť na bezpečnosti ešte poriadne zapracovať. Najmä keď uvážime, že aj toto kolo testov sa odohrávalo pri najvyššej rýchlosti 64 km / h. V reálnom svete však môžu byť rýchlosti oveľa vyššie, čím sa následky havárie násobia.

Aj keď Mazda 5 zvládla bez väčších problémov testy Euro NCAP, v prípade tvrdších amerických skúšok pohorela. Tu sa ukazuje, že je nevyhnutné v každom prípade rátať pri všetkých autách s podobnými riešeniami, aké napríklad Volvo malo vo svojich interných testoch už dávno predtým, než začala IIHS používať test s malým prekrytím. To totiž prináša celkom iné nároky na stavbu a pevnosť karosérie. Ale veď tu ide o životy, predovšetkým. Alebo nie?!

Pozrite si výsledky nárazových testov v tabuľke v galérii a na priložených krátkych videách:

Chevrolet Volt

 
Mini Cooper Countryman

 
Ford C-MAX Hybrid

 
Nissan Leaf

 
Mitsubishi Lancer

 
Scion FR-S/ Subaru BRZ

 
Scion xB

 
Hyundai Veloster

 
Fiat 500L

 
Nissan Juke

 
Nissan Leaf

 
Mazda 5

Jozef Vydra
ZDROJ: IIHS.org

Komentáre k článku


Stream naživo