07.08.2014

SAAB: Mahindra, Dongfeng, alebo krach a definitívny koniec?

To či SAAB prevezme Mahindra, Dongfeng, alebo dlhy opäť udusia slávnu, no zúboženú značku, zistíme v priebehu nasledujúcich dní.

Súčasný majiteľ značky, spoločnosť NEVS má obrovské problémy. Stačilo pár mesiacov pomalej výroby a plamienok nádeje fanúšikov opäť sfúklo slovo, z ktorého majú husiu kožu: dlhy.

NEVS sa pustil do výroby modelu 9-3 sedan s benzínovým turbomotorom 2,0 T vo výbave Aero ale akosi pozabudol, že musí platiť svojim dodávateľom. Keď totiž prišlo na splatenie faktúr, NEVS nemal z čoho. Čínsky partner neposlal nič a tak sa spoločnosť ocitla tam, kde už nejeden pred ňou. NEVS sa rozhodol nečakať na neisté investície z Číny a pokúsil sa riešiť problém hľadaním nového partnera.

To bolo v máji. Odvtedy prebehli viac ako dva mesiace a práve čas je to, čo hrá proti NEVS a značke SAAB.

Do prípadu sa zapojila spoločnosť na vymáhanie dlhov, ktorá dala výrobcovi v podstate ultimátum. Buď peniaze na splatenie dlhov získa, alebo príde „exekútor“ a rozpredá všetko čo sa rozpredať dá v štýle kto dá viac vyhrá – skrátka aukcia. NEVS preto robil, čo mohol, aby získal peniaze na splatenie dlhov, no zdá sa, že dosť mať nebude.

Hrozí tak, že príde o majetok a firma zanikne. Práve preto NEVS už niekoľko týždňov rokuje o vstupe strategického partnera do projektu. Skloňujú sa názvy dvoch ázijských automobiliek – indická Mahindra a čínsky Dongfeng.

Dongfeng sa však zdá byť menej pravdepodobnou možnosťou. Nielen preto, lebo sa majetkovo spojil s koncernom PSA (čo by až tak nevadilo), no podľa zákulisných informácií má skôr záujem o platformu Phoenix, než o značku SAAB ako takú.

Naopak Mahindra by zo SAABu rada urobila svoju luxusnú vetvu tak ako konkurenčná TATA urobila so značkou Jaguar Land Rover.

Problém je, že NEVS sa nemieni vzdať kontroly nad spoločnosťou a naopak Mahindra nechce menej než 51 % akcií, čím by získala kontrolu nad budúcnosťou značky.

Aj keď sa fanúšikom a verným zákazníkom sprvu nápad spojiť sa s indickou Mahindrou nepáčil (tak ako nápad spojiť sa s čínskym investorom) dnes všetci vieme, že je to jediné možné riešenie súčasného stavu. Ak Mahindra do automobilky NEVS nevstúpi a nezíska podiel v SAABE, NEVS viac ako pravdepodobne nedokáže splatiť svoje dlhy a história s bankrotom sa bude opakovať.

V prospech fúzie s Mahindrou hrá podľa Saabsunited aj skutočnosť, že letecká vetva značky SAAB má s vedením Mahindry veľmi dobré vzťahy a je aj v ich prospech, aby sa o značke SAAB ako takej nehovorilo v negatívnom duchu...

Čas tlačí a fanúšikom zostáva len dúfať, že značka prežije a SAABy sa opäť dostanú na cesty. V súčasnosti to však vyzerá iba na zbožné prianie.

Ján Hargaš
ZDROJ: saabsunited.com

Komentáre k článku