2014-07-31 13:02:07
Test kabrioletov - Peugeot
Test kabrioletov - Peugeot 207 CC neoslnil, ale urobil čo mohol
Zdroj: ADAC

Ste vyšší ako 190 cm? Do kabrioletu radšej nesadajte!

Kabriolety sú stále nebezpečné aj keď technika pokročila. Na trhu je veľa starších áut bez strechy s pochybnou minulosťou. Hlavne tí vysokí by si mali dávať pozor.

Ešteže máme také upršané leto. Väčšina kabrioletov tak zostáva v garáži a riziko smrteľných nehôd je menšie. Aj keď sú kabriolety bezpečnejšie ako v minulosti, v prípade prevrátenia hrozia vážne zranenia i v moderných vozidlách.

Kabriolet je v lete úžasná vec, no len máloktorý vie zabezpečiť adekvátnu bezpečnosť všetkým postavám. Tie, ktoré to dokážu sú výrazne drahšie. Hlavne mladší vodiči siahajú v lete po kabrioletoch. Málokedy si môžu dovoliť moderné auto bez strechy, a tak si kúpia staršie vozidlá, ktorých cena je nízka. Riziko vážnych až smrteľných zranení je po prevrátení väčšie, nehovoriac o pochybnej tuhosti konštrukcie (riziko prehrdzavenia, únavy materiálu, zle opravenej nehody, a tiež nižšia úroveň bezpečnosti vzhľadom na rok výroby auta).

Záujemcovia o jazdu s vetrom vo vlasoch by si kúpu kabrioletu mali veľmi dobre premyslieť. Pomôcť by mohol aj nedávny test ADAC-u, ktorý simuloval prevrátenie vozidla na troch relatívne moderných menších kabrioletoch – Peugeot 207 CC, Citroen Pluriel a Mini Cooper Cabrio. Z testu, ktorý je zachytený na videu pripojenom nižšie vyplýva, že v prípade prevrátenia má aj priemerný kabriolet veľký problém ochrániť posádku.

ADAC posadil do áut štyri figuríny. Tie na predných sedadlách reprezentovali dospelé osoby, tie vzadu reprezentovali deti. Prekvapivo vyšli z testov lepšie miesta na zadných sedadlách. Netreba však zabúdať na to, že figuríny sediace vzadu boli menšie. Ak by sa tam napchali dospelí, výsledky mohli byť iné. Peugeot 207 CC a Mini Cabrio obišli lepšie ako Pluriel, ktorý v teste prepadol. Aj v CC aj v Mini by posádky utrpeli zranenia.

Niektoré crash testy varujú ľudí vyšších ako 190 cm, aby si do kabrioletu vôbec nesadali. Pri prevrátení vozidla na strechu sa hlava vysokej osoby stáva bodom, ktorý z vozidla najviac vyčnieva. Rám čelného skla sa pri náraze ľahko zdeformuje a pre cestujúceho to môže znamenať okamžitú smrť či trvalé následky.

Keďže ani vyhláška o cestnej premávke cestujúcich v kabriolete neoslobodila od používania bezpečnostných pásov, vychutnávať si vietor vo vlasoch je najrozumnejšie poriadne zaistený. V opačnom prípade posádka vážne riskuje svoje zdravie.

Prípady vážnych až smrteľných nehôd v autách bez strechy evidujú aj poisťovne. Aj keď si môžeme myslieť, že prevrátenie auta nie je až také časté, existuje viacero rizík spojených s takýmito autami.

Podľa štúdie Allianz centra pre technológie (AZT) môže dôjsť k fatálnym následkom aj pri nízkej rýchlosti. Ak sa pasažier z kabrioletu vykláňa alebo sa pri jazde postaví, náraz alebo prudké brzdenie nezvládne ustáť a riskuje nepríjemný pád či zranenia. Takéto následky môžu nastať už pri rýchlosti 6 kilometrov za hodinu. V rýchlosti 40 km/h už hrozia vážne poranenia hrudníka, rebier, vnútorných orgánov či dokonca katapultovanie pasažiera na cestu. Takúto jazdu už cestujúci nemusí prežiť.  

Hudobné videoklipy ponúkajú množstvo scén, kde sa mladí ľudia vykláňajú z auta nepripútaní a v rýchlosti tancujú pod holým nebom. Nie je ťažké predstaviť si mladých vodičov s chuťou robiť niečo podobné. Previezť sa v kabriolete je parádny letný zážitok, jazdu s vetrom vo vlasoch si však treba užívať s rozumom.

jh
ZDROJ: ADAC, Allianz

Komentáre k článku


Stream naživo