2014-07-14 11:17:24
Nemecko - za jazdu
Nemecko - za jazdu po diaľniciach majú platiť všetci.

Nielen diaľnice, Nemecko plánuje spoplatniť všetky cesty a pre všetkých

Zámer nemeckého ministra dopravy, aby za diaľnice platili iba zahraniční motoristi, sa zmenil.

Po úvodných „tančekoch“ z konca roka 2013 Nemecko definitívne v polovici apríla potvrdilo, že o dva roky spoplatní pre cudzincov všetky diaľnice pre autá do hmotnosti 3500 kilogramov. Lenže úmysel zaťažiť poplatkami iba cudzincov koliduje s európskym právom, konkrétne zákazom diskriminácie na základe pôvodu.

Brusel sa preto vyslovil proti a čakal úpravy návrhu. Zmeny predstavil nemecký  minister dopravy Alexander Dobrindt. Platiť by sa na rozdiel od pôvodných plánov malo na všetkých cestách, aby sa podľa ministra vodiči nesnažili vyhýbať spoplatneným úsekom diaľnic a rýchlostných ciest a nezaťažovali cesty nižších tried, ktoré nie sú pripravené na hustú dopravu. Pôjde tak nie o diaľničnú, ale cestnú známku. Pri príprave príslušného zákona chce Dobrindt spolupracovať s Európskou komisiou, ktorá kritizovala návrhy na spoplatnenie nemeckých diaľnic pre cudzincov, považovala ich za diskriminačné. Minister teraz uviedol, že jeho súčasný plán európsky zákaz diskriminácie neporušuje. Zároveň uviedol, že chce pri vytváraní presného znenia zákona s komisiou úzko spolupracovať.

Pôvodne sa uvažovalo o cene ročnej známky okolo 100 eur. Teraz sa hovorí o tom, že by mala stáť priemerne 88 eur, no konkrétna cena sa ešte bude líšiť podľa veku vozidla a jeho objemu. Nemecké médiá priniesli informácie, že Dobrindt chce poplatky nastaviť podľa podobných kritérií ako novú daň z motorových vozidiel. Tá má začať platiť o dva roky.

Staršie, väčšie, menej ekologické - budú platiť viac

Cena ročnej známky by bola premenlivá a závisela by od toho, akú ekologickú záťaž predstavuje prevádzka auta. Výšku cestného poplatku teda budú ovplyvňovať objem motora, rok výroby a emisná norma. Drahšie by boli známky pre staršie vozidlá a pre autá s väčším objemom motora. Nemeckí vodiči za cestnú známku zaplatia ročne od 20 do 150 eur. Zahraniční vodiči by podľa Dobrindta mali mať možnosť objednať si známku cez internet alebo ju kúpiť na čerpacích staniciach. Okrem ročnej s premenlivou cenou by mali byť k dispozícii aj krátkodobé známky s pevnou cenou, konkrétne 10-dňová s predbežne udávanou cenou 10 eur a dvojmesačná za 20 eur.

Systém má začať platiť od 1. januára 2016 a poplatky sa budú týkať vozidiel do 3500 kilogramov. Minister nevylučuje, že platiť budú dokonca aj motocyklisti. Podľa Dobrindta prinesie spoplatnenie ciest v Nemecku do rozpočtu krajiny približne 2,5 miliardy eur za štyri roky, teda okolo 600 miliónov ročne. Ako minister uviedol, všetky príjmy budú viazané výlučne na rozvoj cestnej infraštruktúry. Poplatky by sa výrazne dotkli hlavne českých vodičov, ktorí do Nemecka cestujú najčastejšie, veď Nemecko a ČR majú vzájomne najdlhšiu, asi 800 kilometrovú hranicu.

Prečo vlastne treba mýto

Dobrindt svoje plán vysvetľuje rastúcim zaťažením cestnej infraštruktúry a tým aj väčším opotrebovaním. Podľa jeho údajov cudzinci ročne vykonajú po území Nemecka 170 miliónov jázd, avšak na financovaní ciest sa nepodieľajú. Okrem toho sa chystajú aj zmeny v mýte pre nákladné vozidlá, ktoré sa má rozšíriť aj na nákladné vozidlá od 7,5 tony, ako aj na všetky štvorprúdové cesty. „Navrhujem model infraštruktúrneho poplatku za užívanie nemeckej cestnej siete, ktorý budú odvádzať všetci užívatelia,“ povedal Dobrindt. Pre nemeckých vodičov zavedenie poplatku nebude znamenať žiadnu platbu navyše. Podľa Dobrindtovho návrhu by sa im mala o cenu cestnej známky znížiť daň z vlastníctva motorového vozidla. Nemeckí motoristi by tiež známku mali dostávať pri registrácii vozidla, v ďalších rokoch by im mala automaticky chodiť poštou.

Kontroverzné riešenie

Nový cestný poplatok by tak podľa zámeru nemal zvýšiť finančné zaťaženie nemeckých vodičov. Dobrindt to chce dosiahnuť znížením dane z motorového vozidla. Práve to je kameňom úrazu, lebo podľa Bruselu ide o jednoznačnú diskrimináciu zahraničných vodičov a to nemieni tolerovať. Ako upozornil komisár pre dopravu Siim Kallas, nesmie existovať žiadna súvislosť medzi mýtom a daňami. Podľa neho nie je prípustné, aby štát odrátal domácim vodičom diaľničný poplatok z daní a cudzinci budú platiť plnú sumu.

Hoci sa Nemecko chystá aj pre tieto výhrady zreformovať daň z motorových vozidiel, odborníci tvrdia, že to nie je cesta k vyriešeniu problému. Ako uviedol Michael Fehling, odborník na európske právo: „Ak bude mať Súdny dvor EÚ dojem, že zmeny dane sú len kozmetické, aby kompenzovali nemeckých vodičov 1:1, nebude to fungovať.“ Podľa neho musí byť jasne rozpoznateľný samostatný cieľ reformy. To sa zrejme nedeje.

Kritika doma aj v zahraničí

Nápady nemeckého ministra dopravy Alexandra Dobrindta nemienia len tak bez boja tolerovať v Rakúsku. To hneď po zverejnení plánov pohrozilo žalobou voči Nemecku. Ako povedala rakúska ministerka dopravy Doris Buresova: „Viedeň mieni podniknúť všetky právne kroky, aby zabránila takejto diskriminácii rakúskych vodičov“. Rakúsko však v prvom rade požiada EK, aby zablokovala kontroverzný plán Nemecka. Aj Holandsko oznámilo, že sa zrejme pridá k žalobe Rakúska.

Doma v Nemecku sa ozývajú kritici, ktorí spochybňujú politickú agendu nemeckého ministra dopravy. Dlhodobo sa ozýva proti najmä najväčší autoklub ADAC, ktorý tvrdí, že plány v súčasnej podobe neprinesú očakávané peniaze a oveľa viac, ako sa v návrhu predpokladá, bude stáť výroba a distribúcia známok. Mýto v podobe známok pritom ani zďaleka nemá výrazný vplyv na intenzitu premávky, ako si to predstavuje minister dopravy. Hlavne preto, že tí, čo cesty využívajú intenzívne a najviac, budú platiť rovnako ako občasní „víkendoví“ vodiči.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo