2014-05-20 15:09:10
SAAB 9-3 Aero
SAAB 9-3 Aero
Zdroj: saabsunited, SAAB, NEVS

SAAB má opäť problémy! Musí zastaviť výrobu, dlhuje dodávateľom!

Toto už nemožno nazvať nijak inak ako prekliatie. Vlastník SAABu NEVS zastaví výrobu automobilov pre výpadok investícií z Číny.

Aj napriek obrovskej snahe zabezpečiť dostatok kapitálu sa SAAB, respektíve vlastník značky NEVS opäť ocitá v platobnej neschopnosti. Dočasne tak musí zastaviť výrobu. Tá v súčasnosti nie je veľká, predstavuje 6 áut denne, ale pre fanúšikov značky to opäť znamená tlak na bránicu. Netreba sa však báť, všetko zlé je na niečo dobré a v tomto prípade to platí dvojnásobne. Ale po poriadku!

Dôvodom problémov automobilky je neschopnosť čínskeho akcionára Qingbo Investment Co. Ltd plniť svoje zmluvné investičné záväzky. Z tohto dôvodu sa najväčší akcionár National Modern Energy Holdings Ltd (NME) rozhodol stať jediným investorom spoločnosti a od začiatku roka začal v tomto smere jednať. V preklade to znamená, že namiesto toho, aby čakal, kým Qingbo začne plniť svoje záväzky, začal nalievať peniaze do NEVS-u sám s tým, že sa problém s Qingbo neskôr vyrieši.

Problémom však je, že v súčasnosti NME nedokáže kapitalizovať svoje aktíva v Číne takou rýchlosťou, aby dokázal zabezpečiť krátkodobé a okamžité financovanie švédskej spoločnosti NEVS.

Opätovne nadobudnutá sieť dodávateľov tak pár mesiacov po spustení výroby zažíva dejavu, keďže z Trollhättanu znova neprichádzajú platby za dodané súčiastky vozidiel.

Spoločnosť NEVS sa preto nedostatok peňazí rozhodla preklenúť krátkodobými úvermi. NEVS ako i NME očakávajú, že sa finančné suchoty v blízkej budúcnosti skončia a NME bude schopné nastúpiť na bežné financovanie vývoja a investícií. NME doteraz do SAABu investovala viac než 3 miliardy švédskych korún SEK. Okrem toho investoval aj do technologického centra v Číne a do výroby batérií. Elektro autá sú totiž vytúženým cieľom automobilky – minimálne v Číne.

Toto však nie sú jediné kroky na to, aby si SAAB zabezpečil budúcnosť. NEVS okrem problémov s dodávateľmi oznámil i rokovanie s externými automobilovými spoločnosťami.

Phoenix vstane z popola vďaka spolupráci

NEVS si uvedomuje, že stavať iba model 9-3 sedan je dlhodobo neudržateľné. Jeho vek sa nedá poprieť. Krátkodobým riešením je obnovenie kombi verzie a kabrioletu, ktoré sa spomínalo už pri spustení výroby.

Teraz sa však začína hovoriť o novom modeli založenom na architektúre Phoenix. Keďže sa totiž do Trollhättanu nedostalo toľko financií, koľko je potrebné na vývoj nového moderného auta so všetkými potrebnými technológiami, NEVS sa rozhodol nadviazať spoluprácu s externými firmami typu OEM. To v preklade znamená, že NEVS chce namiesto zložitého a extrémne drahého vývoja vlastných systémov (napríklad bezpečnostní asistenti – aktívne brzdenie a pod.) dané systémy kúpiť od externých dodávateľov a v spolupráci s nimi ich ďalej vyvíjať pre potreby automobilov SAAB.  

NEVS zároveň oznámil, že už s jedným takýmto dodávateľom podpísal rámcovú zmluvu a rokuje s ďalšími dodávateľmi.

Zhrňme si to teda. SAAB síce má problémy, sú však krátkodobého charakteru. Najväčší akcionár značky nepatrí medzi chudobných príbuzných, no nedokáže svoj majetok v Číne tak rýchlo premeniť na hotovosť ako to potrebuje švédsky výrobca. NEVS preto dočasne zastavuje výrobu, prepúšťa niekoľko konzultantov. Ale zároveň ho tento výpadok financovania prinútil pozrieť sa na vývoj automobilov realistickejšie a namiesto predpokladaného vývoja vlastných technológií si ich kúpi od externých dodávateľov a ďalej ich bude vyvíjať.

Zdroj: saabsunited, SAAB, NEVS

Zdá sa tak, že vďaka nedostatku financií sa NEVS rozhúpal a začal riešiť najväčší problém, ktorý SAAB mal a to fakt, že väčšinu patentov a technológii SAAB-u vlastní bývalý majiteľ GM. SAAB tak síce mal značku, fabriku a zamestnancov, nemal však ako vyrobiť väčšinu svojich modelov a nemal technológie, na ktorých by mohol stavať. Práve preto sa v súčasnosti vyrába iba model 9-3 s benzínovým turbomotorom. Tento model je v podstate jediným patentovaným „majetkom“ automobilky.

Ako som písal na začiatku – pre nás, fanúšikov automobilky, je to zlé i dobré naraz. Ako keby nám čínsky bojovník kopol do brucha, aby nás vzápätí obkolesili krásne blonďavé švédske devy s evidentným záujmom o nás. Síce teraz sotva lapáme po dychu a nevieme, či ten Číňan nezačne kopať znova, s nádejou pozeráme po kráskach a dúfame, že s nimi strávime nejaký čas osamote :).

Ján Hargaš
ZDROJ: NEVS

Komentáre k článku


Stream naživo