2014-05-15 11:10:00
Aston Martin V8 Vantage
Aston Martin V8 Vantage N430
Zdroj: Aston Martin

Aston Martin chce zisk po roku 2016. Lagonda bude, nie však SUV!

Britský výrobca ultra luxusných športových vozidiel tvrdí, že sa vďaka investíciám dostane späť do čiernych čísel už o dva-tri roky.

Aston Martin chce z nedávneho investičného balíčka vo výške viac než 615 miliónov EUR vyťažiť maximum. Podstatou investícií je vrátiť sa k ziskovosti spred krízy a to aj bez fúzie s Mercedesom.

Spolupráca medzi AMG a Aston Martinom sa síce v budúcnosti môže ďalej prehlbovať no spojenie spoločností Aston odmieta.

Aston Martin patrí do rúk kuvajtských a talianských investičných skupín a nespadá pod žiaden väčší koncern. Je síce samostatný a o svojich cieľoch rozhoduje vo vlastných kruhoch, no bez väčšej spoločnosti, ktorá by ho mohla chrániť a prípadne dotovať nemá dostatok financií na vývoj. Navyše nemôže čerpať z technológií, ktoré majú koncernové automobilky k dispozícii. Autá Aston Martin sú krásne, no všetky vyzerajú takmer rovnako, majú mohutné neekologické a vo svojej podstate zastarané motory a autá sú bez využitia najmodernejších technológií pomerne ťažké.

Ak by automobilka predávala väčšie množstvo áut dokázala by konkurovať veľkým koncernom aj sama, no keďže v roku 2013 predal Aston iba 4200 vozidiel a je predpoklad, že ich v tomto roku nepredá viac, má viac než len jeden problém.

Čiastočnou náplasťou bola spolupráca s AMG. Nemecká športová vetva Mercedesu za dodávku svojich motorov V8 získala v Aston Martine 5 % akcií a bolo verejným tajomstvom, že „Medveď“ by tento podiel rád navýšil. Vlastníci akcií s tým však nesúhlasili a radšej schválili investície v štvorročnom pláne v spomínanej výške 615 miliónov EUR. To je v 101 ročnej histórii značky najväčšia investícia, no treba povedať, že z trhového hľadiska je smutne nízka.

Ako uvádza Automotive News, konkurent z Bavorska BMW investoval 993 miliónov EUR do vývoja iba v prvom štvrťroku tohto roka – cieľom týchto investícií bolo napríklad zvýšiť kapacitu závodu na karbónové súčiastky, aby sa tak karbón mohol rozšíriť do ďalších modelov značky a zároveň, aby stačil zvyšujúcemu sa dopytu po i3-ke.

Odborníci tvrdia, že Aston Martin vyvíjal vlastné technológie ďalej než ostatní, doslova sa dostal na hranu schopností daných technológií (napr. atmosférické motory). Problém je, že ďalej sa bez nových technológii (aj také preplňovanie, či hybridné pohony) jednoducho nedostane. V rastúcej konkurencii tak riskuje, že bez výdatných investicií do vývoja zostane ďaleko pozadu.

V tomto svetle sa tak zdajú investície a spojenie s AMG ako veľmi dobré kroky, no len čas ukáže či boli dostatočné. Isté je, že Aston Martin nechce míňať ťažko nadobudnuté peniaze na vývoj niečoho, čo nemusí byť prijaté a úspešné (podobne ako mestský Aston Martin Cygnet). SUV teda zatiaľ zakladá do skrine, aj keď sa šéf vývoja vyjadril, že v tomto smere ostávajú otvorení. Chcú sa však venovať tomu čo im ide najlepšie a to športovým autám.

Takže SUV nie, no športové autá áno? Práve k tomuto vyjadreniu pasuje kuloárna informácia o novom vozidle, ktoré malo byť videné pri závode Aston Martin. Viacerí hovoria o Lagonde, nasvedčujú tomu i staršie vyjadrenia šéfov značky. Fotografie zatiaľ nie sú prístupné, no exkluzívny model so športovými schopnosťami je presne to, čo zákazníci od Aston Martin očakávajú. Keď k tomu prirátame zvučnosť mena Lagonda... Ak sa dozvieme viac, dáme vám vedieť.

V galérii si môžete pozrieť "nový" Aston Martin V8 Vantage N430, ktorý sa začne predávať v septembri. Je to mierne upravený V8 Vantage s novým lakom, karbónovými sedadlami (-20 kg) a mierne zvýšeným výkonom 4,7 litrovej V8-čky - 430 k. Z nuly na sto zrýchli za 4,6 s.

Ján Hargaš
ZDROJ: Automotive news Europe

Komentáre k článku


Stream naživo