2014-05-14 04:50:00
Na prvý pohľad dve
Na prvý pohľad dve celkom rovnaké autá - na začiatku áno.
Zdroj: Škoda auto

Poplatky za registráciu áut sú absurdne vysoké. Zmení sa to?

Načo sú vlastne registračné poplatky? Je to daň z luxusu, "ekologická" daň, alebo len ďalší spôsob ako vytiahnuť z vodičov peniaze?

Poslanec Ivan Štefanec navrhuje zrušenie poplatkov, ktorých výška sa odvíja od výkonu auta. Návrh poslanca NR SR Ivana Štefanca za SDKÚ-DS opäť vyvolal diskusiu o význame registračných poplatkov za novo-registrované vozidlá.

Štefanec tvrdí, že registračné poplatky, ktorých výška je priamo úmerná s vyšším výkonom vozidlá sú prehnane vysoké a navyše nezmyselné. Tvrdí, že zvýšené poplatky majú súvis so zníženým počtom nových predaných áut na Slovensku, čím významne poškodzujú štátny rozpočet. Tiež si myslí, že tento systém nepomáha ekológii, keďže poplatky sa odvíjajú iba od výkonu auta a nie od veku auta. Navyše je presvedčený, že daný zákon je v rozpore s právom EÚ, keďže obdobný zákon platil v Maďarsku a Európsky súdny dvor rozhodol, že je daný zákon v rozpore s európskym právom, pretože uprednostňuje predaj domácich ojazdených vozidiel od tých zahraničných.

Odpoveďou ministerstva financií bolo toto:  "Takýto návrh (návrh poslanca Štefanca) je populistický a z hľadiska verejných financií vrcholne nezodpovedný, pretože by znamenal vyšší deficit a v konečnom dôsledku zvýšenie dlhu Slovenska. Slovenský zákon uplatňuje rovnaké podmienky tak pre autá kúpené na Slovensku, ako aj pre dovezené zo zahraničia, takže paralela s maďarským zákonom zmieňovaná pánom poslancom je nezmyslom."

Nám však ako nezmyselné príde skôr tvrdenie ministerstva financií našej krásnej republiky. Iste, oba tábory sa pokojne môžu opierať o grafy, tabuľky a štatistické údaje a je len na posúdení voličov, kto vie čítať grafy lepšie, no prax ukazuje, že znevýhodnenie vozidiel zo zahraničia skutočne existuje. Stačí sa zaujímať o kúpu zahraničného auta s mierne silnejším motorom a každý si hneď uvedomí, aký výrazný rozdiel je v kúpe auta tu a v zahraničí. Pre ojazdené auto zo Slovenska totiž zvýšený poplatok jednoducho neplatí, zatiaľ čo auto z dovozu je u nás registrované prvýkrát, a teda musí zaplatiť poplatok.

"Slovenský zákon uplatňuje rovnaké podmienky tak pre autá kúpené na Slovensku, ako aj pre dovezené zo zahraničia." Naozaj milé ministerstvo?

Je to ako porovnávať hrušky s jablkami. Áno aj autá zo zahraničia a aj autá na Slovenskú majú zväčša štyri kolesá, ale je dosť podstatný rozdiel medzi ojazdeným autom zo zahraničia a novým autom zo Slovenska. Podľa ministerstva je to však rovnaké - lebo veď poplatky platia aj pre tunajšie aj pre zahraničné autá. To je nevyvrátiteľná logika, nie?

Ale to je len jedna časť problému.

Druhá je zmysel celých poplatkov. Koho vlastne dané poplatky najviac bolia? Je to daň z luxusu, je to daň za to, že na výkonnom aute je väčšia šanca porušovať predpisy (takú kravinu svet ani nevidel), alebo je to len poplatok, ktorý má z občanov vytlačiť nejaké to euro navyše?

Prínos pre rozpočet je však viac než len pochybný.

Príklad: Otec rodiny si vyberá rodinné vozidlo. Šetril si zopár rokov a je len priemerný Slovák (podľa štatistiky, v skutočnosti nadpriemerný ;) ), navyše s hypotékou na krku. Chce tak urobiť kompromis - kúpi auto, ktoré aj odvezie rodinu, aj je bezpečné, aj sa zaň nebude hanbiť a bude sa v ňom cítiť dobre. Vyhliadne si ojazdené Audi A4 Avant Quattro z Nemecka za 7500 EUR. Má naftový motor 3,0 TDI s výkonom 150 kW (205 k). Registrácia preňho znamená navýšenie ceny auta o 957 EUR, teda na 8457 EUR, čo je nárast o 12,75 % oproti pôvodnej sume.

Príklad 2: Manažér a spoločník v štyroch spoločnostiach si chce kúpiť auto snov. Má dosť firemných autíčok a chce si jedno kúpiť aj sám. Vybral si Porsche 911 Carrera 4S v základnej cene 115 000 EUR. Dajme tomu, že si neprikúpil žiadnu výbavu, resp, že si vybavil zľavu. Jeho registračný poplatok bude trojnásobný v porovnaní s Audi A4 Avant - zaplatí 2997 EUR. Čo predstavuje zvýšenie počiatočnej sumy na 117 997 EUR. Ale v percentuálnom porovnaní je to zvýšenie nákupnej ceny iba o 2,6 %.

Koho bude registrácia auta naozaj bolieť? Otca, alebo manažéra?

Registračné poplatky v takejto podobe jednoducho nemajú zmysel. To, že odrádzajú ľudí od kúpy nového auta na Slovensku je fakt. Ak si predsa kúpia auto, kúpia si auto s nižším výkonom, a teda obídu zdanenie a ešte aj na DPH zaplatia menej (ak ide o jednotlivcov). Štát teda nielenže vytvoril neúspešný systém, ktorý iba obmedzuje ľudí a núti ich hľadať kľučky, ešte k tomu sám seba oberá o dane a poplatky. Nakoniec, neminie výkonnejšie auto viac paliva (a nezaplatí viac dane z palív a nebude mať drahší servis, čím opäť užívateľ viac zaplatí na daniach?)

"Takýto návrh (návrh poslanca Štefanca) je populistický a z hľadiska verejných financií vrcholne nezodpovedný, pretože by znamenal vyšší deficit a v konečnom dôsledku zvýšenie dlhu Slovenska."

Áno, milé ministerstvo áno... Grafy, tabuľky a štatistiky (zneužívať a zle čítať), to vám tam ale ide, však?

Ak chceme odstupňovať registračné poplatky, nerobme to iba podľa výkonu. Upravme to aj podľa veku auta a možno i ďalších parametrov. Jedine tak sa možno skryť za výhovorku typu ekológia. Nielenže vek auta ovplyvňuje ekologickosť vozidla, ale aj jeho bezpečnosť. Alebo najlepšie, zrušme stúpajúce registračné poplatky.

Návrh poslanca Štefanca má zmysel a je smutné, že štát sa naň vykašle iba preto, lebo je opozičný. Nemôžu predsa uznať, že ich registračné poplatky nemajú takmer žiaden prínos.

Ministerstvo má jedinú čiastočnú pravdu - s populizmom. Návrh poslanca Štefanca prichádza tesne pred voľbami do Europarlamentu - a Štefanec tam kandiduje. Tak či onak, poplatky sú utrhnuté z reťaze bez ohľadu na to, ktorá strana z nich práve vytláča politický kapitál.

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo