2014-04-03 05:00:00
Parkovacia kamera neraz pomáha
Parkovacia kamera neraz pomáha viac, ako by sa zdalo.

V Amerike budú povinné cúvacie kamery, Európa mešká

Američané už nebudou při couvání zabíjet. Alespoň takové je přání organizace NHTSA, která připravila návrh zákona, podle kterého budou všechny osobní a lehké nákladní automobily vzadu vybaveny kamerou.

Organizácia NHTSA má prísne kritériá na bezpečnosť. Jej nárazové skúšky sú oveľa tvrdšie, ako známe EuroNCAP. Teraz úrad pripravil a zverejnil návrh zákona, podľa ktorého budú všetky osobné a ľahké nákladné autá v USA vybavené vzadu cúvacou kamerou. Platí to pre všetky dvojstopové vozidlá s hmotnosťou do 4,5 tony vyrobené po 1.5.2018

Kamera musí vodičom zobraziť na displeji priestor za vozidlom s veľkosťou 3 × 6 metrov. Zákon upravuje tiež ďalšie detaily, ako je veľkosť displeja, či reakčný čas. Odhadovaná cena za inštaláciu nového zariadenia do auta vyjde asi na 140 dolárov.

Ak má auto displej, samotná kamera by mala vyjsť na 45 dolárov. O povinných parkovacích kamerách sa diskutuje už dlhšie. Ako prvý termín uvedenia do praxe sa spomínal rok 2010, čiže v platnosti už mali byť. Nestalo sa tak.

Prečo prijali zákon

Zákon vznikol na základe veľkého tlaku niekoľkých organizácií zákazníkov a pozostalých, ktorí o svojich príbuzných prišli práve vďaka zlému cúvaniu. Len v roku 2010 sa v USA podľa údajov NHTSA zranilo pri podobných incidentoch 15 000 ľudí a 210 pri nich zomrelo. Pritom deti vo veku do 5 rokov tvorili pri týchto nehodách viac než 1/3  všetkých obetí, ľudia nad 70 rokov tvorili štvrtinu. NHTSA predokladá, že v roku 2054, keď bude systém cúvacích kamier úplne vo všetkých autách, zachráni to pred smrťou približne 70 osôb ročne.

Hoci sa také nič zatiaľ povinne nechystá v Európe, Bruselskí šakali možno „zavetria“ skvelú príležitosť, čo ešte predpísať automobilkám. No mať cúvaciu kameru je celkom príjemné a pohodlné riešenie. Stačí, aby ste prešli z auta, ktoré ju má, do auta „bez“ a rozdiel je evidentný. Aj preto sa čoraz viac výrobcov snaží montovať tieto systémy do svojich áut. Aj keď je pravdou, že nie do všetkých, ako sériovú výbavu. Škoda, lebo okrem toho, že vidíte, kto je za autom, môžu vám ušetriť stovky eur za opravy pochrámaných nárazníkov. Hlavne japonskí výrobcovia už používajú neraz viac displejov, z ktorých jeden slúži na zobrazovanie údajov o aute aj z parkovacej kamery. Nepotrebujú potom už ďalší displej. Dnes má parkovaciu kameru v sériovej výbave napríklad Toyota Corolla.

Jozef Vydra
ZDROJ: carscoops.com

Komentáre k článku


Stream naživo