2014-02-27 05:44:35
DPF netreba meniť, stačí
Filtre častíc už budú musieť dostať aj benzínové motory.
Zdroj: dpf centrum

Europarlament schválil prísnejšie emisie od roku 2021, kam speje motorizmus?

Prísnejšie emisné limity budú platiť od roku 2021, čaká nás jazda na bicykloch?

Automobilové emisie budú musieť klesnúť, výrobcovia z toho radosť nemajú. Európsky parlament chcel ešte viac pritvrdiť. Nemecko bolo proti a lobuje ako najvýznamnejší európsky výrobca áut proti neustálemu znižovaniu emisií, ktoré tlačia výrobcov do takmer scifi riešení. Výroba áut sa tak komplikuje a predražuje. Motoristi môžu potvrdiť, že ich prevádzka tiež nie je bez problémov.

Takmer nulové emisie... Celé je to nezmysel a pripomína výraznú snahu čo najviac obmedziť iným spôsobom ťažko zvládnuteľnú a stále sa rozširujúcu úroveň motorizácie. Silná protiautomobilová úderka v európskom parlamente schvaľuje veci, o ktorých akoby nemala ani potuchy. Ak to takto pôjde ďalej, z výfukov by mal vychádzať čistejší vzduch, ako bude motor nasávať! Pritom je množstvo iných znečisťovateľov oveľa väčšie. My však máme pred svetom čisté svedomie, lebo motorizmus sa dá najlepšie podchytiť a ovládnuť!

Limit pekne pri zemi

Od roku 2021 bude limit pre priemerné emisie oxidu uhličitého pri nových autách predávaných v Európskej únii 95 gramov na kilometer. Týka sa to všetkých osobných áut danej automobilky. Vo výhode sú tak výrobcovia malých áut s menšími motormi a teda aj s menšou spotrebou a menšou tvorbou emisií. Je to však čistý alibizmus – vyrobíš auto s vyššou tvorbou CO₂? Potom musíš vyrobiť niekoľko ďalších s oveľa menšou, aby bol priemer v poriadku! Nezdá sa vám to šialené?

Zdroj: autoblog.com

O znížení emisií sa parlament, komisia a členské štáty dohadujú už dlhší čas. Európska komisia pôvodne navrhovala, aby nový limit platil už od roku 2020. Tak znela aj pôvodná podoba dohody s členskými štátmi z minuloročného júna. Lenže potom ministri členských krajím EÚ zamietli predchádzajúcu dohodu z júna 2013, kde sa proti tomuto návrhu postavilo hlavne Nemecko, ktoré je popredným výrobcom áut. Výsledkom je kompromis, podľa ktorého musí do roku 2020 spĺňať nový limit iba 95 percent nových áut.

„Konečná dohoda je aj tak priaznivá pre životné prostredie, ekonomiku EU a vodičov. Znižuje spotrebu pohonných látok a emisie oxidu uhličitého,“ uviedla nevládna ekologická organizácia Transport & Environment.

Poslanci z frakcie Zelených však pri hlasovaní európskeho parlamentu  boli proti návrhu. Predsedníčka tejto frakcie, Rebecca Harmsová uviedla, že zmiernenie pravidiel spomalí vývoj nových technológii, ktoré by priniesli autá s ešte nižšou spotrebou a menšími dopadmi na životné prostredie. Nuž, niekto naozaj chce, aby sa po modrej planéte preháňali iba, čisto a výlučne elektrické samohyby. V dnešnom stave vývoja techniky sú však napriek výhodám nepraktické pri dlhších jazdách a potrebe energie napríklad aj na vykurovanie interiéru, nielen na jazdu. Nedávno sme v redakcii skúšali nedávne čisto elektrické auto, Napriek zisku titulu Auto roka spred dvoch rokov platí o ňom, čo som napísal.

Naozaj jasné pravidlá, naozaj pre automobilový priemysel?

Aj európska komisárka pre ochranu klímy (?!) Connie Hedegaardová pripomenula nemeckú aktivitu v tomto smere, ktorú podporila aj kancelárka Angela Merkelová, keď vo svojom vystúpení po nemecky uviedla: Ende gut, alles gut. Teda koniec dobrý, všetko dobré. Dodala, že automobilový priemysel potrebuje jasné pravidlá pre svoje plánovanie a preto komisia pripraví v nasledujúcich mesiacoch návrhy na obdobie po roku 2020.

Zdá sa, že súčasní politici v Európskom parlamente sú tak vzdialení a odtrhnutí od reality, že im takéto krasorečnenie nemožno pardónovať. No napriek tomu hlasovacia mašinéria schválila niečo, s čím sa budú pasovať ďalšie generácie motoristov. Alebo aj tí rezignujú?

Zdroj: BYD
Zdroj: BYD

Ako „ospravedlnenku“ za svoje (vý)činy a prostriedok na umlčanie opozičných hlasov pripravili politici ústretový krok pre výrobcov v podobe takzvaných superkreditov. Tie zvýhodňujú ekologickejšie autá v ponuke automobiliek a budú platiť v rokoch 2020-2022. Fungovať majú tak, že napríklad auto s emisiami iba 50 gramov CO₂ si budú môcť výrobcovia zarátať v tomto období ako dva automobily.

Spravodajca celej iniciatívy Thomas Ulmer pripomenul, že nová direktíva prinesie každoročnú úsporu 15 miliónov ton emisií CO₂. „Náklady na inovácie však musia byť sociálne prijateľné a ekonomicky realizovateľné pre spotrebiteľov, aj pre výrobcov,“ dodal. Predstavitelia Európskej únie predpokladajú, že nové pravidlá v nasledujúcich týždňoch schvália aj členské štáty. Možno... Neviem ako vy, ale desím sa dňa, keď dovrčí posledný normálny, teda atmosférický motor pod kapotou auta.

Jozef Vydra
ZDROJ: EU

Komentáre k článku


Stream naživo