2014-01-31 11:44:00
Parkovanie v New Yorku
Takto ideálne by sme si predstavovali parkovanie aj v Bratislave, nielen v New Yorku, odkiaľ je obrázok.

Parkovanie s novými pravidlami v Bratislave zatiaľ nebude

Hlavné mesto malo vo štvrtok po dvoch rokoch diskusií formálne spustiť novú parkovaciu politiku.

Malo, ale nestalo sa tak. Zatiaľ zostáva všetko po starom. Poslanci mali rokovať o dvoch dokumentoch. Zmenou štatútu mesta sa mali vytvoriť legislatívne podmienky pre prenesenie časti pôsobnosti z hlavného mesta na mestské časti pri organizovaní dopravy na ich územiach. To by fakticky umožnilo spustiť nový systém parkovania.

Bratislava by určila úseky miestnych komunikácií na parkovanie, určila maximálnu výšku úhrady, spôsob jej zaplatenia a spôsob preukázania platby. Mestské časti by mali zase oprávnenie určiť výšku úhrady aj napríklad spôsob platenia. Pre mestské časti malo pripadnúť za výkon parkovania 75 percent výnosov, hlavnému mestu 25 percent.

Ďalším krokom malo byť schválenie príslušného všeobecne záväzného nariadenia (VZN), ktoré už obsahuje konkrétne ustanovenia o systéme parkovania. Keďže neprešla zmena štatútu, vôbec sa už o ňom nehlasovalo, primátor Ftáčnik ho z rokovania stiahol.

Chýbala odvaha poslancov, alebo vyhral zdravý rozum?

Na zmenu štatútu mesta treba súhlas troch pätín hlasov všetkých poslancov, čiže za by muselo hlasovať minimálne 27 poslancov. Z celkovo prítomných 36 bolo za zmenu 19. Jeden bol proti, jeden vôbec nehlasoval a 15 sa zdržalo hlasovania. Tento výsledok znamená, že sa nový celomestský systém parkovania odkladá. Zatiaľ na neurčito, lebo ako povedal primátor Milan Ftáčnik, nie je jasné, či sa podarí zaradiť tento bod do rokovania mestského zastupiteľstva ešte v tomto volebnom období. V prípade, že sa to nepodarí, povedal Ftáčnik, „budem to brať ako signál, že sme nemali odvahu pristúpiť k tomuto kroku.“ Poslanci za Smer-SD boli proti, dôvodili tým, že systém musia prijať všetky mestské časti (Bratislava ich má 17), nie iba niektoré. Poslancom z KDH sa systém zdá nedokončený a drahý pre občanov mesta. Jediní oznámili, že ho nepodporia ani opakovane.

Prednosť mali mať domáci, aj to nie celkom

Systém parkovacej politiky by mal v prvom rade uprednostniť Bratislavčanov pred vodičmi, ktorí do hlavného mesta len dochádzajú. Podľa primátora Ftáčnika je nová parkovacia politika zameraná na Bratislavčanov s trvalým pobytom v hlavnom meste. Pre tých, čo do mesta prichádzajú za prácou každý deň, mesto plánuje vybudovať záchytné parkoviská na okraji mesta a do centra Bratislavy budú môcť cestovať mestskou hromadnou dopravou. Na parkoviská už poslanci vyčlenili financie vo schválenom rozpočte na tento rok.

Zdroj: Jozef Vydra

Obyvateľ s trvalým pobytom mohol podľa predkladaného VZN požiadať o vydanie rezidentskej parkovacej karty, za maximálne 30 eur ročne a parkovať bez ďalších poplatkov vo svojej mestskej časti. Za každé ďalšie auto by už podľa VZN zaplatil maximálne 100-násobok. Nerezident mal podľa VZN zaplatiť za parkovanie v celom meste v spoplatnených zónach do 2 eur na hodinu. Bratislavčan z inej mestskej časti by dostal na túto sumu polovičnú zľavu. Tá by však nemala platiť v zónach, ktoré mestská časť bude považovať za najlukratívnejšie a zavedie tam krátkodobé, maximálne dvojhodinové parkovanie. Mesto by určilo iba maximálne ceny, konkrétne by si určili mestské časti.

Zavážili aj názory občanov?

Ľudia sa v množstve diskusií vyjadrovali k navrhovaným zmenám výrazne negatívne.. Bratislavu mali nové pravidlá rozdeliť na „domácich“ a „cezpoľných“. Bratislavčanom sa tiež nepáči, že s rezidentskou kartou majú platiť v iných mestských častiach a tiež, že sa mali vytvoriť dve zóny. Jedna, kde sa malo stáť od ôsmej ráno do šiestej poobede za maximálne dve eurá (pre Bratislavčanov s rezidentskou kartou euro) na hodinu a druhá, určená pre mimoriadne vyťažené ulice, kde sa cez deň bude dať parkovať najviac dve hodiny za rovnakú cenu. Zatiaľ sa do nového systému parkovania plánovali zapojiť mestské časti Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka a Ružinov. Ak Bratislavčan býva v inej mestskej časti, mohol by si vybaviť rezidentskú parkovaciu kartu bez vyznačenia zóny trvalého pobytu. Tá by mu umožnila odstaviť auto v spoplatnených zónach Bratislavy a uplatniť si 50-percentnú zľavu. Mnoho ľudí to považovalo za diskriminačné riešenie.

Navyše Staré Mesto odmieta polovičnú zľavu pre Bratislavčanov z iných častí mesta. Argumentuje tým, že množstvo ľudí cestuje práve do Starého mesta za prácou. V Starom Meste pozmenili spôsob parkovania od začiatku roka. Firmy so sídlom v centre tam už nemajú vyhradené predplatené boxy, ktoré počas dňa neraz zívali prázdnotou. Môžu za poplatok parkovať firemné autá na rezidentských miestach. Pôvodné rezidentské karty nahradili podľa Starého Mesta za praktickejšie nálepky. Od 15. januára ich vymenili už asi 2000, všetkých 7000 chcú mať vymenených do konca februára.

Zdroj: VW

Čo bude ďalej?

Zostáva momentálny stav, keď peniaze na záchytné parkoviská sú, ale ktovie, či sa budú budovať. Ak sa dostane návrh na rokovanie mestského zastupiteľstva ešte v tomto roku, ťažko sa dá predpokladať, či prejde. Budeme teda v hlavnom meste Slovenska parkovať stále „nadivoko“ na miestach, ktoré ani na parkovanie vhodné nie sú. Domáci budú zazerať na ostatných, tí sa budú naďalej cítiť ukrivdení, a napätie vzhľadom na stále rastúci počet áut v Bratislave bude rásť.

Žiadne riešenie nie je ideálne. Napríklad aj vývoj v Prahe priniesol zmeny. Od tohto roka menia parkovanie v obytných zónach, malo by to ešte viac ochrániť rezidentov. Ale ani tam to nie je jednoduché a nerezidenti platia viac ako dosť. Bratislava má obrovský problém v tom, že najzaujímavejšia časť – centrum je vtesnaná na malej ploche a rozšíriť ju nieto kam. Riešením by boli parkovacie domy, ale za primerané parkovné. Platiť napríklad 180 – 200 eur za denné parkovanie v mieste pracoviska (9 hodín x 1 euro x 20 pracovných dní) aj s 50 % zľavou je veľa peňazí. Argument: presedlajte na MHD, je dobrý, ale nedá sa realizovať vždy. Odviezť deti do školy, na krúžky, stihnúť prísť včas do práce – skúste to hromadnou dopravou, ktorej chýba spoľahlivé metro...

Situácia je však podobná aj v iných mestách Slovenska, len nie je natoľko výrazná, ako v Bratislave. Počas vianočných sviatkov sa v meste dalo jazdiť bez zdržania, parkovať bez problémov. To iba potvrdzuje fakt, že cesty hlavného mesta zapĺňa množstvo mimobratislavských vozidiel. Aj tie musia parkovať. Situácia je neúnosná už teraz, keď sa problém iba odkladá, nič to nerieši. Terajšie návrhy neboli ideálne, skôr len kompromisné a mnohí ich nazývali vymáhačským postupom mesta a mestských častí. Ekonomická regulácia parkovania môže pomôcť problémom s nedostatkom miesta na odstavenie áut. Čím neskôr sa k akémukoľvek riešeniu dostaneme, tým horšie pre všetkých, ktorí v Bratislave žijú, bývajú, pracujú.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo