2013-12-06 11:55:00
Poplatky za diaľničné nálepky
V Nemecku sa chystajú poplatky za diaľničné nálepky pre cudzincov, v Rakúsku sú pre rok 2014 vyššie o infláciu

Holandsko a Rakúsko chcú hnať Nemecko pred súd kvôli mýtu pre osobné autá

Keď platili za výstavbu a opravy diaľnic v daniach iba Nemci, bolo to v poriadku. Keď majú platiť cudzinci, je zle.

Vraj to je diskriminácia. V poslednom čase totiž s Nemeckom má spory asi každý. Napríklad Európska únia a hlavne Francúzsko bojujú proti množstvu výrobkov, ktoré uspokoja domáci dopyt. Vďaka tomu nemusia Nemci dovážať z Francúzska takmer nič, čo sa predstaviteľom galského kohúta nepozdáva.

Aj preto pred časom nechceli na revanš predávať Mercedesy, ktoré nemajú novú náplň klimatizácií. Ako sa však ukázalo, je naozaj nebezpečná a súd nariadil zrušiť toto protiopatrenie.

Jablkom sváru je však v poslednom čase spoplatnenie nemeckých diaľnic. Dalo sa čakať, ťe s zdvihne vlna odporu: Viacerým európskym krajinám sa nepáči, že by mali platiť vlastne len cudzinci. V Nemecku totiž plánujú zaviesť systém, ktorý uloží povinnosť kúpiť si diaľničné známky pre všetkých. Lenže nemeckým občanom sa táto suma odčíta z cestnej dane, ktorá nie je vôbec nízka. Lenže to je podľa Holandska a Rakúska diskriminácia ich občanov.

Súčasný stav je neudržateľný

Doposiaľ výstavbu a údržbu diaľnic v Nemecku platili zo svojich daní iba Nemci. Nejaké dotácie dostali síce od Európskej únie, ale tá získava financie od členských štátov. No a najviac prispieva práve Nemecko. V konečnom dôsledku si tak Nemci platili všetko sami, no to sa diskriminačné nezdalo nikomu.

Lenže v momente, keď by susediace krajiny, ktoré využívajú Nemecko ako tranzitnú krajinu mali platiť za použitie diaľnic, zdvihla sa vlna nevôle. A je pozoruhodné, že rakúska ministerka dopravy Doris Bures sa pritom vôbec nezaujíma o fakt, že ak chcú Nemci vyraziť do rakúskych Álp, musia za použite tamojších diaľnic zaplatiť. Platia totiž všetci, aj Rakúšania, ktorí si však danú sumu nemôžu odpočítať.

Ktovie, ako sa vyvinie celá situácia. Zatiaľ sa to skončilo vyhrážkami, že ak Nemecko uvedie poplatky do praxe, skončí na medzinárodnom súde. Lenže napríklad minister dopravy Európskej únie Peter Ramsauer (CSU) bránil mýto proti kritike zo zahraničia pred zasadnutím ministrov dopravy EÚ v Bruseli. „Nemecko je tranzitnou krajinou v srdci Európy - s mnohými prechádzajúcimi vozidlami, " uviedol Ramsauer pre dortmundské noviny „Ruhr Nachricht“ . To je dôvod, prečo by sa autá z iných krajín by sa mali podieľať na financovaní nemeckých ciest".



Drvivá väčšina nemeckej populácie chce zavedenie mýta pre autá. Príjmy z tohto poplatku by sa priamo investovali do moderných, tichších a bezpečnejších ciest. Ramsauer očakáva ročné príjmy vo výške 800 miliónov eur. Nemecké spolkové ministerstvo dopravy však oznámilo, že  doteraz nemalo predložené žiadne vládou pripravované plány na mýto. Jedno je však zrejmé. V pozícii kritizovaného nie sú Nemci osamotení. Holandskej ministerke dopravy Melanie Schultz sa totiž nepáči ani návrh belgického regiónu Flandry, ktorý takisto uvažuje o spoplatnení tamojších diaľnic.

Jozef Vydra
ZDROJ: n24.de

Komentáre k článku


Stream naživo