2013-11-27 10:50:34
Diaľnice v Nemecku už
Diaľnice v Nemecku už nebudú zadarmo, platiť za osobné autá budú cudzinci.

Do Nemecka už nebudeme chodiť „navoľno“, cudzinci zaplatia za diaľnice

Dnes ráno schválili v Nemecku koaličnú zmluvu, podľa nej budú cudzinci za používanie diaľnic platiť. Už od budúceho roka.

Nevie sa síce ešte koľko a kedy toto nariadenie začne platiť, ale to, čo nemecká kancelárka tvrdošijne odmietala v predvolebnej kampani, sa stalo skutočnosťou. Angela Merkelová hovorila ešte pred voľbami: „Poplatok za mňa nebude.“

Lenže reči sa hovoria a politika mení, čo platilo pred voľbami, už neplatí. Ak si chcela udržať koalíciu a vládnuť ďalej, musela pristúpiť na kompromis a na návrh šéfa CSU Horsta Seehofera. Ten už dávno navrhoval, aby cudzinci v Nemecku platili.

Teraz sa to podarilo a po sedemnástich hodinách rokovaní sa vládne koaličné strany v Nemecku dohodli. Poplatok za diaľnice zavedú v Nemecku už od roku 2014 – len pre cudzincov. Takže aj pre nás.

Trocha krátkozraké riešenie

Do celého návrhu Nemcom už pomerne dlho „kecal“ Brusel a kritizoval (v tomto bode vari prvý raz palec hore...), že opatrenie odporuje európskym normám. Nakoniec poplatok pripustil – žeby lobistické skupiny „presvedčili“ úradníkov európskeho parlamentu?

Okrem toho bolo treba zabezpečiť, že poplatok nezaťaží nemeckých vodičov, respektíve vozidlá evidované v Nemecku a prinesie peniaze do štátneho rozpočtu Nemecka. Diaľnice na mnohých úsekoch už majú svoje roky a Nemecko chce svoju diaľničnú rozširovať. Presnejšie musí, lebo rozvoju motorizmu terajšie dopravné tepny nestačia. Aj opravy zhltnú veľa prostriedkov, no akosi zle sa rozdeľujú poplatky za mýto nákladných áut.

Zdroj: Toll Collect

Inštitút pre nemeckú ekonomiku v Kolíne nad Rýnom zistil, že až 21 percent ciest a 9 percent diaľnic potrebuje opravu. Nemecký automobilový klub ADAC tvrdí, že Nemecko má zlú každú druhú cestu. Osobné autá na rozdiel od okolitých európskych krajín neplatia za používanie ciest. Nemecko je poslednou veľkou európskou tranzitnou krajinou, kde neplatia vodiči osobných áut za jazdu po diaľniciach. Bezplatné diaľnice pre osobné autá sú ešte aj v Dánsku, Estónsku, Fínsku, v Holandsku, Lichtenštajnsku, Luxembursku, Monaku a vo Švédsku.

Päť percent cudzincov

Podľa automobilového klubu ADAC tvoria cudzinci okrem letných prázdnin na nemeckých cestách len čosi viac ako 5 percent osobnej automobilovej dopravy. Budú sa skladať na lepšie cesty pre Nemcov? Zisk do štátnej „kasy“ sa nemusí v konečnom dôsledku konať, lebo ako tvrdia mnohí odborníci, zaviesť poplatky za diaľnice znamená investovať veľa peňazí. Treba zabezpečiť všetko, čo súvisí s predajom (a kontrolou) diaľničných známok. Ešte sa nevie, či budú klasické, alebo elektronické. Pravdepodobná je na začiatok prvá alternatíva. Rozhodnutie spoplatniť diaľnice tak nemusí priniesť zisk a navyše to môže vyvolať reakciu susedných krajín. Tie poplatok za diaľnice teraz nemajú a zaviedli by ho ako „recipročné“ riešenie. Uvažujú o tom Dánsko, Holandsko aj Luxembursko.

Populizmus? Peniaze? Alebo všetko spolu?

Spoplatnenie nemeckých diaľnic žiadala bavorská CSU už roky. Spolková krajina, presnejšie jej predstavitelia ťažko nesú, že Nemci, ktorí patria medzi známych turistov, platia všade. A cudzinci v Nemecku jazdia zadarmo.  „Nemci platia v sedemnástich štátoch Európy poplatok za používanie ciest, mýto alebo iné platby. Myslím si preto, že aj Nemci by mali žiadať platenie od tých, čo používajú naše diaľnice,“ tvrdí šéf CSU Horst Seehofer.

Posledný návrh koaličnej zmluvy citoval Frankfurter Allgemeine Zeitung: „Pre dodatočné financovanie údržby a výstavby našej diaľničnej siete zavedieme primeraný príspevok pre držiteľov osobných áut neregistrovaných v Nemecku (vigneta) tak, aby nebol viac zaťažený žiadny držiteľ vozidla v Nemecku. Bude to urobené v súlade s právom EÚ. Príslušný zákon by sa mal schváliť počas roka 2014.“

Koalícia v Nemecku okrem iného dohodla aj ďalšie body, ktoré by sa však isto páčili aj nám. Politici sa majú čo učiť!  Napríklad:

  • v Nemecku zavedú dvojité občianstvo pre deti prisťahovalcov
  • nebudú zvyšovať dane
  • veľká koalícia nebude od roku 2015 robiť žiadne dlhy
  • zvýšia sa sociálne dávky a príspevky pre dôchodcov
  • zavedú minimálnu mzdu 8,50 € na hodinu

Ešte to nie je isté

Päť týždňov trvali koaličné rokovania medzi konzervatívcami (CDU/CSU) a sociálnymi demokratmi (SPD). Historicky po prvý rad musí o dohodnutej koaličnej zmluve ešte hlasovať 473-tisíc členov SPD, ktorí ju môžu odsúhlasiť, ale aj odmietnuť. Čo by sa stalo v takom prípade, nie je jasné. Ak ale zmluvu schvália a aj všetko ostatné pôjde podľa plánu, stane sa Angela Merkelová v polovici decembra po tretí raz nemeckou kancelárkou. 

Jozef Vydra
ZDROJ: allgemeinezeitung.de, ADAC

Komentáre k článku


Stream naživo