2013-10-10 12:42:26
PSA Peugeot Citroen
PSA Peugeot Citroen
Zdroj: autoblog

Je koncern PSA Peugeot Citroën zachránený? Zamestnanci by si mohli vydýchnuť

Situácia v Trnavskom závode momentálne nie je až taká zlá, no pocit neistoty tu stále je.

Črtá sa širšia spolupráca PSA s čínskym investorom. Čínska automobilka Donfeng už s francúzskym koncernom PSA spolupracuje. V čínskych novinách sa objavila správa, podľa ktorej má Donfeng kúpiť balík 30 % akcii PSA za približne 1,23 miliardy eur.

Spoločnosť PSA túto správu nepotvrdila ani nevyvrátila. Pripúšťa však, že s Donfengom rokuje o „prehĺbení spolupráce.“ Philippe Varin, šéf PSA ešte v septembri tvrdil, že PSA chce spolupracovať s Donfengom viac, no finančným operáciám by sa radšej vyhol. Donfeng zasa v poslednom období hodnotí PSA z hľadiska investičnej príležitosti. Znamená to jediné, na správe je pravdy viac než si spoločnosti dovolia pripustiť.

Koncern PSA Peugeot Citroën aj napriek úsporným opatreniam vykázal počas prvej polovice roka 2013 stratu 510 miliónov, teda viac než pol miliardy eur. PSA prepustil už 11 000 zamestnancov a uzavrel jeden zo svojich závodov, ani to však na vyriešenie klesajúceho dopytu na prioritnom európskom trhu automobilke nestačilo. Vstup čínskeho investora sa tak javí ako dlho očakávaná náplasť na rany spôsobené krízou.

Donfeng a PSA spolupracujú na predaji áut v Číne, postavili tri spoločné fabriky. Toto potenciálne partnerstvo je zatiaľ len na začiatku, bude však zaujímavé sledovať, čo urobí americká spoločnosť General Motors, ktorá v PSA vlastní sedem percent akcií. GM tvrdí, že odísť z vlastníckych štruktúr PSA nemieni v žiadnom prípade. Lenže 30 % akcií PSA je dosť na to, aby Donfeng prakticky rozhodoval o ďalšom osude PSA.

Poradiť ako v tejto situácii ďalej, by Francúzom mohli Švédi z Volva. Volvo sa v roku 2010 dostalo do rúk inej čínskej automobilky – Geely. Spolupráca sa vyvíjala sľubne, Geely proklamoval, že Volvu nebude zasahovať do vývoja, iba mu pomôže a postará sa o to, aby sa autá Volvo predávali aj v Ázii. Po troch rokoch však možno povedať, že táto spolupráca nie je úplne rúžová a síce sa Volvo má lepšie ako v područí amerického Fordu, prísľub Geely nezasahovať do smerovania Volva sa akosi vytratil. Medzi manažmentom oboch spoločností došlo k viacerým roztržkám. Naposledy pri koncepte luxusnej limuzíny, ktorú Volvo odmietlo vyrábať  (mala konkurovať napr. Audi A8) a šéf Geely natvrdo vyhlásil, že Volvo túto limuzínu vyrábať bude, aj keď si Švédi myslia opak.

Ján Hargaš
ZDROJ: autonews.com, autoblog.com

Komentáre k článku


Stream naživo