2013-09-17 11:25:00
Ako sedíte, tak sa
Ako sedíte, tak sa aj správate za volantom... toto bude určite "mierny" a pomalý vodič.
Zdroj: MIT

Ako sedíte, tak sa aj správate – ak sedíte ako paša, ste agresívny vodič!

Tvrdí to nový výskum MIT a univerzity v Berkeley založený na sedení v kancelárii a parkovaní v New Yorku

Možno pochybovať, či výskum skutočne odzrkadľuje realitu "vodičského" života, ale závery výskumu sú aj tak veľmi pozoruhodné.

Zvykne sa hovoriť, že za volantom počítačových simulátorov sa dá veľmi dobre pripraviť na realitu ciest. Dá sa tým súhlasiť, ak máte prislúchajúce vybavenie. Napríklad jazdci F1 strávia na simulátoroch podstatnú časť roka. Vzhľadom na obmedzenie počtu dní skutočného testovania dokonca viac, ako v skutočnom kokpite. Lenže... majú okolo množstvo toľko ľudí, ktorí ich výsledky analyzujú a vyhodnocujú. Navyše sedia v „mašine“ ktorá stojí viac ako priemerné auto a o programe samotnom, ušitom na konkrétny monopost ani nehovoríme.

Výskumný tím zložený z ľudí z massachusettského technologického inštitútu (MIT) a univerzity v Berkeley sa však takými „blbôstkami“ vôbec nezaoberal. Pre svoju najnovšiu výskumnú prácu im totiž postačil volant za 90 dolárov, tri roky stará arkádová počítačová hra Need for Speed: Hot Pursuit a ešte kancelárska stolička a väčší monitor. Čo užili pred výskumom samotní výskumníci, aby toto vybavenie mohli považovať za kabínu vodiča, nie je známe...

Rozťahujete sa? Ste agresor!

Účastníci výskumu dostali úlohu „odjazdiť“ preteky do 5 minút. Ak by sa im to podarilo, mali sľúbenú odmenu 10 dolárov... Lenže za každú kolíziu ich čakal trest v podobe 10 zastavenia na 10 sekúnd. Pritom sa nemohli posadiť za volant ako chceli, ale polohu im prideľovali. Niektorí sedeli bližšie pri volante, iní naopak ďaleko.

Výsledkom testu je však tvrdenie, že takzvaný rozťahovačný štýl sa prejavuje na agresivite vodiča. Tí, čo sedeli bližšie pri volante sa správajú v rámci normy. Vraj z toho vyplynul aj záver, že väčšie a priestrannejšie autá  favorizujú agresivitu za volantom...

Už v autoškole učia (ako kde...), že poloha za volantom je dôležitý faktor pre vodičovu pohodu a schopnosť adekvátne ovládať auto. Hlavne takzvaná natiahnutá poloha znemožňuje citlivé a precízne ovládanie auta. Prečo by inak hlavne jazdci v rýchlych autách nejazdili s pokrčenými rukami a tak, aby mohli pohodlne dosiahnuť na pedále vozidla? Ak sa teda nesprávna poloha spojila so stresom, ktorý nie je súčasťou reality , frustrovaní „vodiči“ si dovolili to, čo v bežnom živote nie: obetovali 10 dolárov a radšej niekde narazili, len aby čo najskôr dosiahli cieľ.

Realita made in New York

Virtuálny svet nahradil v druhej časti reálny život. Predmetom výskumu bol priestor v kabíne a schopnosť zaparkovať auto bez nutnosti opravy. Zaujímavé bolo zistenie: čím viac miesta mal vodič v kabíne, tým dlhšie mu to trvalo... No, len či to nebolo tým, že čím menej miesta v kabíne mal vodič, tým menšie bolo auto v ktorom sedel a o to viac priestoru mu ostalo na parkovací manéver. K tejto úvahe vedie poznámka, že pokus robili v centre New Yorku, kde je miesta na parkovanie naozaj menej ako málo – a už vôbec nie pre veľké autá. Tam sa skôr podpisuje stres z (neraz) niekoľkohodinového hľadania medzery vhodnej na parkovanie.

Hoci sa autori pokusu nepochválili, čo bolo ich primárnym zámerom a akú hypotézu overovali, jedno je jasné.: čím lepšie za volantom sedíte, tým menej chýb ako vodič urobíte. Ak teda chcete vedieť, ako správne sedieť, dozviete sa to aj na našej stránke.


ZDROJ: jalopnik.com, mit.com

Komentáre k článku


Stream naživo