31.08.2013

Legendárny mikrobus Volkswagen T2 definitívne končí po viac ako polstoročí

Slávny Volkswagen detí kvetín sa už v Európe nevyrába vyše 30 rokov, v Brazílii až do svojich 56 rokov.

Aj jeho výroba sa však predsa len končí. Výrobca na rozlúčku ponúka poslednú edíciu. Posledných signovaných šesťsto kusov ukončí vyše 1,5-miliónovú sériu. Potom príde definitívny koniec.

Po prvej generácii (T1), ktorá sa vyrábala od roku 1950 do roku 1966, sa druhá generácia slávneho modelu Transporter Type 2 predstavila v roku 1967. Postupne sa stala skôr symbolom, s ktorým vyrážali celé rodiny, alebo priatelia na dlhé cesty do prírody a za dobrodružstvom. Presne v štýle hippies 60. rokov minulého storočia. Symbol bezbrehej slobody sa v Hannoveri vyrábal až do roku 1979.

Medzitým však už tri roky schádzal z výrobných pásov v Brazílii, kde vydržal až do dneška. Na chvíľu sa objavil znova v Európe. To keď sa v novembri roku 2011 objavil v Holandsku dovozca, ktorý T2 vyrobenú v Brazílii ponúkal aj európskym zákazníkom. Žiaľ iba 14 dní. Potom sa jeho stránky odmlčali a nadšenci sa museli zmieriť s tým, že na našom kontinente už viac (asi) nebude.

Po 56 rokoch výroby v Brazílii však obľúbený model končí aj v Brazílii. V Argentíne sa jeho výroba skončila v roku 1986 a v Mexiku o desať rokov neskôr. Za uzavretím výrobných liniek ale nie je nízky záujem, ako by sa dalo predpokladať. Je to rozhodnutie úradov. Model T2 už totiž nedokáže plniť nové stále sa sprísňujúce (aj brazílske) bezpečnostné predpisy.

Ak máte pocit, že niečo v letopočtoch nesedí, nerobte si z toho ťažkú hlavu. 56 rokov totiž rátajú od začiatku výroby prvej generácie T1 od roku 1957...

Last edition je labutia pieseň

Brazílsky závod opustí ako posledná špeciálna 600 kusová séria Last Edition v tradičnej modrobielej úprave. Oficiálne sa má výroba skončiť 31. decembra 2013. Číslovka 56 na zadnej časti karosérie bude novým majiteľom pripomínať obdivuhodnú výdrž trvania jedného modelu, ktorý neprešiel príliš veľkými zmenami. Akurát namiesto vzduchom chladeného motora dostal motor s vodným chladením a preto mu pribudol na prednej maske chladič. Aj posledné vydanie poháňa vodou chladený motor. Radový štvorvalec s objemom 1,4 litra dokáže spaľovať benzín aj etanol. Podľa druhu paliva má výkon 57 – 59 kW (78 – 80 k). Výkon sa na kolesá prenáša cez štvorstupňovú manuálnu prevodovkou.

Vo vnútri je miesto až pre 9 osôb. Pomerne striedmy, až strohý interiér svojim vzhľadom odkazuje na prvé roky výroby. Má pruhované vinylové čalúnenie v identických odtieňoch ako karoséria. Samozrejmosťou sú aj typické záclonky, v rovnakej farebnej kombinácii. Napriek tomu je na prístrojovej doske autorádio s modernou konfiguráciou – má Bluetooth, vstup pre USB a SD kartu.

Transporter 2, resp. jeho verzia Kombi nikdy nesmeroval k bohatým zákazníkom. No za túto špeciálnu, poslednú edíciu, ktorá sa stane skôr zberateľskou korisťou si budú musieť záujemci slušne priplatiť. Na vozidlo určili cenu 27 600 eur. To si bude môcť dovoliť veru už len máloktorý hipisák...

Jozef Vydra
ZDROJ: VW

Komentáre k článku