2013-04-19 12:30:10
Velikáni autopriemyslu súperia, kto
Nekorunovaný kráľ - najpredávanejší model na svete za rok 2012 je vraj Toyota Corolla.
Zdroj: Toyota

Velikáni autopriemyslu súperia, kto predal viac - Ford alebo Toyota

Prečo je pre automobilky také dôležité hrdiť sa najpredávanejším modelom?

Pripomína to detské hádky na pieskovisku: ja mám väčšiu lopatku a vedierko...nie, nie, ja! Dôvody sú zrejme celkom pragmatické a minimálne dva: ak je nejaké auto najpredávanejšie, je asi aj najlepšie. Lebo predsa toľko majiteľov sa nemôže mýliť, aby si vybralo zle. To je jeden pohľad. Lenže najpredávanejšie môže znamenať aj najdostupnejšie – a to už môže napríklad vzhľadom na cenu znamenať, že je lacné. Také lacné, že si ho môže dovoliť čo najviac ľudí.

Imidžu lacného výrobcu sa mnohé automobilky bránia. Ale môže to v tomto prípade znamenať ešte jednu vec, že je auto dostupné celosvetovo, teda globálne a preto patrí k najobľúbenejším. To je príjemný dôsledok automobilovej globalizácie.

Mohli by sme to rozoberať donekonečna lebo to, čo sa najviac páči na juhu Európy a povedzme v Južnej Amerike, nepasuje zväčša očiam obyvateľov USA. A zas ich modely nemajú úspech v Indii, či v Ázii... a tak podobne. Zamerajme sa preto na spor, ktorý medzi sebou zvádzajú v poslednom čase Ford a Toyota.

Spor nastal, ako inak, kvôli štatistikám. Keďže štatistika je presný súbor nepresných čísel, začalo to škrípať. keby bol rozdie výrazné, ako sa hovorí o niekoľko konských dĺžok, nebolo by sa o čo prieť. Ale keď ide o pár (tisíc) kusov, už nejde o fazuľky.

Kto z koho

Podľa koncernu Ford je najpredávanejším autom na svete za rok 2012 model Focus. V tomto tvrdení sa opiera o štatistické údaje agentúry R.L. Polk, podľa ktorých americká automobilka nechala s počtom  1 020 410 predných áut za sebou so značným odstupom na druhom mieste Corollu automobilky Toyota s 872 744 predanými kusmi. Už deň po zverejnení tejto tlačovej správy značky s modrým oválom sa však ozvali Japonci, že nie Focus, ale Corolla je prvá, lebo v údajoch chýba skoro 300 000 áut ich modelu. Kto teda prifarbuje tabuľky do ružova?

Zdroj: Toyota
Zdroj: Ford

Podľa všetkého je zrejme lídrom na celosvetovom trhu Corolla. Aj nami uvedený zdroj, stránka Best Selling Cars Blog potvrdila prostredníctvom jej autora, že si stojí za zverejneným rebríčkom „1000 najpredávanejších áut roka 2012“ v ktorom figuruje na prvom mieste Toyota Corolla a na druhom mieste je  Ford Focus. Ako vysvetľuje rozpor v uvádzaných údajoch? Ford vychádzal vo svojej správe z čísel predaja aktuálnej generácie Corolly, pričom Toyota naďalej predáva aj tie predchádzajúce, podľa jednotlivých trhov. Ak by Ford zaradil do prehľadu iba svoj najnovší Focus, mal by sa teoreticky o čo oprieť, momentálne to však tak nie je. Do svojich predaných vozidiel si totiž urobil čiarky aj za druhú generáciu Focusa a do prehľadu nezarátal predaj Corolly Altis, ktorá sa pod týmto menom ponúka v juhovýchodnej Ázii.

Uznávaný blog versus agentúra

 „Moje čísla k Focusu sú síce o čosi vyššie, ako uvádza Ford, nie však zas o toľko, aby bol na mieste číslo jeden“ uvádza autor stránok Best Selling Cars Blog a dodáva: „keď ide o Toyotu, aj jej tvrdenia sú vyššie, lebo zahŕňa modely Auris, Rukus a Matrix. S nimi som nerátal, ale moje údaje obsahujú predaj deviatej generácie Corolly v Číne a jedenástej, dostupnej ako Corolla Axio, v Japonsku. V rebríčku Toyota predala 1 097 132 kusov modelu Corolla IX, X a XI, pričom 1 036 683 kusov Focusu nerobí rozdiely medzi druhou a treťou generáciou“ uzavrel Matt Gasnier, Francúz, žijúci v Austrálii.

Michelle Culver, hovorca agentúry R.L. Polk, ktorú požiadali o vysvetlenie jej zverejnených údajov povedal iba lakonicky: „nie je možné zistiť iné údaje  ako tie, ktoré uvoľnil Ford.“ No a čo na to centrála v Dearborne? Ta naďalej tvrdí to svoje, keď odkázala, že: „1,02 milióna predaných jednotiek je jasné číslo overené treťou stranou, v tomto prípade agentúrou Polk.“ No a basta! Pripomína mi to celé takú jednu pesničku o tom, ako psík jaterničku zožral... toto naťahovanie sa o prvenstvo bude ešte asi na dlhé lakte.

P.S. Zdá sa, že svetové príklady priťahujú.

V Českej republike sa už podobne začali sporiť Hyundai a Škoda o to, kto predal za prvý kvartál tohto roka viac áut súkromným zákazníkom. Hyundai prišiel s údajom 2159 predaných áut a tvrdí, že je jednotkou na privátnom trhu pred Škodou. Tá ale tvrdí, že kórejský konkurent pracuje s chybnými číslami, pretože Škoda predala do marca súkromným osobám 3467 áut. Rátajú tam totiž vozidlá kúpené v hotovosti, na úver, ale aj na lízing, kde je majiteľom lízingová spoločnosť. Na prvý pohľad tak auto vyzerá ako firemné. Už som zvedavý, kto sa s kým začne naťahovať u nás – zdá sa, že sa rozmáha nová „športová“ disciplína.

Jozef Vydra
ZDROJ: Best Selling Cars Blog

Komentáre k článku


Stream naživo