2013-03-25 12:50:00
Škoda Octavia prvý raz
Tretia generácia modelu Škoda Octavia po prvý raz získala päť hviezdičiek pre auto tohto mena.
Zdroj: Euro NCAP

Škoda Octavia prvý raz s plným ziskom v testoch Euro NCAP

Na autosalónoch vidíme nablýskané autá, pri nárazových testoch sa menia na kopu šrotu. Ako dopadli posledné výsledky?

Rozbíjanie áut pre dobro motoristov je náplňou práce inštitúcie Euro NCAP. Vykonáva testy nových typov automobilov a hodnotí ich bezpečnosť. Tentoraz nezávislé združenie európskych ministerstiev dopravy, automobilových klubov, poisťovní a organizácií na ochranu spotrebiteľov Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) poslalo „proti múru“ štyri vozidlá. Boli to Škoda Octavia, Renault ZOE a dve Toyoty: Auris a RAV4.

Zatiaľ sme nemali možnosť vidieť novú Octaviu v novej čiernej farbe Magic s perleťovým efektom. Bola na vozidlách, ktoré sa postavili pred úlohu obstáť v skúšobniach Euro NCAP. Pod prednou kapotou bol motor 1,6 TDI a výbava zodpovedala stupni Ambition. Octavia zvládla to, čo sa doteraz nepodarilo predchádzajúcim dvom generáciám: zisk plného počtu piatich hviezdičiek.

Výborné výsledky v ochrane cestujúcich

Navyše dobre uspela aj v ďalších výsledkoch. V hodnotení ochrany dospelých cestujúcich získala 93 %, za ochranu detí 86 % a výsledok v oblasti ochrany chodcov je tiež dobré skóre s hodnotou 82 %. Napriek tomu, že Octavia disponuje „aktívnou kapotou“, ktorá pri náraze povyskočí, je najmä v tejto oblasti priestor na zlepšenie. Hraničné riziko zranenia hrozí na prednej hrane kapoty a v dolnej časti predných stĺpikov pri čelnom skle. Ohrozená je hlavne panvová časť chodcov, ale nárazník sa postará o minimálne zranenie nôh. Auto testovali aj bez aktívnej kapoty, kde ochrana bola už len dostatočná. Výsledok sa spriemeroval a napriek tomu auto dosiahlo na 5 hviezdičiek. Zlepšiť ešte treba ochranu chodcov a bezpečnostnú výbavu vozidla. Za asistenčné systémy získala Octavia 6 bodov, čo je 66 %. Pritom do výbavy môžu patriť také vychytávky, ako sú systémy: Front Assistant, Lane Assistant, Multi Collision Brake a Crew Protect Assistant. Sú natoľko zaujímavé, že sa im budeme neskôr venovať samostatne.

Zdroj: Euro NCAP
Zdroj: Euro NCAP

Bezpečná „elektrika“ aj reprezentanti krajiny vychádzajúceho slnka

Zaujímavé je, že najvyššie percentá za bezpečnostné asistenčné systémy získal z naposledy testovaných štyroch áut Renault Zoe s elektrickým pohonom. V ostatných oblastiach mal približne rovnaké výsledky ako ostatné autá. Predné  sedadlá a opierky hlavy pri testoch preukázali iba hraničnú mieru ochrany krčnej chrbtice pri náraze zozadu. Aj ochrana detí mala nižšiu hodnotu. Tu má teda ZOE priestor na zlepšenie.

Zdroj: Euro NCAP
Zdroj: Euro NCAP

Jedna i druhá Toyota získali rovnaký počet bodov za bezpečnostných asistentov a percentuálne sú na úrovni Octavie. Horšie sú na tom s ochranou chodcov, kde Auris dosiahol lepšiu hodnotu ako RAV 4 a rovnako to bolo aj v prípade ochrany detí. Ochrana dospelých cestujúcich bola tiež lepšia v prospech Aurisu, ale RAV4 si vzhľadom na to, že je to SUV, neviedla zle. Prehľad dosiahnutých hodnotení uvádzame v tabuľke.

Zdroj: Euro NCAP
Zdroj: Euro NCAP

Výsledky testov EuroNCAP z februára 2013

Testovaný model

Ochrana dospelých

Ochrana detí

Ochrana chodcov

Elektronické asistenčné systémy

Počet hviezdičiek

Renault Zoe

89 %

80 %

66 %

85 %

*****

Škoda Octavia

93 %

86 %

82 %

66 %

*****

Toyota Auris

92 %

84 %

68 %

66 %

*****

Toyota RAV4

89 %

82 %

66 %

66 %

*****

Priebeh testovanie elektronického systému stability ESC si môžete pozrieť na týchto záberoch:

 

Jozef Vydra
ZDROJ: EuroNCAP

Komentáre k článku


Stream naživo