01.03.2013

Nová éra sa začala, Hyundai spustil výrobu áut na vodík

Tak už je to tu, vážení. To, o čom toľko diskutovali a ukrutne dlho pripravovali renomované automobilky, zobrala útokom kórejská značka.

Konečne budú autá jazdiť na vodík. Bez emisií. Jediným exhalátom je v tomto prípade vodná para. Čistý pohon. Okrem nadšenia z úspechu je tu však stále niekoľko ale. Napríklad, že bežní záujemcovia musia počkať. Najprv sa model dostane do rúk samospráv a inštitúcií.

Model predstavený na jeseň na autosalóne v Paríži, si konečne našiel miesto v sériovej výrobe. Biely exemplár modelu ix35 Fuel Cell, zišiel oficiálne 26. februára z výrobnej linky závodu Ulsan automobilky Hyundai a bude vystavený v expozícii značky Hyundai na ženevskom autosalóne už budúci týždeň.

Značka Hyundai sa tým stala prvým automobilovým výrobcom na svete, ktorý spustil sériovú výrobu automobilu poháňaného palivovým článkom na vodík. Zatiaľ pre flotilových zákazníkov. Model ix35 Fuel Cell, konštrukčne vychádza z populárneho SUV Hyundai ix35 (na niektorých trhoch známy ako Tucson). Je výsledkom 14 ročného vývoja a investícií vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur do výskumu a vývoja palivového článku vo výskumnom centre ekologických technológií značky Hyundai v kórejskom meste Mabuk.

“Hyundai ix35 Fuel Cell je najekologickejším vozidlom v rámci automobilového priemyslu a dokazuje, že technológia palivového článku na vodík už nie je iba snom,” povedal pri spustení výroby Eok Jo Kim, viceprezident Hyundai Motor.

 

(Malo)sériová výroba sa začala

Aby ste nemali predstavu, že Hyundai teraz vyrobí denne tisíc áut s progresívnym pohonom. Tisíc ich síce bude, ale do konca roka 2015. Prípadné zvýšenie kapacity linky by mohol podporiť iba zvýšený záujem. Týmto rozhodnutím prejavila značka veľkú súdnosť. Lebo jedna strana mince je úspech, druhá pár otáznikov. Koľko to bude stáť? Zatiaľ je tým povestným háčikom riedka infraštruktúra vodíkových čerpacích staníc, celková efektivita niekoľkonásobnej konverzie energie ešte väčším. Áno, auto ekologické je, ale spomenuté dôvody pravdepodobne vedú Hyundai namiesto predaja zatiaľ iba k prenájmu vozidiel za neznámy obnos. Napriek tomu tlieskame odvahe vziať na plecia pozíciu lídra v ekologickej oblasti pohonu.

Vozidlá sa budú prenajímať verejným a súkromným flotilovým zákazníkom a v regiónoch, pre ktoré Európska únia vypracovala mapu zavádzania vodíkového paliva a budovania vodíkových čerpacích staníc. Štartovacia 17-kusová séria je určená pre Kodaň v Dánsku a Skåne vo Švédsku. Po roku 2015 sa po znížení výrobných nákladov a pri rozvoji vodíkovej infraštruktúry začnú vyrábať automobily poháňané palivovým článkom aj na predaj súkromným zákazníkom.

Takmer porovnateľný s konvenčným modelom

Hyundai ix35 Fuel Cell sa dá natankovať vodíkom za niekoľko minút. Poháňa ho elektromotor zásobovaný energiou z palivového článku s výkonom 100 kW. V ňom sa vodík priamo premieňa na elektrický prúd, odpadovým produktom  je  voda. Maximálna rýchlosť je 160 km/h, zrýchlenie z nula na 100 km/h je za 12,5 sekundy. Dojazd má takmer 600 kilometrov. Skúšobné prototypy absolvovali spolu vyše 3 milióny kilometrov v reálnej premávke na cestách Kórei, USA a Európy, ktorú prešli od severu po juh a dokázali tým svoju použiteľnosť v bežných podmienkach.

Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai

Komentáre k článku