2013-01-22 06:41:48
Európa hlási pokles, trh
Predaj vozidiel v decembri 2012 klesol najviac od roku 2008.

Európa hlási pokles, trh v Číne rastie

Paradoxy sveta. Kríza sa z Európy ešte stále neodpútala, predaje áut klesajú, ale automobilky vyrábajú viac. Kde končia tie autá? Je to až neuveriteľné, ale v Číne.

Kto by to bol ešte pred pár rokmi povedal? Podobné predpovede brali ľudia ako výstrelok futurológov. Ale už dávno neplatí, že automobilová Európa súťaží s Amerikou. Predbiehajú nás ostatné kontinenty, ktoré sa nielen automobilovo vzmáhajú. Najlepšie je na tom Ázia a samotná Čína. Navyše ekonomické dopady na obyvateľov Európy priniesli dva fenomény: klesajúci predaj, s ktorým ruka v ruke ide aj pokles cien vozidiel. Nielen akciových výpredajových modelov, ktoré končia vo výrobe, ale paradoxne aj celkom nových. No a na strane druhej sa predáva čoraz viac luxusných, honosných áut. Ako vravím – paradoxy sveta.

Pokles, prepad, mínus

Najčastejšie skloňované slová. Predaj áut v Európskej únii klesol podľa správy Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) minulý rok o 8,2 % na najnižšiu úroveň za posledných 18 rokov. Môže za to dlhová kríza v eurozóne. Obmedzila výdavky obyvateľstva. Počet nových registrácií áut v EÚ klesol minulý rok na 12,05 milióna. V poslednom mesiaci spadol predaj v porovnaní spred roka o 16,3 % na 799 407 áut. Bol to najvýraznejší decembrový pokles od roku 2008. Vo Francúzsku to bolo -14.6 %, v Nemecku  -16.4% , Taliansko hlásilo pokles -22.5%  a Španielsko -23.0% . Podobne sme na tom boli aj na Slovensku, kde bol decembrový pokles dokonca vyše 23 percentný. V eurozóne klesol predaj na necelých 9 miliónov vozidiel (- 11,3 %).
Podľa ACEA bol dopyt po nových autách minulý rok najnižší od roku 1995, pokles o vyše 8 % bol najvýraznejší od roku 1993, keď sa predaj áut prepadol o 16,9 %. Ukazuje to rozsah krízy automobilového sektora. Trpí malou kúpyschopnosťou ľudí zápasiacich s rastom nezamestnanosti a problémami získať úvery od zadlžených bánk.
Jedine v členských krajinách Európskej únie, ktoré nie sú členmi eurozóny: vo Švédsku a vo Veľkej Británii vzrástol dopyt po autách (GB +3.7%). Len osem krajín z celej EU27 dosiahlo rast svojho trhu s registráciami nových vozidiel. Najväčší dvojciferný nárast zo všetkých krajín EÚ dosiahli iba Maďarsko so 17,6% a Estónsko s 12,5%. Naopak najväčší dvojciferný pokles zaznamenali: Grécko -40,1 %, Portugalsko -37,9 %, Cyprus -24,6%, Taliansko -19,9%. Aj najväčší trh s osobnými vozidlami v Nemecku poklesol o 2,9 percenta.

Pokles hlásia známe značky

V decembri patrili k automobilkám s najväčším prepadom predaja americké automobilky General Motors (GM) a Ford, každá približne o 27 %. Aj koncern Volkswagen oznámil nižší predaj rovnomennej značky o 22 %, takmer rovnako aj luxusné Audi. Výnimkou boli juhokórejské Hyundai a Kia. Ich predaj stúpol o 10,5 % (Hyundai) a 6,8 % (Kia). No to, čo sa nedarí na starom kontinente, vynahradzujú si niektoré automobilky v novom svete – tým nemyslíme Severnú, či Južnú Ameriku, alebo Indiu. Európsky trh ďalej upadá, čínsky naopak rastie. Darí sa na ňom aj nemeckým prémiovým značkám. Sú úspešnejšie ako doma, alebo v Spojených štátoch.

Audi, BMW, Mercedes a Porsche úspešné v Číne

Význam čínskeho trhu je v posledných rokoch enormný. Vzhľadom na počet obyvateľov a ich možnosti je to pre výrobcov najvýznamnejšia časť sveta. Uspieť v Číne je životne dôležité. Logika velí budovať okrem predajní tiež výrobné závody. Vďaka tomu by sa tento rok malo v Číne vôbec po prvý raz vyrobiť viac áut ako v Európe. Podľa výskumu univerzity z Duisburgu-Essenu bol čínsky trh v minulom roku priaznivý pre prémiové nemecké značky. Audi, BMW, Mercedes-Benz a Porsche predali v Číne 959 000 nových áut. Doterajší rekord prekonal predaj v Nemecku (882 000 kusov) aj na americkom trhu (837 000 áut). Pritom v roku 2005 tieto značky dodali do Číny iba 104 000 nových vozidiel. Čínsky automobilový trh rastie priemerne o 37% za rok. Neuveriteľné v porovnaní s Európou. Podľa analýz Ferdinanda Dudenhöffera, profesora uvedenej univerzity, predá spomínané kvarteto v Číne tento rok vyše milióna áut. A keďže o popularitu nemajú núdzu ani v USA, nemusia sa obávať čoraz viac chradnúcej Európy. Keby toto isté mohli povedať Fiat, Ford, či Peugeot.

Jozef Vydra
ZDROJ: DPA, ACEA, ZAP

Komentáre k článku


Stream naživo