2025-04-15 15:48:00
Cummins benzínový motor
Cummins benzínový motor
Zdroj: Cummins

A kde sú tie istoty? Naftový kráľ menom Cummins začína vyrábať benzínový motor

To už naozaj nikto nič negarantuje! Všetky istoty idú úplne k bodu mrazu, lebo Cummins začína vyrábať benzínový motor.

Firma, ktorá sa preslávila tým, že vyrábala výhradne naftové agregáty po dobu viac ako 100 rokov sa transformuje a v rámci transformácie chce pokryť ešte väčší trh. To má byť zárukou rozšírenia portfólia o ďalšie produkty. Jedným z nich je model motora B6.7 Octane.

Ale povedzme si, čo Cummins dokázal. Vlastne poháňa všetko, od lodí, cez pracovné stroje, veľké kamióny, centrály až po niektoré prevedenia automobilov RAM. Hovorím automobilov, ale myslím tým amerických pick-upov. Motory Cummins sú obľúbené a firma pracuje nielen na vodíkových zaujímavostiach, ale zostrojila aj sériový spaľovací motor schopný využívať benzín ako palivo. A tento benzín môže byť hocijaký, vrátane toho, čo má v Amerike oktánové číslo 87. O problematike oktánových čísel a rozličného merania asi nebudem musieť hovoriť, je to niečo ako kedysi u nás bývala 91-tka. Lenže to už sú roky a trochu menej kvalitné palivo funguje v USA ešte stále. Toto je jedna z výhod motora. Majiteľ ho môže tankovať na akejkoľvek pumpe. Ale tým agregát nekončí.

Cummins vytvoril radový 6-valec s objemom 6,7 litra, čo napovedá samotné označenie. Benzínový motor je svojím základom odvodený od naftového motora B6.7 Diesel. Nie je to prekvapenie, ale je to vlastne logickýy postup, keďže blok sa dá použiť takmer rovnaký.

Nový agregát má byť až o 10 % hospodárnejší ako akýkoľvek iný agregát v tejto triede. Toľko aspoň hovorí Cummins. Na reálny svet si budeme musieť ešte chvíľu počkať. Už teraz vieme aké bude mať parametre. Výkonnejšia verzia bude mať výkon 221 kW (300 k) a bude mať krútiaci moment gigantických 895 Nm dostupný medzi 1 800 a 2 400 otáčkami za minútu. Ak by ste to chceli porovnať s naftovým B6.7 Diesel, tak ten má približne rovnaké parametre, akurát dosahuje maximum krútiaceho momentu už pri 1 400 otáčkach, ale končí už pri 2 300 otáčkach.

Druhou alternatívou bude prevedenie označené 200/600. To hovorí o výkone 147 kW (200 k) a krútiaci moment je 800 Nm. Ak by ste chceli ešte niečo medzi týmito dvomi, tak Cummins ponúkne aj prevedenia 220/600 a 260/600. Druhé číslo 600 je ekvivalent 800 Nm a 220 sa dokáže pretransformovať do 162 kW (220 k), no a 260 k je 191 kW.

Zdroj: Cummins

Výrobca motorov Cummins tvrdí, že tento nový motor, ktorý je vlastne priekopníkom, lebo dokáže spaľovať benzín, je vhodný aj do budúcna. Spĺňa totiž normy CARB a EPA, ktoré majú platiť od roku 2027.

Nový motor bude dostupný pre rôznych výrobcov, ale prvý, ktorý s ním vraj začne bude Kenworth. Ten má predbežne začať s modelmi T180 až T480 s tried 5 a 7. Ostatné inštalácie sa budú už len hrnúť. Je ľahké predpokladať, že by sa niečo benzínové od Cummins mohlo dostať aj do pick-upov RAM, ktoré už používajú naftové agregáty od tohto výrobcu.


AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Cummins

Komentáre k článku


Stream naživo