2025-03-12 19:16:00
Ford Mondeo iba v
Ford Mondeo iba v Číne
Zdroj: Ford

Ford v Európe: koniec Focusu, prepúšťanie a boj o zákazníka novými zbraňami

Ford je v Európe už roky na ústupe. Tradičná značka postupne zahubila prakticky všetky svoje tradičné modely.

A zatiaľ sa jej to nevypláca. Za minulý rok zaznamenala ďalší pokles predajov. Podľa informácií ACEA predal Ford v EÚ, štátoch EFTA a UK dokopy (EÚ + Lichtenštajsko, Švajčiarsko, Nórsko, Island a UK) dovedna 426-tisíc osobných vozidiel. To nie sú zlé čísla, no je to o 87-tisíc áut predaných v tomto regióne menej, než pred rokom. Analytici to dávajú za vinu najmä sťahovaniu z pozícii, v ktorých Ford kedysi vynikal. Napríklad rok 2024 bol prvým kompletným rokom bez modelu Fiesta v ponuke. Ford predtým vyradil model Mondeo a v novembri tohto roku odpojí od prístrojov aj model Focus. Podľa amerického vzoru totiž automobilka nechce vyrábať „autá“ ale len SUV, crossovery a ikonické vozidlá. Teda také autá, kde sa dá získať vyššia marža a najmä také, ktoré sú naďalej populárne.

Takéto zmeny však bolia a musia sa odraziť aj na štruktúrach automobilky. Odstavením lokálne vyrábaných modelov si to žiada aj náhradu, alebo odstavenie aj mnohých zamestnancov. V novembri značka plánovala prepustiť 4000 ľudí do roku 2027, prevažnú väčšinu z nich mali tvoriť zamestnanci v UK a v Nemecku. Ford však naráža na silné odbory a tak hľadá aj iné cesty ako si pomôcť. Na opačnom konci spektra riešení sú investície. Automobilka tento týždeň oznámila, že chce v Európe preinvestovať 4,4 miliardy eur na prekopanie svojho pôsobenia v Európe. Cieľom je zvýšiť konkurencieschopnosť a znížiť náklady.

Zdroj: Ford

Pritom sa nedá povedať, že by modely, ktoré Ford v Európe mal v predajoch dlhodobo klesali iba preto, lebo sa nachádzali v segmentoch, ktoré skrátka neboli in. Koniec koncov, aj iné automobilky v Európe cítia odliv zákazníkov z tradičných segmentov B, C a D smerom k SUV modelom, no napriek tomu hatchbackom, sedanom a liftbackom v týchto segmentoch zostávajú verné a prinášajú ďalšie generácie. Nedá sa tiež povedať o daných modeloch Fordu v týchto segmentoch – Fiesta, Focus, Mondeo, že by neboli schopné konkurovať, že by za konkurenciou nejako zvlášť zaostávali. Problémom skôr bola nepružnosť v rozhodovaní, čiastkové riešenia, stále sa zmenšujúca ponuka verzií, motorizácií v kombinácii s vyššími cenami a slabšími službami. Skrátka Ford nad svojimi európskymi modelmi a tým aj predajcami zlomil palicu dávno pred ich oficiálnym koncom a nebol schopný držať trendy a poskytovať relevantnú ponuku.

Dnes to tak už nie je. Cenotvorba je úplne iná, modely sú konkurencieschopné, ponuka je bohatá a služby sú lepšie. Vidieť to na predajoch modelov Puma, či Kuga, ktoré patria k najpredávanejším. Ktovie ako by reálne dopadli modelové rady Fiesta, Focus a Mondeo, ak by im automobilka venovala viac pozornosti a udržiavala ich pri živote viac než kozmetickými zmenami.

Koniec koncov, Ford Mondeo stále existuje a dokonca sa jeho ponuka mimo Európy a USA rozširuje. Nedávno tento model predstavili na trhoch stredného východu, kde sa auto predáva pod menom Taurus. S dĺžkou 4,935 metra a šírkou 1,875 metra je väčším autom, než minulá generácia modelu, ktorá sa dala kúpiť aj u nás. Podkapotou má ako hybridný pohon s eCVT prevodovkou, tak benzínové EcoBoosty s objemom 1,5 a 2,0 litra. Má modernú palubnú dosku, moderný dizajn, moderné technológie. Nechýba mu veľa (napríklad plug-in hybrid - ktorý by kupoval fleet), aby s dobrou cenou mohol veselo brázdiť aj európske cesty. V Číne napríklad Mondeo kúpite aj v crossover verzii, ktorá by mohla svedčať aj našim crossoverov natešeným zákazníkom.

To sa však nestane, Ford sa v prípade bojov o európskeho zákazníka spolieha na nové modely vzniknuvšie zo spolupráce s nemeckým koncernom VW. Modely majú mená späté s úspešnou históriou značky. Spomenúť treba napríklad Capri, či Explorer. Vzhľadom na pokles predajov elektrických modelov to však zatiaľ na veľké úspechy električiek nevyzerá. 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Ford, Motor1.com

Komentáre k článku


Stream naživo