2025-03-07 13:04:00
Toyota Yaris GR
Toyota Yaris GR
Zdroj: Ján Hargaš

Koniec spaľovákov s manuálnymi prevodovkami sa vraj blíži. Tipnite si, ktorá značka je proti

Čím viac asistentov, čím viac elektrifikácie, o to menej áut s manuálnymi prevodovkami.

To je úmera, ktorá platí čoraz viac. Sú vodiči, ktorí manuálnu prevodovku už dávno považujú za prekonaný vynález a kupujú autá výhradne s automatickými prevodovkami. No zároveň sa aj na našom trhu vyskytuje stále vysoký podiel zákazníkov, ktorí vždy radšej siahnu po manuálnej prevodovke, než by si priplatili za automat. A okrem tejto kategórie sú tu motoristi, ktorí jednoducho chcú manuál, lebo ani radenie s pádlami nie je pre nich dostatočne športové.

Obe zmienené kategórie kupcov áut s manuálnymi prevodovkami však majú čoraz ťažší výber. Aj keď mainstreamový výrobcovia naďalej ponúkajú autá s manuálnymi skriňami, obvykle je to na úplných krajoch ponuky - pri najslabších, alebo naopak najsilnejších - športových - verziách modelov. Motory s výkonom nad 130-150 koní už obvykle výrobcovia spájajú výhradne s automatickými prevodovkami. Navyše, dobrý hybrid si s manuálom jednoducho rozumieť nemôže a elektromobil tiež nie. Aj keď existujú projekty na záchranu manuálov aj v dobe hybridno-elektrickej, aj tak sú to väčšinou automatické prevodovky s možnosťou zvoliť si manuálne radenie - či už spomínanými pádlami, alebo prostredníctvom tyčky trčiacej zo stredového tunela.

Napriek tomu viacerí výrobcovia v ostatnom čase, aj pod vplyvom zmien v očakávaniach predajov elektromobilov, miernia svoje skoršie vyjadrenia a dnes už netvrdia, že spaľovacie motory s manuálnymi prevodovkami do pár rokov kompletne vyhynú. Najmä v spolupráci s miernymi hybridmi sú manuálne prevodovky stále v kurze a zostanú predovšetkým pri rozpočtovo orientovaných vozidlách ešte dlhé roky. A čo je dôležité, zostanú aj pri drahších modeloch. Jednoducho preto, lebo ich zákazníci stále chcú. Toto smerovanie nedávno potvrdil aj šéf predaja a marketingu austrálskej Toyoty Sean Hanley v rozhovore pre Carsales.com

Správa od Toyoty je zaujímavá najmä preto, lebo Toyota sa celosvetovo zaoberá najmä hybridnými motorizáciami a tie už od čias prvého Priusu manuálnu prevodovku nepoznajú. Samozrejme, v tomto prípade ide predovšetkým o uspokojenie motoristov, ktorí si manuálnu prevodovku spájajú predovšetkým so športovým zážitkom. Na to má Toyota oddelenie GR, ktoré sa aj v budúcnosti má v pláne venovať športovým vozidlám aj s manuálnymi prevodovkami. Hanley dokonca tvrdí, že manuálne prevodovky so spaľovacími motormi tu budú ešte veľmi, veľmi dlho. Pravda, Austrália sa tiež snaží znižovať emisie skleníkových plynov, avšak Európske tempo úplne nekopíruje. U nás na starom kontinente tak manuál asi nekonečne veľa času nemá, no rozhodne sa o jeho úplný odchod z ponuky automobiliek teraz báť netreba.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Carsales

Komentáre k článku


Stream naživo