2025-02-07 13:02:00
Volvo XC90 - testy
Volvo XC90 - testy IIHS Ilustračné foto
Zdroj: IIHS.org

POTVRDENÉ: Veľké a ťažké autá sú zabijaci. Ani svoje posádky lepšie neochránia

Keď budeš mať viac peňazí, kúpiš rodine veľké SUV, aby boli v bezpečí. A čím väčšie SUV, tým väčšie bezpečie.

Aspoň tak znie teória, ktorá sa z amerického trhu osobných vozidiel postupne preniesla aj k nám. Aj rodinným autám na našich cestách väčšmi dominujú veľké a ťažké SUV. U nás je to navyše ešte zhoršené akýmsi záľudným pocitom menejcennosti východoeurópana, ktorý si na veľkom, ťažkom a drahom SUV pocitovo zvyšuje vlastnú hodnotu. Ale keď sa ho spýtate, na čo mu tá "krava" je, povie, že pre bezpečnosť.

Teraz mu ale môžete s čistým svedomím odpovedať, že uveril hoaxu. Štatistiky neklamú a poukazujú na významný fakt - ľudia vo veľkých a ťažkých SUV na cestách neumierajú o nič menej, než ľudia v štandardných vozidlách s priemernou hmotnosťou. Avšak zároveň tieto nadpriemerne ťažké autá figurujú vo väčšom počte nehôd s fatálnymi dôsledkami. Stručne a skrátka: svoje posádky lepšie nechránia, no starajú sa o výrazne viac úmrtí na cestách. Aspoň to vyplýva z nedávnej analýzy americkej IIHS, ktorá si posvietila na štatistiky nehodovosti vozidiel, ktoré testovala medzi rokmi 2017 až 2022.

Ktoré auto je teda už príliš tučné a ktoré je ešte v poriadku? Všetky vyššie zmienené závery, i ďalšie, ktoré nájdete nižšie, sa priamo viažu na priemernú hmotnosť vozidiel na trhu. Tá sa v súčasnosti pri meranej vzorke (relatívne nových áut) pohybuje na úrovni 1841 kg. A to sedí aj so súčasnými autami predávanmi v Európe. I keď sú u nás stále v prevažnej väčšine na cestách ľahšie autá, minimálne dekádu autám rastú hmotnosti v stovkách kilogramov. A to jednak z dôvodu čoraz vyššej obľúbenosti modelov SUV, tak z dôvodu čoraz väčších rozmerov a hmotností áut v samotných štandardných segmentoch. V preklade: aj tá priemerná Octavia, či Golf sa v priebehu dvoch-troch generácii zmenila v rádoch desiatok, až stoviek kilogramov a mnohí si namiesto priemernej Octavie radšej kúpia priemerný Kodiaq a to sú ďalšie kilá navyše.

Zdroj: EuroNCAP

Prekročenie tejto pomyselnej červenej línie pri hmotnosti osobného auta znamená, že autá sú každou stovkou kilogramov nebezpečnejšie pre ostatných účastníkov premávky, no zároveň nezaručujú väčšiu bezpečnosť majiteľom a ich posádkam. Samozrejme, je to štatistika, takže to neznamená, že každé ťažšie auto je smrteľná pasca, veľa závisí aj od vodiča a prítomnosti asistenčných systémov i tuhosti konštrukcie vozidla, no je pravdepodobné, že ak na ceste máte nehodu v menšom aute s väčším a ťažším autom, bude to pre vás horšie. A presne to hovorí aj štatistika. Neplatí však, že auto ťažšie ako majú ostatní, vám šance výrazne zvýši. Nezvýši. Môže to byť aj tým, že príliš veľké autá už skrátka nedokážu ponúknuť takú pevnosť a odolnosť ako autá priemerné, či aspoň "hmotnostne striedmejšie." 

Ak od priemernej hmotnosti idete výraznejšie smerom nadol, následky kolízii osobných vozidiel sa stávajú čoraz horšími - aj pre obrovský hmotnostný rozdiel medzi veľkými a ťažškými SUV a menšími a ľahšími hatchbackmi, či crossovermi... IIHS si zároveň všíma, že množstvo smrteľných úrazov sa na cestách znižuje aj podľa roku výroby vozidla. Napríklad pri porovnaní štatistík z ciest crash-testovaných modelov vozidiel s rokom výroby 2011-2016 a spomínanou kategóriou 2017-2022 klesla pravdepodobnosť úmrtia pri strete s SUV, či s nákladnými vozidlami o masívnych 20%. Je to aj vďaka výraznému progresu pri zvyšovaní bezpečnosti vozidiel - od výstuh na správnych miestach, cez väčší počet airbagov, až po asistentov.

Ideálne je teda z hľadiska bezpečnosti disponovať autom, ktoré sa drží svojou pohotovostnou hmotnosťou niekde v rozmedzí 1800-1900 kg a má k dispozícii zdokonalenú pasívnu i aktívnu bezpečnosť (nemá príliš vysoký vek). Skrátka, to čo sme si mysleli, no nemali sme na to štatistiku, dnes štatistika celkom jasne potvrdzuje - alebo tiež po starom - všetko treba brať s mierou. Aj veľkosť svojho auta.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: IIHS

Komentáre k článku


Stream naživo