Porsche si dalo patentovať šesťtaktný motor. Môže zachrániť spaľovacie motory?
Porsche si na americkom patentovom úrade (US Patent and Trademark Office) podalo unikátny patent.
Jeho podstatou je opis a nákres motora s unikátnym kľukovým hriadeľom, veľmi malým pohybom vo valci a až šiestimi taktmi. Ale poďme po poriadku.
V podstate každé moderné auto poháňané spaľovacím motorom používa štvortaktný motor. Jednotlivé takty sú: nasávanie, kompresia, výbuch a výfuk. Nasávací takt je moment, keď vzduch a palivo vstupujú do valca. Kompresia nastáva, keď piest stlačí túto zmes na vrchol valca. Zmes sa zapáli, čo spôsobí, že piest sa vráti dole, čím vzniká pracovný takt. Výfuk je posledný krok, ktorý vytláča zvyšný plyn z valca.
Dizajnéri Porsche veria, že môžu pridať ďalší kompresný a pracovný takt k tomuto procesu. Patentové dokumenty konkrétne opisujú šesť jednotlivých taktov, ktoré môžu byť rozdelené do dvoch trojtaktových sekvencií. Pridané kroky by sa uskutočnili medzi tradičným pracovným (výbuch) a výfukovým taktom. Prvá sekvencia by teda bola nasávanie-kompresia-výbuch, nasledovaná kompresia-výbuch-výfuk. V jednej sekvencii – v šiestich taktoch by tak prišlo k zapáleniu zmesi dvakrát, respektíve v troch raz.
Patent Porsche zobrazuje kľukový hriadeľ, ktorý sa točí na prstenci s dvoma sústrednými kruhmi – tzv. „anulusom“ (ak je v slovenčine technicky vhodnejší termín, sem s ním – toto je len preklad).
Pomocou dvoch sústredných kruhov sa mení stred rotácie, čo efektívne znižuje dráhu piestu (dolnú úvrať). To následne mení kompresiu, pretože piest necestuje tak vysoko (horná úvrať) vo valci. A to tiež znamená, že tento motor má dve horné a dolné úvrate. Efektom zvýšenia komplikovanosti motora by mohla byť vyššia efektivita i tepelná účinnosť – zmes môže prehorieť lepšie.
Či sa však z tohto patentu stane motor a ten motor raz nájde svoje miesto v modeloch značky, to je teraz otázka, na ktorú nevieme odpovedať. Možno sa o pár rokov dozvieme, že šesťtaktný motor reálne prispeje k „záchrane“ vnútorného spaľovania aj pre ďalšie generácie.
Mimochodom, myšlienka šesťtaktného motora nie je nová. Iba zbežným hľadaním som našiel patenty, ktoré sa k takémuto motoru viažu približne do roka 1987. Rozdiel však bude v konkrétnom prevedení a v detailoch. Nové technológie, nová úroveň elektroniky, nové materiály, nové výrobné procesy, to všetko môže zo zaprášeného patentu, ktorý sa nikdy nedostal z výkresu Podkapotu auta spraviť niečo reálne využiteľné.
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Motor1.com
Komentáre k článku