2024-09-06 10:34:00
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
Zdroj: BMW

Vodík je mŕtvy... blabla. BMW na vodík si už čoskoro budete môcť kúpiť

Vodík je slepá ulička, vodík nemá budúcnosť. Budúcnosť je elektrická. Opakovaním sa volovina nestane pravdou.

Obmedzenia, ktoré v sebe má využívanie vodíka na pohon osobných automobilov sú každému trošku podkutému fanúšikovi automobilizmu zrejmé. Vodík sa ťažko "vyrobí", vodík sa ťažko prepravuje, vodík sa ťažko uskladňuje, vodík je horľavý a zaberá veľa miesta.

Jeho výhody sú však taktiež nespochybniteľné: auto natankujete za pár minút a na šupu môžete prejsť 500 a viac kilometrov podobne ako pri benzíne. Horľavý je, ťažko sa prepravuje, ťažko sa uskladňuje, je mimoriadne prchavý a zaberá veľa miesta. Na všetky tieto jeho charakteristiky ale existujú odpovede. Treba však uznať, že tie odpovede nestačia na to, aby sa dnes alebo zajtra stal vodík náhradou za benzín a naftu. K tomu má nepochybne podstatne bližšie elektromobil. Ani jeho potenciál však nie je nekonečný a taktiež sa stretáva s problémami sebe vlastnými.

Najracionálnejší pohľad najvýznamnejších hráčov na trhu je, že batériový elektromobil má obrovský potenciál, no nedokáže sa stať celosvetovo prevládajúcim spôsobom osobnej dopravy. A vidí to väčšina výrobcov osobných áut a preto menšiu časť svojich prostriedkov naďalej investujú do vodíka - pre prípad, že by sa nakoniec podarilo zlepšiť jeho efektivitu a vyriešiť jeho problémy.

Presne preto na tejto alternatíve naďalej trvá Toyota a presne preto BMW potvrdilo svoje skoršie plány priviesť na trh vlastný vodíkový automobil. Má to byť v roku 2028 a tak ako pri ostatných moderných autách značky, má ísť o model, ktorý sa okrem pohonu nebude odlišovať od iných. Zapadne teda do portfólia modelov značky a odreže si svoj drobnučký kus koláča popri preferovaných spaľovacích, hybridných a elektrických verziách toho istého modelu. Predpokladom je, že pôjde o novú generáciu modelu X5 s vodíkovým pohonom prostredníctvom palivových článkov.

Zdroj: BMW

Aktuálne prebieha výroba súčasného modelu X5 s vodíkovým pohonom (cca 400 koní, RWD a dojazd 500 km na nádrž-e). Výroba je značne obmedzená a autá budú počas svojho života slúžiť automobilke na overovanie a popularizáciu tohto pohonu. Zdá sa tak, že prvotné údaje z práce vodíkových prototypov iX5 Hydrogen sú sľubné a BMW sa pripravuje na ďalší krok.

Pravdou je, že vodíkové autá a ich majitelia to nemajú ľahké. Infraštruktúra sa prakticky nerozvíja a ceny suroviny sa za ostatné mesiace postarali o malé šoky. V Kalifornii v USA v prvej polovici roka zatvoril svoje čerpačky na vodík Shell s vyjadrením, že to nedáva ekonomický zmysel. Stručne a skrátka: vodík to nemá na ružiach ustlané, no snaha dostať ho aj do osobnej dopravy (okrem nákladnej, kde má ešte väčší potenciál) neustáva a neustane ani v nasledujúcich rokoch.

Aj preto BMW spolu s Toyotou posilňuje spoluprácu (palivové články sú od Toyoty) a snaží sa presadiť rozširovanie siete produkcie a tankovania vodíka na základe lokálnych spoluprác. Preto je pravdepodobné, že keď BMW spolu s Toyotou rozbehnú výrobu novej generácie vodíkových áut, bude to na konkrétnych trhoch, kde sa medzičasom výrazne zlepší sieť čerpacích staníc i produkčných kapacít (zmysluplnosť vodíka sa zvyšuje, ak prebieha produkcia decentralizovane v menšom a bližšie k užívateľom prostredníctvom obnoviteľných zdrojov - tzv. elektrolýzou).


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Motor1.com

Komentáre k článku


Stream naživo