Vodík je mŕtvy... blabla. BMW na vodík si už čoskoro budete môcť kúpiť
Vodík je slepá ulička, vodík nemá budúcnosť. Budúcnosť je elektrická. Opakovaním sa volovina nestane pravdou.
Obmedzenia, ktoré v sebe má využívanie vodíka na pohon osobných automobilov sú každému trošku podkutému fanúšikovi automobilizmu zrejmé. Vodík sa ťažko "vyrobí", vodík sa ťažko prepravuje, vodík sa ťažko uskladňuje, vodík je horľavý a zaberá veľa miesta.
Jeho výhody sú však taktiež nespochybniteľné: auto natankujete za pár minút a na šupu môžete prejsť 500 a viac kilometrov podobne ako pri benzíne. Horľavý je, ťažko sa prepravuje, ťažko sa uskladňuje, je mimoriadne prchavý a zaberá veľa miesta. Na všetky tieto jeho charakteristiky ale existujú odpovede. Treba však uznať, že tie odpovede nestačia na to, aby sa dnes alebo zajtra stal vodík náhradou za benzín a naftu. K tomu má nepochybne podstatne bližšie elektromobil. Ani jeho potenciál však nie je nekonečný a taktiež sa stretáva s problémami sebe vlastnými.
Najracionálnejší pohľad najvýznamnejších hráčov na trhu je, že batériový elektromobil má obrovský potenciál, no nedokáže sa stať celosvetovo prevládajúcim spôsobom osobnej dopravy. A vidí to väčšina výrobcov osobných áut a preto menšiu časť svojich prostriedkov naďalej investujú do vodíka - pre prípad, že by sa nakoniec podarilo zlepšiť jeho efektivitu a vyriešiť jeho problémy.
Presne preto na tejto alternatíve naďalej trvá Toyota a presne preto BMW potvrdilo svoje skoršie plány priviesť na trh vlastný vodíkový automobil. Má to byť v roku 2028 a tak ako pri ostatných moderných autách značky, má ísť o model, ktorý sa okrem pohonu nebude odlišovať od iných. Zapadne teda do portfólia modelov značky a odreže si svoj drobnučký kus koláča popri preferovaných spaľovacích, hybridných a elektrických verziách toho istého modelu. Predpokladom je, že pôjde o novú generáciu modelu X5 s vodíkovým pohonom prostredníctvom palivových článkov.
Aktuálne prebieha výroba súčasného modelu X5 s vodíkovým pohonom (cca 400 koní, RWD a dojazd 500 km na nádrž-e). Výroba je značne obmedzená a autá budú počas svojho života slúžiť automobilke na overovanie a popularizáciu tohto pohonu. Zdá sa tak, že prvotné údaje z práce vodíkových prototypov iX5 Hydrogen sú sľubné a BMW sa pripravuje na ďalší krok.
Pravdou je, že vodíkové autá a ich majitelia to nemajú ľahké. Infraštruktúra sa prakticky nerozvíja a ceny suroviny sa za ostatné mesiace postarali o malé šoky. V Kalifornii v USA v prvej polovici roka zatvoril svoje čerpačky na vodík Shell s vyjadrením, že to nedáva ekonomický zmysel. Stručne a skrátka: vodík to nemá na ružiach ustlané, no snaha dostať ho aj do osobnej dopravy (okrem nákladnej, kde má ešte väčší potenciál) neustáva a neustane ani v nasledujúcich rokoch.
Aj preto BMW spolu s Toyotou posilňuje spoluprácu (palivové články sú od Toyoty) a snaží sa presadiť rozširovanie siete produkcie a tankovania vodíka na základe lokálnych spoluprác. Preto je pravdepodobné, že keď BMW spolu s Toyotou rozbehnú výrobu novej generácie vodíkových áut, bude to na konkrétnych trhoch, kde sa medzičasom výrazne zlepší sieť čerpacích staníc i produkčných kapacít (zmysluplnosť vodíka sa zvyšuje, ak prebieha produkcia decentralizovane v menšom a bližšie k užívateľom prostredníctvom obnoviteľných zdrojov - tzv. elektrolýzou).
AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Motor1.com
Komentáre k článku