05.01.2022

Nabíjanie do 100% škodí batérii? Tesla tvrdí opak. Na 100% aspoň raz do týždňa

Tak ako úplne vybitie batérie na 0% kapacity, aj úplné nabitie na 100% lítiovým baterkám škodí a skracuje ich životnosť. Alebo?

Tesla pri svojom základnom modeli zvanom Model 3 s pohonom výhradne zadnej nápravy prešla na novú technológiu batérií. Ona vlastne nie je nová, je jedna zo starších, avšak až v nedávnej minulosti sa inžinierom podarilo odstrániť negatíva, ktoré zahŕňa. O tom som už viac písal v tomto článku.

Nové batérie označované ako LFP - lítium-železo-fosfát sú lacnejšie na výrobu a Tesla ich už dlhšie obdobie využíva pri modeloch vyrobených v Číne. Nové batérie ale postupne prichádzajú aj na ďalšie trhy. Model 3 RWD 2022 v cenníkoch nahradil verziu Standard Range+. Automobil má síce mierne horšie zrýchlenie, no získal 14 kilometrov dojazdu navyše podľa EPA (437 km). Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je za 5,8 sekundy a maximálna rýchlosť je rovnakých 225 km/h.

Spočiatku to vyzeralo tak, že pre zákazníka sa v podstate nič nemení, no inšturkcie výrobcu hovoria opak. Ten vysvetľuje, že pokiaľ je to možné, automobil treba vždy nabíjať na 100% kapacity batérie, prinajhoršom nabiť na 100% aspoň raz týždenne. Takéto nabíjanie predĺži dojazd i životnosť batérie. Tesla pridáva, že ak auto dlhšie stálo, pri jazdení sa netreba obmedzovať, no na konci cesty treba bezpodmienečne nabiť vozidlo na plných 100%.

Takéto odporúčania musia súvisieť s chémiou batérií a sú veľkou zmenou v porovnaní s vozidlami vybavenými batériami NCA (doteraz). Pri nich Tesla odporúčala nabíjanie do plných 100% nevyužívať pri dennodenných povinnostiach a do plna nabíjať len v prípade dlhších tripov (sporadicky).

Automobil okrem zmeny názvu v cenníku a parametrov v technickej dokumentácii nijako nenaznačuje, že má inú chémiu batérií. Vraj to možno okrem vyššie zmienených informácií a dokladov zistiť aj v menu infotainmentu, kde sa v nabíjacom paneli v menu Set Limit (nastaviť limit) zobrazuje na lište 50% a 100% namiesto doterajších "Daily" a "Trip".

Radou v rovnakej súvislosti je aj odporúčanie vypínať Sentry Mode, keď nie je potrebný. Podľa Tesly je najlepšie nechať ho vypnutý s výnimkami doma v práci a na obľúbených miestach. Aj toto je vec, ktorá predlžuje dojazd.

Stručne a skrátka, pre väčšinu elektromobilov naďalej platí, že nabíjanie na 100% kapacity pri každom nabíjaní nie je úplne šťastné, avšak pri elektromobiloch s batériami LFP je pre správny chod batérií a schopnosť vozidla presne odhadovať ich výkon, stav nabitia a dojazd potrebné nabíjať na 100% stavu.

Mimochodom, batérie LFP nebudú len v základnom Modeli 3. Ich väčšie nasadenie je takpovediac na spadnutie aj u ostatných výrobcov. Práve táto technológia má byť výraznou pomôckou pri znižovaní ceny elektromobilov a svoje plány s týmito batériami má aj napríklad koncern Volkswagen pri svojich plánovaných najmenších a najlacnejších elektromobiloch.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: InsideEVs

Komentáre k článku