2021-09-29 13:30:00
H2X Warrego
H2X Warrego
Zdroj: H2X, ford ranger fcev,

Namiesto nafty vodík: H2X Warrego je Ranger prestavaný na vodík

H2X je austrálsky startap, ktorý chystá na november premiéru svojho prvého vodíkového auta.

Jeho meno je Warrego a stojí na rebrinovom ráme ešte stále aktuálneho modelu Ford Ranger. Automobil si od prvých správ o chystanej premiére zaobstaral približne 50 miliónov austrálskych dolárov v predobjednávkach. Warrego ako vodíkový pikap štartuje na cene 117-tisíc eur. Najsilnejšia verzia bude za 155-tisíc eur. 

V Austrálii stavili na vodíkovú budúcnosť a Warrego je prvým hmatateľným dôkazom snahy presadiť vodík pri pracovných strojoch. H2X tvrdí, že je to začiatok série automobilov, ktoré sa budú čoraz viac odkláňať od tých osobných. V pláne však má aj dodávku, minibus, no budúcnosť vodíka vidí najmä v agrikultúre. Veru tak, vodíkové traktory, kombajny a podobne. 

Zdroj: H2X, ford ranger fcev,

Firma verí, že práve populárny automobil karosérie pikap je dobrým štartom pre vodíkovú technológiu. Najmä preto, lebo jeho využitie sa spája s ťažko dostupnými cieľmi ciest, s náročnou prácou mimo zastavaných území, mimo rozširujúcej sa nabíjacej siete pre elektromobily. Firma k autu tiež ponúka vodíkový generátor, aby v prípade potreby mohol živiť elektrinou vzdialené objekty mimo siete. 

Všetky tri modely Warrega ponúknu dojazd na jedno tankovanie približne 500 kilometrov (nádrž na vodík má maximálnu kapacitu 6,2 kg). 

Základná verzia sa volá Warrego 66 a disponuje palivovými článkami s výstupným výkonom 66 kW. K tomu patria úložiská energie (superkapacitor a batérie) s výkonom 60 kW. Elektromotor má mať maximálny výkon 200 kW* a krútiaci moment 350 Nm. Ak aj vám sa zdajú byť čísla zvláštne, som rád, že nie som sám. Poďme ďalej. 

Druhá verzia je Warrego 90. Tu už nie je na výber medzi pohonom prednej a zadnej nápravy. Maximálny výkon má byť 220 kW. Palivové články dodajú 90 kW a superkapacitor/batérie sa postarajú o ďalších 100 kW. 

Najsilnejšia verzia Warrego 90 XR má rovnaké parametre ako 90-tka, akurát má v nádrži priestor až pre 9,3 kg vodíka, čo znamená dojazd cca 750 km. 

Zdroj: H2X, ford ranger fcev,

*Zmätok v číslach tvoria tabuľky priamo na stránkach výrobcu, preto predpokladám, že sa v priebehu nasledujúcich týždňov dozvieme reálne parametre. Je však možné, že sú presné a v aute skrátka sú motory s rovnakým výkonom, aj keď ich autá nie sú vzhľadom na dostupné zdroje na palube schopné dosiahnuť. 

Mimochodom, kombinácia superkapacitorov s batériami by mala byť schopná zbierať energiu nielen pri brzdení motorom/motormi, ale tiež prostredníctvom špeciálnych tlmičov. Stručne a skrátka: čím viac dier na ceste, tým viac energie získate. Bufer v podobe superkapacitorov a batérií auto má tiež preto, lebo nie vždy vozidlo využíva plný výkon palivových článkov. Vzniknuvšia energia sa tak ukladá a môže sa využiť pri akcelerácii. 

Autá majú nosnosť presne 1 tonu a ťažnosť 2,5 tony. Silnejšie verzie zrýchlia z 0 na 100 km/h za cca 8 sekúnd a dosiahnu limitovanú maximálnu rýchlosť 150 km/h. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: H2X

Komentáre k článku


Stream naživo