10.09.2021

Užívateľské peklo: auto, ktoré roznáša strach. Bojí sa majiteľ, boja sa ostatní

Chevrolet Bolt si za ostatné mesiace vyslúžil množstvo negatívnej mediálnej pozornosti.

 

Právom. Dôvod mediálnej pozornosti je jednoduchý – výrobná chyba na batériách, ktoré môžu vzbĺknuť. Koncern GM musí chybu nájsť a opraviť. Problémom je, že chybe zatiaľ poriadne nerozumie ani samotný výrobca batérií – spoločnosť LG Chem. Ten musí chybu odstrániť, dokázať, že tak urobil a následne musí vyrobiť batérie s celkovou kapacitou 9 GWh, ktoré mohli ísť do nových elektromobilov, avšak teraz sú určené na kompletnú výmenu tých, ktorým hrozí požiar. Zatiaľ pritom prišlo k približne 20 požiarom vozidiel, ktoré súvisia s chybou na batériách. Obavy z požiaru sú ale omnoho väčšie a nariadenie orgánov dohľadu neúprosné – všetky potenciálne nebezpečné sety batérií vymeniť. To znamená zavolať na výmenu a zrealizovať výmenu batérií pre približne 142-tisíc áut, z toho 100 000 iba v USA. Mohlo ich byť aj viac, keby sa v čase plánovaného príchodu modelu Bolt do Európy nový majiteľ značky Opel nezháčil a dramaticky neobmedzil plánované dodávky tohto elektromobilu do EÚ. Dôvodom bola zle nastavená cena vozidla a fakt, že pôvodný materský koncern značky Opel sa pri plnení sprísňujúcich emisií chcel spoliehať výhradne na dotovaný predaj elektromobilu Bolt (Opel Ampera-e), pritom jeho vlastné spaľovacie motory už boli zastarané.

Ale späť k modelu Bolt. Majitelia súčasných vozidiel dostali odporúčanie, že kým sa dostanú na rad a z najbližšieho servisného strediska im príde pozvánka na výmenu batérií, mali by nabíjať baterky maximálne na 90%. Stav nabitia by podľa odporúčania nemal nikdy klesnúť pod 30%. To znamená, že aj keby auto najradšej odstavili a počkali na servis, mohlo by prísť k poruche aj bez používania. Druhá strana mince tkvie v tom, že takto majú k dispozícii iba 60% kapacity batérie, čo výrazne znižuje celkový dojazd s vozidlom. No a tretia strana mince je, že s autom ani veľmi nemajú kam chodiť. Najmä v USA sa množia prípady, keď majitelia nehnuteľností a správcovia parkovísk, nabíjačiek, či obchodných centier zakazujú vstup vozidlám značky Chevrolet Bolt.

Odhad kompletného vyriešenia problémov všetkých dotknutých automobilov sa pohybuje niekde na úrovni 1 roka. To je pre majiteľov áut vyslovene hrozné. Rok nemôcť naplno využívať produkt, za ktorý vynaložili nemalé finančné prostriedky, ba stále platia (plnú) sumu lízingu, a pritom môžu žiť v neistote s obavou, že auto môže kedykoľvek vzbĺknuť. Hádam ale aj tento problém prinúti výrobcov batérií prijať také opatrenia, aby sa takéto zásadné konštrukčné chyby pri batériách už neopakovali. Mimochodom, LG Chem stojí aj za batériami z modelu Hyundai Kona EV, ktorý taktiež postihla rovnaká masívna zvolávacia akcia.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Insideevs.com

Komentáre k článku