09.09.2021

Pol roka čakania na nové auto je veľa? Tak to neviete, koľko sa čaká na tento model!

Čakačky, čakačky, čakačky. Skôr budú obuté dupačky, než nové auto ľubovoľnej značky.

Čakanie na vytúžené nové auto je čoraz dlhšie. Pri mnohých populárnych modeloch sa čakacie doby predlžujú na niekoľko mesiacov, niekedy dokonca zákazník auto uvidí takmer po roku od prvého vstupu do showroom-u. Obvykle sa ale situácia dá vyriešiť voľbou skladového automobilu, či zmenou konfigurácie. Niekedy však nemusí pomôcť ani jedno, ani druhé.

V tomto extrémnom prípade ale pôsobí pár mesiacov ako krátky okamih. Čakacie lehoty na nový Toyota Land Cruiser J300 sa odhadujú na približne 4 roky. Predobjednávky podľa domácich zdrojov, o ktorých referoval CarsGuide, prevýšili ročnú produkciu áut v závode o 400%. Veľký offroad ponúka množstvo noviniek a fanúšikov si za pár mesiacov od odhalenia našiel na celom svete. Toyota bola nedávno doslova šokovaná záujmom o auto, až pristúpila k obmedzovaniu objednávok z obavy, že sa autá dostanú do nesprávnych rúk. Predstavte si ako sa vaše úplne nové auto vyníma v rukách teroristov v celosvetovom spravodajstve. To neznie ako dobrý nápad. Lenže ani po snahe značky obmedzovať počty áut objednávané na domácom trhu s potenciálom exportu do zahraničia, nepomohli znížiť záujem o auto. Naopak, ten je stále vyšší.

Problémom tak nie je len 20 000 objednávok za prvých pár dní od augustového spustenia predpredaja. Problémom sú najmä komplikácie vo výrobe. Tá totiž aktuálne stojí a veľkú časť septembra sa ani nerozbehne. Toyota nemá dosť dielov. Áno, tušíte správne, ide o čipy, ale nielen o ne. Druhým dôvodom je COVID-19 a reštrikcie, ktoré aktuálne platia v juhovýchodnej Ázii. Nemá kto robiť súčiastky, všetci sedia doma...

Predlžovanie čakacích dôb sa aj z tohto dôvodu týka najmä najvyšších výbav ZX a GR Sport. Neprekvapí, že práve o ne majú zákazníci najväčší záujem. Tieto výbavy tvoria na domácom trhu 90% objednávok. Buď si teda zákazníci zvolia nižšiu výbavu, alebo budú dúfať, že postupom času sa problémy s dielmi vo výrobe zmenia a Toyota začne dobiehať zameškané.

Daný automobil sa zatiaľ do EÚ nedováža. Otázkou je, či sa vzhľadom na emisné normy bude vôbec niekedy dovážať. Avšak bez J300 sú aj v USA. Tam sa však chystá jeho ešte luxusnejšia verzia od Lexusu. Lexus LX príde do USA aj ako veľký hybrid s označením 750h. Podkapotou bude bi-turbo šesťvalec V6 s objemom 3,5 litra, ktorý s pomocou elektromotorov dosiahne výkon 358 kW a krútiaci moment 871 Nm. Základný model bude "len" 600-vka bez elektrickej pomoci s výkonom 305 kW a krútiacim momentom 650 Nm. 


AUTOR: © Zoznam/jh

Komentáre k článku