08.09.2021

Hyundai ukázal koncept vodíkového športového auta: FCEV s výkonom 600 koní

Hyundai verí vodíku naďalej. V roku 2030 očakáva vyrovnanie cien medzi EV a FCEV.

 

Vodíkový pohon má v porovnaní s tým batériovým nesporné výhody, zároveň však aj nevýhody. Slabinou vodíka je energeticky náročná ekologická výroba, vysoká cena vodíka a tiež vysoká cena samotnej technológie, či technologicky nákladné uskladnenie. Výhody sú: ľahšie budovateľná infraštruktúra (konverzia tej súčasnej), rýchle plnenie do vozidiel, možnosť prevozu na dlhé vzdialenosti a možnosť ukladania. Výhodou je tiež možnosť lokálnej výroby, obrovská energetická hustota vodíka a  uhlíková stopa jeho využívania. Dnes to vidíme väčšinou tak, že vodík má najväčší potenciál pri diaľkovej doprave, v logistike a pri veľkých vozidlách, či lodiach. Hyundai chce v nasledujúcich rokoch ukázať čo všetko môže poháňať vodík.

Jedným z týchto dôkazov je aj koncept športového auta s vodíkovým pohonom. Ide o automobil, ktorý kombinuje výhody sveta vodíka a výhody sveta batériového vozidla v jednom obale. Ide v podstate o hybrid. Kým vodík sa stará o stály prísun energie, menšie batérie o maximalizáciu výkonu a prípadné ukladanie prebytočnej energie na ďalšiu potrebu. Výsledkom je auto, ktoré dosiahne výkon 600 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za cca 4 sekundy. Dojazd na jedno tankovanie má byť cca 600 km. Viac nevieme a ani nemusíme, nepochybne takéto auto v súčasnosti nemá prakticky žiadnu výhodu v porovnaní so športovým elektromobilom s výnimkou rýchleho tankovania a dlhšej životnosti hlavných komponentov (palivové články). Čo je vlastne celkom dosť, však?

Hyundai počas online eventu Hydrogen wave zároveň predstavil nákladné vozidlo tzv. trailer drone schopné úplne autonómnej jazdy s modulárnym vodíkovým pohonom. V závislosti od potrieb konkrétneho zákazníka je možné s vozidlom dosiahnuť dojazd až 1000 km na jedno tankovanie.

Hyundai chce v roku 2030 „stiahnuť“ cenu vodíkového pohonu na úroveň pohonu batériového, zároveň chce v nasledujúcich rokoch predstaviť novú generáciu vodíkového pohonného ústrojenstva s dvojnásobným výkonom, ktorý bude o 50% lacnejší než ten súčasný a o 30% menší čo do rozmerov.

V roku 2028 chce mať automobilka vodíkovú a batériovú alternatívu pre každé komerčné vozidlo a v budúcnosti chce vodíkové pohony unifikovať podľa výkonu na 100 a 200 kW verzie. To v roku 2023. Následne príde komerčné vozidlo (v zmysle dodávky a podobne) ktorého predaje odhaduje automobilka na niekoľko stotisíc ročne.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Hyundai via Motor1

Komentáre k článku