2021-08-16 10:30:00
Tesla Model X
Tesla Model X
Zdroj: Tesla Motors / Alexis Georgeson

Vlastní Teslu Model X, pracuje pre Toyotu. Čo si myslí o elektromobiloch?

Toyota je známa svojim opatrným prístupom k elektromobilite. Myslia si to isté všetci zamestnanci?

Aby som odpovedal na vlastnú otázku: určite si všetci zamestnanci Toyoty nemyslia to isté. To by už bolo ozaj podozrivé, avšak treba uznať, že aj argumenty istého inžiniera menom Bill Pratt, ktorý v Toyote pracuje ako šéf vývojového centra, že aj jeho argumenty majú zmysel. 

Bill Pratt vlastní Teslu Model X, no spolu s ňou aj Toyotu RAV4 Prime. Kým Model X má niekoľko stoviek kilogramov batérií a spolieha sa výhradne na ne, RAV4 Prime má bateriek podstatne menej a zároveň disponuje aj spaľovacím motorom. 

Pratt sa v autorskom článku pre Medium vyjadril práve k téme vlastnej garáže. Ide teda o subjektívny názor vysokého manažéra, no zároveň (zhodou okolností) kopíruje stanovisko Toyoty. 

Pratt hovorí, že by sme ako spoločnosť nemali cieliť iba na jedno jediné východisko z emisnej krízy. Nemali by sme sa spoliehať výhradne na elektromobily a tváriť sa, že je to univerzálne riešenie pre každého. Lebo nie je. A nemá to ani ekonomický, ba ekologický zmysel. V jeho slovách je zaujímavé najmä to, že mu primárne nejde o vysokú obstarávaciu cenu elektromobilov, skôr ich hodnotí z pozície celkových dostupných zdrojov. 

Pratt tvrdí, že každý jeden článok batérií by sme mali využívať rozumne. Batérie sú náročné a drahé na výrobu, obsahujú množstvo cenných materiálov a pri ich ťažbe a výrobe sa produkuje veľké množstvo emisií. Hovorí preto, že je lepšie využiť každý článok efektívne a zamýšľať sa nad tým, či neexistujú lepšie cesty ako uspokojiť požiadavky jednotlivých zákazníkov. Ide mu skrátka o to, že keď už sa tieto batérie vyrobia, treba ich použiť s rozumom. 

Podľa neho by sme mali radšej použiť články pri veľkých elektrifikovaných autách vrátane hybridných a plug-in hybridných a nie ich "všetky" vložiť do menšieho počtu veľkých a ťažkých elektromobilov s predĺženým dojazdom. Tým sa odvoláva aj na priame porovnanie využívania dvoch odlišných áut v rodine - Tesly Modelu X a RAV4 Prime PHEV. 

"... V podstate našu RAV4 PHEV ani netankujeme. Pritom jej baterka je zhruba jedna šestina veľkosti baterky v Modeli X. Za rovnaké peniaze, aké nás stála jedna naša Tesla Model X môžu piati záujemcovia o RAV4 Plug-in znižovať svoju emisnú stopu," vyjadril sa v článku. 

Tvrdí, že je lepšie, keď emisie správnym využitím vhodnej techniky znižuje väčší počet ľudí, ako keď jeden jazdí bezemisne a ďalší piati majú spaľovacie motory. To znie rozumne, čo poviete? 

Elektrifikácia automobilov je pre znižovanie emisií z osobnej dopravy nevyhnutná. Či batérie, či vodík, či oboje. Aj tak ide o elektromotor. Tváriť sa však, že iba čisto elektrické autá spasia svet a spaľovací motor, či nádrž na vodík tu nemajú miesto, to je absurdné. Alebo nie? Dajte vedieť v diskusii. 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Insideevs.com

Komentáre k článku


Stream naživo