29.08.2020

Trolejbusy v Moskve končia po 87 rokoch. Presadil ich Chruščov

Trolejbusové linky boli neodmysliteľnou súčasťou hlavného mesta Ruska dlhých 83 rokov.

Teraz definitívne končia. Posledná linka bude jazdiť z námestia Komsomolskaja na ulicu Novoryazanskaja. Linku budú obsluhovať dva historické trolejbusy. Bude však už len pamiatkou na dlhú a úspešnú éru.

"Rozhodnutie o postupnom vyradení mestskej trolejbusovej dopravy nebolo pre nás ľahké, ale chápeme, že ide o krok vpred. Budúcnosť patrí inovatívnej elektrickej preprave,“ uviedol pre tlačovú agentúru TASS Leonid Antonov, šéf štátnej spoločnosti Mosgortrans, ktorá prevádzkuje autobusovú, trolejbusovú a električkovú sieť v Moskve a Moskovskej oblasti.

Antonov dodal, že v Moskve je v súčasnosti 450 elektrických autobusov, do konca roka ich bude 600, do roku 2024 - viac ako 2,6 tisíc.

Rozhodnutie stopnúť v Moskve trolejbusy je známe už niekoľko rokov. Ešte v roku 2014, keď Moskovčania spisovali petície na zachovanie trolejbusov, bolo v Moskve v prevádzke približne 600 kilometrov trolejbusových tratí a denne trolejbusy prepravili zhruba 1 milión cestujúcich.

 Trolejbusová doprava bola v ruskom hlavnom meste spustená 15. novembra 1933. Prvá trasa spájala železničnú stanicu Bieloruská (Belorusskij vokzal) s dedinou ležiacou neďaleko metrostanice Sokol. Od roku 1936 trolejbusová preprava postupne nahrádzala električkový systém.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. novembra 1933 sa v Moskve začala pravidelná trolejbusová linka. Táto udalosť znamenala začiatok éry trolejbusov v Moskve a všeobecne v ZSSR.

Na začiatku myšlienky bol Nikita Chruščov. V tom čase druhý tajomník Moskovského straníckeho výboru. Prvý a druhý tajomník strany v Moskve bojovali o to, kto do mesta prinesie väčšiu dopravnú inováciu. Lazar Kaganovič bol známy ako tvorca metra. Chruščov sa v snahe dorovnať stav, rozhodol zorganizovať prvú trolejbusovú linku v krajine. Kaganovičovi sa tento nápad nepáčil. Chruščov však navrhol zorganizovať experimentálnu trasu na predmestiach, ďaleko od kaganovičových očí. Prvý trolejbus bol pomenovaný LK – Lazar Kaganovič. To bol šikovný nápad, veď kto by mohol „zakázať“ prvého námestníka strany?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prvá pravidelná linka na predmestiach ale rýchlo odhalila technické nedostatky prvých trolejbusov. Elektrické zariadenia boli umiestnené v podvozku, takže trolejbusu robili riadne problémy mláky. Pohonné jednotky po prejazde kaluží zlyhávali. Navyše boli trolejbusy postavené na drevených rámoch, takže sa na zlých cestách rýchlo rozvŕzgali. V zime sa navyše ukázalo, že inžinieri zabudli urobiť kúrenie do kabíny vodiča. Prvým pokusom vyriešiť problém s mrznúcimi šoférmi boli plstené topánky a ovčie kožušiny. To však nestačilo. Druhý pokus bol alkohol. Vodič na konci zmeny dostal tekutý ohrievač. Dokonca podpísal vyhlásenie: "trolejbus prišiel v dobrom stave, vodič dostal 100 gramov alkoholu.“

V roku 1934 jazdilo po Moskve 36 kusov Kaganovičov. Technické problémy ale prinútili straníkov konať rýchlo. Výroba nových trolejbusov bola zverená závodu v Jaroslavli. Prvý nový model sa volal YATB 1 a do ulíc sa dostal už v roku 1936. Nasledoval YATB-2 o rok neskôr a v roku 1938 dorazil dokonca dvojposchodový YATB-3. Bol kópiou anglického dvojposchodového trolejbusu. Lenže v ZSSR sa dvojposchodový trolejbus neuchytil. A to doslova, pretože vplyvom nasadenia dvojposchodových trolejbusov bolo nutné zdvihnúť trolejovú sieť, čo spôsobilo neustále padanie trolejí jednoposchodových trolejbusov.

Chruščov bol aj v nasledujúcich rokoch hlavným popularizátorom trolejbusov. Potom čo sa stal generálnym tajomníkom Sovietskeho zväzu, vznikla prvá medzimestká trolejbusová trasa medzi Jaltou a Simferopolom. Plánom bolo vytvorenie ďalších takýchto diaľkových trás, no po Chruščovovej rezignácii nápad zapadol prachom.

 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, TASS, Pravda.ru, histrf.ru

Komentáre k článku