31.12.2019

Američania objavili Ameriku: škrabku na ľad nahrádzajú - stieračmi

Akoby za Veľkou mlákou vymysleli nanovo teplú vodu. Ale to je v tejto časti sveta typické.

Alebo možno aj Silvestrovské. Na pobavenie je to celkom vhodné, hoci ide len o obyčajnú škrabku na ľad. Američania sú dosť pohodlní a ako sa vie, lenivosť bola hybnou silou pokroku – aby si ľudia uľahčili prácu a život. Lenže tu sa naozaj zdá, že niekto vymýšľa niečo už dávno vymyslené...

Američania teda dávajú zbohom škrabkám na ľad. Vraj s lepším riešením prichádza značky Lincoln pri svojom luxusnom SUV. K vyhrievaným sedadlám, volantu či zadnému oknu sa teraz pripájajú ešte aj vyhrievané stierače predného okna.

Americká automobilka Lincoln totiž predstavila na svojom SUV Aviator unikátne príplatkové riešenie v podobe vyhrievaných stieračov. Kto ho bude chcieť, potrebuje v katalógu príplatkovej výbavy vyhľadať VisioBlade. Automobilka ho nepredstavila len tak pre nič, za nič. Zároveň totiž varuje pred silnými snehovými búrkami, ktoré majú postihnúť Ameriku počas tejto zimy.

V čom spočíva ten „nový“ zázrak? Nuž, VisioBlade sú vlastne celkom obyčajné stierače so zabudovanými ostrekovačmi. To tu už bolo dosť dávno, ostrekovače zabudované v ramienkach stieračov nie sú nič nové. Značka Bosch napríklad uviedla model Jet Wiper v roku 2013. Ale ešte aj predtým boli podobné pokusy, ako dostať vodu čo najlepšie na čelné sklo.

Novinkou však je, že stierače sú vybavené vykurovacími telesami. Značka Lincoln tvrdí, že toto riešenie dokáže odmraziť úplne zamrznuté ľadového okná za štyri minúty. Počas nich dosiahnu prevádzkovú teplotu 30 stupňov Celzia. Vyhrievanie stieračov ešte ďalšiu výhodu v tom, že zabráni ich opätovnému zamŕzaniu pri prejazde snehovou búrkou.

Existujú však aj iné riešenia, ako dostať námrazu, ale hlavne ľad z čelného skla. Vyhrievané čelné sklo je v tomto prípade lepší nápad. Gumové hrany stieračov sa pri striekaní teplého roztoku kvapaliny môžu poškodiť na hrboľatom ľadovom povrchu. Účinné to môže byť iba pri tenkej vrstve námrazy. Navyše je potrebné neustále striekať na sklo nemrznúci roztok. Lincoln uvádza, že jeho riešenie dokáže spotrebu vody do ostrekovačov znížiť na polovicu. Aj tak nebude malá. No na „nadspotrebu“ sú v Amerike zvyknutí... Vyhrievané čelné sklo je asi predsa len lepšie riešenie, ako spomenutý nápad s vyhrievanou postrekovacou kvapalinou - tá sklo ohreje len v danom momente, na rozdiel od vyhrievaného čelného skla, ktoré hreje stále.

Kvapalina sa minie, vyhrievanie skla prestane, až keď ho vypnete. Navyše striekať tridsať stupňov teplú vodu na sklo, plasty a lakované plechy s teplotou mínus dvadsať stupňov nie je tiež veľmi rozumné. Niekomu môžu prekážať tenké odporové drôtiky zatavené v skle, ktoré sklo ohrievajú. No existujú už aj iné riešenia, napríklad fólie, ktoré „kúria“ namiesto drôtov.

Pýtate sa, aký model je Lincoln Aviator? Na našom trhu nie je, takže pre slovenského zákazníka je neznámy. Je to menší súrodenec modelu Navigator, pričom súčasná verzia modelu Aviator je luxusné dvojča Fordu Explorer. No a ten už aj u nás poznáme. Pod kapotou mu tepe preplňovaný šesťvalec. Prvá generácia z roku 2002 sa dokonca mohla popýšiť motorom z Fordu Mustang.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Lincoln Motor Company

Komentáre k článku