07.05.2019

Mercedes GLB – Nateraz ako koncept, čoskoro ako kompaktné SUV pre 7 pasažierov

Mercedes na autosalóne v Šanghaji predstavil koncept terénneho vozidla GLB. Zatiaľ ako offroad, v budúcnosti ako skutočné SUV.

Značka Mercedes-Benz konceptom GLB ukázala na autosalóne v Šanghaji, ktoré nápady v oblasti vozidiel SUV by sa okrem športového multitalentu GLA dali ešte realizovať na platforme kompaktného vozidla. Koncept GLB sa orientuje na ponuku priestoru a robustnosť. Koncepčné vozidlo (dĺžka/šírka/výška: 4 634/1 890/1 900 mm) ponúka aj vďaka svojmu dlhému rázvoru kolies (2 829 mm) miesto až pre sedem osôb. Rad rukolapných prvkov signalizuje, že koncept GLB priam vyhľadáva drsné poľné cesty.

„Položili sme si otázku, či v rámci našej úspešnej ponuky vozidiel SUV ešte existuje priestor medzi GLA a GLC. Odpoveďou na túto otázku je koncept GLB. Prostredníctvom neho dokazujeme, aké kreatívne nápady máme aj pre tento segment,“ tvrdí Britta Seeger, členka predstavenstva Daimler AG, zodpovedná za odbyt divízie Mercedes-Benz Cars. „Koncept GLB je odolné a praktické SUV s úplne kompaktnými rozmermi. Či už ako veľkorysé, sedemmiestne rodinné vozidlo alebo všestranný sprievodca vo voľnom čase: sme si istí, že tento koncept sa u našich zákazníkov stretne s veľkým záujmom.“

Veru, medzi GLA a GLC rozhodne je medzera pre ešte jeden model. Veď pozrime na konkurenčnú ponuku od Bavorov. Tí až minulý rok uviedli na trh auto stojace rovno oproti modelu GLA – X2. Keď teda príde GLB, postaví sa proti populárnemu BMW X1. Keď sa snažíte rozlúsknuť „kód“ konceptuálneho vozidla, nie je to ťažké. Veď GL, ako odkaz na terénne vozidlá Triedy G a B ako odkaz na rodinného túrera menom Trieda B. Teda pôjde o priestranné B-čko vo svete SUV.

Koncept Mercedes-Benz GLB sa vyznačuje svojimi mohutnými tvarmi vo svete kompaktných vozidiel SUV. Rovná predná časť s výraznými svetlometmi MULTIBEAM LED rovnako ako krátke previsy vpredu a vzadu majú za cieľ svedčiť o génoch terénneho vozidla. Dlhý rázvor kolies a funkčne orientovaná kabína sú podstatným prínosom pre veľkorysú ponuku priestoru v interiéri až pre sedem osôb.

Dodatočné prvky koncepčného vozidla: vybavené na expedície
Koncepčné vozidlo radom výrazných dodatočných prvkov dokazuje mimoriadne robustný charakter. Vpredu a vzadu sa z rámu strechy zdvíhajú dva svetlomety s LED navrhnuté ako osvetlenie okolia a pomoc pri orientácii počas jázd v teréne.

Čierny pozdĺžny držiak na strešný nosič prechádza vpredu a vzadu do oblúka. V zadnej časti je pevne namontovaný strešný box. Široké terénne pneumatiky sú umiestnené na pevných 17-palcových diskoch v dvojfarebnom vyhotovení.

Remeselne náročný a priestranný: interiér
Interiér konceptu GLB sa tvorivo začleňuje do rodiny nových kompaktných modelov značky Mercedes-Benz, ako koncepčné vozidlo a SUV však disponuje mimoriadnym koženým čalúnením a špeciálnymi ozdobnými prvkami. A prvýkrát v kompaktnom vozidle značky Mercedes-Benz disponuje aj tretím radom sedadiel s dvomi dodatočnými samostatnými sedadlami, ktoré možno na rozšírenie batožinového priestoru spustiť do jednej roviny s ložným dnom. Sedadlá sú viac ako len núdzové sedadlá a ponúkajú komfortný priestor pre stredne vysoké osoby.

Priestor vo vozidle: flexibilné usporiadanie sedadiel v druhom a treťom rade
Operadlá stredného radu sedadiel sú rozdelené v pomere 40:20:40 a možno ich sklopiť tak, aby vznikla rovná ložná plocha. Sedacie plochy sú rozdelené v pomere 40:60. Druhý rad sedadiel je posúvateľný o 140 mm (90 mm smerom dopredu na rozšírenie batožinového priestoru alebo priestoru na nohy pre cestujúcich sediacich úplne vzadu, a 50 mm smerom dozadu, ak treba zväčšiť priestor na nohy v konfigurácii s piatimi sedadlami). Osemstupňové prestavenie sklonu operadla sedadla v druhom rade sedadiel rovnako umožňuje prispôsobenie aktuálnym potrebám priestoru alebo komfortu.

Na uľahčenie nástupu do oblasti tretieho radu sedadiel disponujú sedadlá v druhom rade funkciou EASY-ENTRY: ak sa odisťovacia rukoväť umiestnená v hornej časti operadla presunie zboku nahor, operadlo sa sklopí dopredu a celé sedadlo možno presunúť dopredu. V druhom a treťom rade sedadiel možno celkovo upevniť štyri detské sedačky.

Prístrojová doska: MBUX a terénne prvky
Základná architektúra prístrojovej dosky je rovnaká ako doska v Triede B. Pred vodičom sa nachádza širokouhlý kokpit, ovládanie a zobrazenie sa uskutočňujú prostredníctvom MBUX (Mercedes-Benz User Experience, Používateľský zážitok Mercedes-Benz). Novinkou sú terénny charakter pripomínajúce valcovité prvky z frézovaného hliníka na spodnej hrane prístrojovej dosky. To veľkosti prístrojovej dosky pridáva na robustnosti, sile a určitom zábavnom faktore. Pod tromi okrúhlymi stredovými dýzami sa nachádza vedome analogicky pôsobiaca ovládacia jednotka klimatizácie, ktorej tlačidlá budia dojem, akoby boli vyfrézované z jedného hliníkového valca.

Náhon: štvorvalcový turbomotor s výkonom 165 kW/224 k
Koncept GLB má k dispozícii štvorvalcový benzínový motor M 260 s dvojspojkovou prevodovkou 8G-DCT, poskytuje maximálny výkon 165 kW/224 k a maximálny krútiaci moment 350 Nm. V bloku motora z hliníkovej liatiny odlievanej pod tlakom s liatinovými vložkami sa skrýva vyhotovenie povrchov valcov CONICSHAPE®. Na ďalšie minimalizovanie trenia piestov a zníženie spotreby sa ešte rozširuje vŕtanie valca v spodnej časti vložiek valca. Kónický tvar, ktorý tým vzniká, pripomína zvukovod trúbky.

Nový nízkoviskózny olej ako aj optimalizované piestne krúžky takisto zmierňujú straty spôsobené trením. V súlade so zvýšeným špecifickým výkonom sú samotné piesty vybavené chladiacimi kanálmi. Dodatočne sa tak zabezpečuje efektívnejšie spaľovanie. V spodnej časti kľukovej skrine sú usporiadané vyvažovacie hriadele pre tichý chod motora. Okrem toho ako ďalšie komponenty zvyšujúce komfort je k dispozícii odstredivý výkyvný tlmič v hnacom ústrojenstve.

V štvorventilovej hlave valca z hliníka sa nachádza CAMTRONIC, variabilný ventilový rozvod, ktorý umožňuje dvojstupňové prestavenie zdvihu ventila na strane nasávania ovládania ventilov. Vďaka variabilnému prestaveniu zdvihu ventila možno v oblasti čiastočného zaťaženia viesť s menším zdvihom ventila menej vzduchu do spaľovacieho priestoru, vďaka čomu dochádza k menším stratám pri zmenách preplňovania. V oblastiach vyššieho zaťaženia možno prepnúť na veľký zdvih ventila s cieľom dosiahnuť plný priebeh výkonu agregátu.

Samozrejme náhon na všetky kolesá: 4MATIC s tromi voliteľnými mapami charakteristiky
Koncept GLB je vybavený systémom náhonu na všetky kolesá 4MATIC, ktorý je vždy v pohotovosti, s plne variabilným rozdeľovaním krútiaceho momentu. Športovo nastavený náhon na všetky kolesá ponúka prostredníctvom prepínača DYNAMIC SELECT vodičovi možnosť ovplyvniť charakteristiku systému 4MATIC. K dispozícii sú tri mapy charakteristiky na riadenie spojky pripájania náhonu všetkých kolies, systém ale pružne reaguje na príslušnú jazdnú situáciu v každom režime. V riadnom jazdnom režime je základom jazdného programu Eco/Komfort rozdelenie náhonu v pomere 80:20 (predná náprava : zadná náprava), v režime Šport 70:30. V terénnom režime sa spojka pripájania náhonu všetkých kolies používa ako medzinápravá uzávierka diferenciálu, základné rozdelenie je rovnomerné 50:50.

Systém 4MATIC zahŕňa náhon na zadnú nápravu integrovaný do automatizovanej dvojspojkovej prevodovky a diferenciál zadnej nápravy s integrovanou lamelovou spojkou. Tá sa ovláda elektromechanicky. Elektromotor pritom prostredníctvom korunového kolesa a guľového prítlačného taniera vyvíja axiálnu silu, aby lamely spojky boli zopnuté alebo uvoľnené. Diferenciál zadnej nápravy kompenzuje rôzne dráhy / rýchlosť otáčania zadných kolies. Výhodou tohto riadiaceho systému sú predovšetkým prevádzka guľového prítlačného taniera. Výhody tohto riadiaceho systému sú predovšetkým prevádzka z nulových otáčok v celom rozsahu ovládania, stacionárne ovládanie spojky a vyššia účinnosť vďaka koncepcii guľového prítlačného taniera.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku