10.03.2019

Auto zo supermarketu? V Nemecku realita! Teda bola. Bude zas?

Nielen potraviny, oblečenie a potreby pre domácnosť môžu byť v obchodných reťazcoch.

Ďalšia nová komodita sú autá. Aj u nás etablovaný obchodný reťazec našiel v obchode s autami novú príležitosť pre svoj rozmach. V domovskej krajine, teda v Nemecku spustil (zatiaľ pilotný) projekt operatívneho lízingu. Nejde teda o predaj áut, ako kedysi dávnejšie deklaroval. Ide o skúšku, či sa oplatí obchodovať s doteraz neznámym druhom tovaru.

Na začiatok to skúsil s motocyklami, ktoré má v ponuke vo svojom e-shope. Za celkom priaznivé ceny, na ktoré si zákazníci už dávnejšie zvykli pri ponuke tohto dnes už nadnárodného hlavne potravinového obchodného reťazca. No prišiel čas presedlať aj na niečo väčšie. Na autá.

Lidl svoju ponuku nastavil na začiatku veľmi opatrne a s obmedzeniami. Ale dostatočne lákavo. Najmä cenovo, ako je v jeho prípade zvykom. Autá v supermarkete však nie je niečo úplne nové. Nemecký obchodný reťazec, známy najmä predajom potravín, oznámil ešte minulý rok, že svoju ďalšiu príležitosť vidí v automobilovej oblasti. Najprv začal koncom minulého roka v  Severnom Porýní-Vestfálsku požičiavať vozidlá. Spolupracuje pritom s Mazdou a so spoločnosťou Flinksker. Je to dcérska železničnej spoločnosti Deutsche Bahn, ktorá už má skúsenosti so zdieľaním vozidiel. V tejto oblasti sa pred 50 predajňami reťazca objavilo 150 vozidiel Mazda. Sú k dispozícii na požičiavanie. Od predaja áut to má ale ešte poriadne ďaleko. Preto ako ďalší logický krok bol lízing áut.

Lidl odštartoval obchod s autami na pomery Nemecka celkom skromne s veľmi obmedzenou ponukou – 1000 áut. Jediným modelom v rámci prvej ponuky bol Fiat 500 8V Pop Star s 1,2 litrovým motorom s výkonom 51kW (69 k), s klimatizáciou a multimediálnym systémom UConnect. Na výber bol iba tri farby: biela, sivá, alebo čierna. Forma operatívneho lízingu dovolila vybrať si dva, tri, alebo štyri roky prenájmu. Rovnako aj počet kilometrov, ktoré plánuje nájomca prejazdiť ročne – buď 10 000, alebo 15 000 kilometrov. Potom nasleduje cenová ponuka: 89 eur mesačne nie je zlá cena, navyše je v tom už zahrnuté aj poistenie s pomerne veľmi slušným krytím (ale aj so spoluúčasťou 1000 eur pri plnom a 500 eur pri čiastočnom kasku). Pravidelná údržba stojí ďalších 68,29 eura.

Ak by chcel prenajímateľ aj pravidelné prezúvanie pneumatík na zimné (a späť), doplatí ešte 6,23 €. Kompletný prenájom na štyri roky by tak vyšiel záujemcu na 7 872 eur za auto s nadobúdacou cenou 15 270 €. Výhodou celého riešenia je fakt, že transakcia prebehne na internete a trvá veľmi krátko. Na uzavretie zmluvy aj s overením bonity klienta stačí podľa reťazca vraj len neuveriteľných 15 minút. S človekom, v tomto prípade s predajcom, sa záujemca stretne až pri preberaní auta. To je druhá, tienistá stránka veci. Prevziať auto sa dá zatiaľ iba v Berlíne, Erfurte a v Halle. Hoci celá administratíva trvá veľmi krátko, na dodanie objednaného auta sa čaká „štandardne“ – šesť až dvanásť týždňov.

Po vyhodnotení sa ukáže, či sa spolupráca s lízingovými spoločnosťami Santander a Vehiculum rozšíri aj do ďalších regiónov Nemecka. Prípadne do ďalších krajín únie, kde spoločnosť Lidl pôsobí. Záujem zo strany zákazníkov a prvé skúsenosti s novou komoditou ukážu, či projekt dostane zelenú vo väčšom rozsahu.

Vyzerá to tak, že asi áno, lebo po pár týždňoch od spustenia akcie sa po prvej tisícke áut len tak zaprášilo. Na internetovej stránke momentálne je odkaz, aby ľudia napísali do formulára svoju mailovú adresu. Po spustení ďalšieho kola ich bude spoločnosť kontaktovať.

Tu sa ponúka pre Lidl iné riešenie: keď že systém funguje, treba objednať viac áut, alebo ich vopred kúpiť, resp. objednať, aby záujemca o lízing nemusel tak dlho čakať. Možno sa o nejaký čas dočkajú zákazníci aj predaja áut. Predstava, že prídete do predajne nakúpiť pečivo, alebo potraviny na týždeň a odídete aj s autom, je celkom zaujímavá, čo poviete?


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: lidl-autos.de

Komentáre k článku