24.10.2018

Wi-Fi alebo 5G? Na oko nebadaná dilema, za ňou miliardy. EÚ má ohlásiť verdikt

Európska únia sa má čoskoro rozhodnúť, či budú autá používať Wi-Fi, alebo radšej 5G. Je to poriadny oriešok.

Rýchly test: čo je lepšie, Wi-fi alebo 5G? Wi-fi sme už asi všetci zažili. 5G ale zatiaľ takmer nikto. V skutočnosti ide o budúcnosť v oboch prípadoch. A konkrétne o budúcnosť automobilov – prepojených a inteligentných automobilov. Táto na oko nezaujímavá a nebadaná dilema môže čoskoro zmeniť odvetvie, ktoré tu ešte nie je, no pritom jeho hodnota sa môže rátať v miliardách. A aj bude.

Nie je to pritom len dilema medzi dvoma technológiami – medzi C-V2X (5G) a ITS-G5 (Wi-fi), je to tiež súboj dvoch veľkých skupín v automobilovom priemysle. Skupín, ktoré nepoznajú brata a to doslova.

Na jednej strane stojí Renault a Volkswagen, na strane druhej Daimler, Ford a ďalší. Kým Renault a Volkswagen lobujú za Wi-fi, Daimler aj Ford zas pretláča 5G.

Doteraz sa to laikom zdalo celkom jasné. Málokto v tejto súvislosti vôbec počul o možnosti, že by sa na území EÚ stala novým štandardom komunikácie práve Wi-fi. Ak sme o niečom počuli, bolo to práve 5G. Hlasy priamo z Európskej komisie ale naznačujú, že EÚ rozhodne v prospech Wi-fi, a tým pôjde presne opačným smerom ako USA a Čína veriace v 5G.

Komisia tak dá za pravdu veľkým európskym výrobcom automobilov a technológií na čele s Volkswagenom a Renaultom. Wi-fi je tiež dieťaťom NXP, Autotalks,Kapsch, TrafficCom a hodne sa zaň stavia aj Francúzsko.

Na opačnej strane ale nie je núdza o veľké mená vrátane spomínaných koncernov Daimler, Ford, ale tiež PSA, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm a Samsung. Tí všetci lobujú za 5G a nemienia sa vzdať bez boja.

O čo vlastne ide? Začnime hlavnými rozdielmi. Kým 5G je technológia poskytovaná operátormi, podobne ako 4G LTE, Wi-fi nie je centralizovaná. Výhodou Wi-fi je predovšetkým sila v blízkej komunikácií medzi automobilmi a prípadne blízkou infraštruktúrou. Okamžitá výmena informácií medzi autami môže zrýchliť reakčné časy a prispieť k rýchlejšej výmene informácií v danej lokalite. Jednoducho si autá medzi sebou vymenia informáciu o tom, čo sa deje na ceste bez toho, aby do toho vstupoval centrálny vysielač operátora. Naopak 5G zas poskytne komunikáciu medzi vozidlami prostredníctvom operátora. Wi-fi sa tak na prvý pohľad zdá výrazne bezpečnejšia a nápomocnejšia napríklad tam, kde nie je silné pokrytie signálom operátora. Stručne a skrátka, na to aby jedno auto vystríhalo pred nebezpečenstvom druhé, nepotrebuje vysielač a operátora, stačí, že tam bude jedno, a druhé auto (následne môže posunúť info ďalej tam, kde už pripojenie na „cestné“ wi-fi existuje).

5G ale poskytne lepšie prepojenie áut so sieťou, a tým umožní centralizovanú výmenu informácií (info sa šíria okamžite do sveta, nielen do oblasti). Z môjho pohľadu je tiež 5G výhodnejšie z hľadiska propagácie a reklamy, poskytovania odporúčaní – kam do reštiky, čo s voľným časom... aj keď ani tu Wi-fi nemusí zaostávať cez infraštruktúru popri ceste.

Lobing oboch skupín pokračuje. Francúzsko ako zástanca Wi-fi nedávno navrhlo kompromisné riešenie, ktoré zahŕňalo častejšie prehodnocovanie používanej technológie v prípade ďalšieho vývoja. Ani to opačnej skupine ale nestačí a väčšina zo zástancov 5G žiada odklad rozhodnutia. Pôvodne sa malo rozhodnutie prehodnocovať každé tri roky – ak sa technológie posunú dopredu a jedna z nich bude lepšia než druhá. Francúzsko navrhlo každých 12 mesiacov.

Isté je, že nech sa Európska komisia rozhodne akokoľvek, nariadenie bude záväzné a technológiu budú musieť používať všetci a všetky novovyrobené vozidlá ňou budú musieť byť vybavené. To ale nevylučuje ďalší vývoj a používanie opačnej technológie. Je totiž celkom možné, že síce autá budú musieť používať Wi-fi, výrobcovia budú v konečnom dôsledku obe technológie kombinovať pre maximálnu bezpečnosť na všetkých cestách, tak pre maximálny zisk na dobre pokrytých cestách.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Europe Autonews

Komentáre k článku