27.05.2018

Koniec kolónam na cestách? Stačí zopár autonómnych áut. Je aj lepšie riešenie...

Podľa vedeckého tímu z americkej univerzity stačí na odbúranie mnohých kolón aj menší počet samostatných áut.

Autonómne autá sú v súčasnosti azda najskloňovanejším slovným spojením v automobilovom priemysle. Hneď za ním sú prepojené autá. Oba výrazy spolu súvisia. Doteraz sa predpokladalo, že sila autonómnych áut bude v ich veľkom množstve. Vedecký tím z univerzity v Michigane v USA však oboznámil verejnosť so svojim mierne odlišným názorom. Tvrdia, že na to, aby sa prehustená premávka stala odolnejšia voči kolónam, stačí mať v obehu už malý počet autonómnych prepojených áut.

Ich testy dokázali, že i malý počet autonómnych prepojených vozidiel dokáže tlmiť, či úplne odstrániť kolóny, ktoré sa tvoria bez zjavného dôvodu. U nás sa také vyskytujú pred tunelom Sitina v smere od Malaciek. Ranná hustá premávka síce často prináša nehody, no mnohokrát sa kilometrové kolóny vytvoria iba pre reťazovú reakciu vodičov jazdiacich v minimálnych odstupoch. Stačí, aby na kritickom mieste v okolí pumpy OMW jeden vodič prudko zošliapol brzdový pedál v snahe vyhnúť sa hroziacej kolízii. Ďalší vodiči za ním musia taktiež panicky brzdiť. Aj keď to všetci ubrzdia, prudké brzdenie sa šíri ďalej diaľnicou ako morová nákaza, až sa vďaka hustote dopravy vytvorí tzv. fantómová kolóna a nezmizne, kým sa hustota premávky nezníži. V štátoch s hustejšou premávku sú fantómové kolóny bežnejšie. Prepojené autonómne autá by im aj v malých počtoch vedeli zabrániť. Navyše vedecké testy dokázali, že autonómne autá správnym jazdením dokážu znižovať spotrebu paliva, a tým tiež znižovať energetickú záťaž dopravy.

Vedci zistili, že ak by sa v rade blížiacich sa áut v kolóne nachádzalo čo i len jedno prepojené autonómne auto, vďaka okamžitým informáciám od áut pred ním, by o prudkom spomalení vedelo a znižovalo rýchlosť postupne a vyhlo sa panickému brzdeniu i následnému zhusťovaniu dopravy za ním.

Takéto zistenie predpokladá prepojenosť áut medzi sebou, na základe ktorej by autonómne auto mohlo správne reagovať. Faktom ale zostáva, že na obdobné zmiernenie kolóny i zvýšenie plynulosti premávky úplne stačí predvídavý vodič udržiavajúci bezpečný odstup od áut pred ním. S informáciami, ktoré by mu jeho prepojené vozidlo poskytlo, by mohol svoju predvídavosť ešte zvýšiť, doslova by mohol vďaka údajom zobrazeným na displejoch vozidla vidieť kilometre pred seba a očakávať náhle spomalenie až zastavenie áut pred sebou.

V skutočnosti by tak zlepšeniu dopravnej situácie nemuselo pomôcť len autonómne auto, stačila by báza dostatočného množstva informácií, ktoré by si autá medzi sebou navzájom posielali a za volantom predvídavý opatrný vodič jazdiaci bezpečne a podľa predpisov, na ktorého by v prípade núdze dohliadali asistenčné systémy.

Kým sa ale k prepojeným autám dostaneme, informácia o zmiernení kolón môže byť prospešná už dnes. Naznačil som to už vyššie. Ak sa v kolóne objaví jeden, či niekoľko vodičov, ktorí nebudú jazdiť nalepení na zadku áut pred sebou, ale ktorí si budú udržiavať bezpečný odstup a budú brzdiť v predstihu, kolóna môže zmiznúť podstatne rýchlejšie i riziko následných reťazových nehôd môže byť nižšie. Netreba kilometrový odstup, pomôže aj dĺžka troch, štyroch áut a plná pozornosť venovaná riadeniu.

Stačí sa zamyslieť nad tým, či sa naozaj treba v hustej premávke lepiť jeden na druhého a potom panicky brzdiť a riskovať reťazovú nehodu, alebo si radšej udržiavať prijateľný odstup. Vedecké zistenia jednoducho dávajú za pravdu tým vodičom, ktorí sa v kolónach pohybujú s väčším pokojom, netlačia sa jeden na druhého a umožňujú iným vodičom predbiehať ich, či meniť pruhy.

Ešte stručnejšie povedané: autonómne autá potrebujeme aj preto, aby nahradili agresívnych, nepremýšľajúcich a sms-kujúcich vodičov jazdiacich v štýle brzda-plyn. Pretože v skutočnosti sú to oni, kto brzdí premávku. Ak by sme znížili podiel týchto polo-vodičov, premávka by bola plynulejšia, pokojnejšia a pritom rýchlejšia a to aj bez masového rozšírenia autonómnych áut. Dobrých vodičov netreba nahrádzať, treba im dať len viac informácií v reálnom čase. Škoda, že dobrí vodiči sú už ohrozený druh. 

 

Komentáre k článku