2018-05-26 12:35:00
Lada 1200
Lada 1200
Zdroj: Autor: Forrexp – Vlastné dielo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38030939

Tu je TOP 10 starých áut, ktorých cena porastie. Máte také doma? Ešte nepredávajte!

Ponúkame vám výpočet starších áut, ktorých hodnota by už nemala klesať. Práve naopak.

Keby ste pred pár rokmi vedeli, že ten dedkov črep bude dnes hodnotný veterán, asi by ste ho nepredali. Tieto autá sa oplatí nepredávať, ale kupovať. Nasledujúci výpočet pritom zahŕňa pár lacných áut, i ozajstné veterány, do ktorých sa určite oplatí investovať. Niekto investuje do obrazov, niekto zas do áut.

Hovorí sa, že investícia do nového auta je tá najhoršia. Napríklad hodnota novej Škody Octavia klesne po roku od predaja až o tretinu. Sú ale autá, ktorých hodnota už klesať nebude. Práve naopak. Podmienkou je ale dobrý technický stav. Takže nepredávať, radšej ich opatrovať.

Ak hľadáte vhodné vozidlo na investíciu, musíte sa pozrieť späť do histórie. Nemusí to byť ani tak príliš dávno. Autá, ktoré na hodnote určite klesať nebudú môžu byť tesne pred dôchodkom. Ide o automobily patriace do kategórie mladých veteránov – teda do kategórie youngtimer. Autá s vekom presahujúcim 25 rokov môžu získavať na hodnote aj desiatky percent ročne. Pozrite sa na 10 áut, na ktorých by ste nemali prerobiť.

„Slušne zachovaná škodovka 120 sa pre piatimi rokmi predávala za 1 100 eur, dnes za ňu majiteľ dostane 3 200 eur a viac,“ hovorí Stanislav Gálik, riaditeľ inovačného centra AuresLab siete autocentier AAA AUTO. Práve on vybral Top 10 kandidátov, ktorí už na hodnote určite klesať nebudú, skôr  naopak, ich hodnota porastie.

Polski Fiat 126p

Zdroj: By P-szat - Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5337442

Výroba: 1973 - 2000

Prevedenie: hatchback

Obstarávacia cena: od 2 770 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 4 740 – 6 000 eur

Tento Mini Morris z bývalého východného bloku aj  napriek svojej  veľkosti často  slúžil ako klasické rodinné auto. Jeho popularitu dokladá aj fakt, že sa v Poľsku vyrábal až do roku 2000. Kto od „Malucha“ očakáva zhodnotenie, mal by sa pozerať po zachovalých kúskoch z osemdesiatych rokov. Ukončenie výroby iba pred 18 rokmi znamená, že novších verzií je na trhu stále dostatok, ale charakter vozidla a jeho popularita ho predurčuje k tomu, aby sa stal klasikou a jeho cena naďalej stúpala.

Wartburg 353

Zdroj: By High Contrast - Own work, CC BY 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14700287

Výroba: 1966 – 1988

Prevedenie: sedan, kombi

Obstarávacia cena: od 2 770 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 eur

Tento východonemecký automobil sa preslávil hlavne svojim maličkým dvojtaktným motorom, ktorý mu však prepožičiaval (na tú dobu) slušnú dynamiku, a priestranným interiérom. Zvonka veľa  krásy neponúkal a v deväťdesiatich rokoch sa ho motoristi začali húfne zbavovať. Vďaka tomu je dnes toto ľudové vozidlo s charakteristickým drnčivým zvukom raritou a zachovalé exempláre začínajú s cenovkou okolo 2 770 eur.

Lada 1200

Zdroj: Autor: Forrexp – Vlastné dielo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38030939

Výroba: 1970 – 1983

Prevedenie: sedan, kombi

Obstarávacia cena: od 2 770 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 – 7 900 eur

Podobne ako Škoda 120 je „žigulík“ notoricky známe vozidlo, hlavne pre ľudí narodených pred zamatovou revolúciou. Hoci bolo vyrobených takmer 2,8 milióna kusov, v bývalom Československu patril medzi nedostatkový tovar a teraz sa ním zasa stáva. Zachovalý kúsok s nižším nájazdom kilometrov za menej ako 2 770 eur budete iba ťažko zháňať a ich hodnota iba porastie.

Škoda 120 L

Zdroj: Autor: Charles01 – Vlastné dielo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3316695

Výroba: 1976 – 1979

Prevedenie: sedan

Obstarávacia cena: od 3 200 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 6 000 eur

Popisovať toto vozidlo je podobne zbytočné, ako vysvetľovať pravidlá futbalu. Pozná ho totiž takmer každý. Viacerí z nás ho vlastnili, ďalších v ňom vozili rodičia či prarodičia. Škoda 120 sa nestala legendou pre svoju kvalitu spracovania, výkon či komfort, ale preto, že na prelome 80. a 90. rokov bola  jednoducho všade. V posledných rokoch ju však korózia a prevádzkové normy kosia po stovkách. Preto niet divu, že sa z kedysi najrozšírenejšieho vozidla na slovenských cestách stáva rarita a cena zachovalých exemplárov raketovo stúpa.

BMW radu 3 E30

Zdroj: By Bajuvar [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)

Výroba: 1982 – 1994

Prevedenie: kupé, kabriolet, M3

Obstarávacia cena: od 4 000 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 9 900 eur za kupé, 15 800 eur za kabriolet

Nemecká klasika. Preslávený rad 3 E30, ktorý sa vyrábal v rokoch 1982 až 1991 utkvel v pamäti mnohým motoristom pre svoj komfortný, avšak športový prejav a ostrý výraz. Do veteránskej kategórie patrí síce iba krátko, ale pekné kúsky si už v garáži  uchováva nejeden nadšenec.

Peugeot 205 GTi

Zdroj: By Kieran White from Manchester, England (1993 Peugeot 205 1.9 GTI)

Výroba: 1984 – 1994

Prevedenie: hatchback

Obstarávacia cena: 4 700 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 7 900 eur

Model 205 GTi bol v 80. rokoch jedným zo zakladateľov kategórie hot hatch, teda malých rodinných áut, ktoré však vďaka silnejšiemu motoru umožňovali aj športové zvezenie a trocha adrenalínu. Bohužiaľ 205 GTi sa často  stával obeťou tunerov a amatérskych pretekárov, ktorých zásahy vozidlá skôr poškodzovali. Zachovalý originálny kúsok ale určite svojho majiteľa o investíciu nepripraví.

Škoda Rapid

Zdroj: By Nuclear-energy at de.wikipedia

Výroba: 1984 – 1990

Prevedenie: kupé

Obstarávacia cena: od 4 700 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 9 900 eur

Niekedy nazývaný „Porsche východného bloku“ kvôli koncepcii motora nad zadnou nápravou a zadnému náhonu,  sa etabloval ako kvapka výstrednosti a športovosti v šedi socialistických modelov. Vďaka tomu bol Rapid vo svojej dobe veľmi žiadaný a nedostatkový, čo sú vlastnosti, ktoré si priniesol aj do súčasnosti. Aj kvôli nadmernej korózii alebo množstvu neodborných rekonštrukcií a tuningu sú zachovalé pôvodné kusy už teraz pomerne cenné a ich zhodnotenie je takmer isté.

Chevrolet Corvette C3

Zdroj: wikimedia

Výroba: 1968 – 1982

Prevedenie: 2miestne kupé

Obstarávacia cena: od 11 800 eur za vozidlá ročníkov 74-82, ročníky 68-73 s chrómovými nárazníkmi od 23 700 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: od 15 800 eur za vozidlá ročníka 74-82, ročníky 68-73 s chrómovými nárazníkmi od 59 200 eur

Tu už sme vo vyššej cenovej hladine. Ich potenciál je ale o to vyšší. Chevrolet Corvette je pravdepodobne najslávnejšie americké športové vozidlo, ktoré kedy táto automobilka vyrobila. Elegantná aerodynamická karoséria s dlhou kapotou, pod ktorou sa skrýva bublajúci motor V8, oslovila viac ako 500 000 zákazníkov a bola doteraz najdlhšie vyrábanou verziou Corvetty. Aj  napriek tomuto  veľkému počtu vyrobených kusov je však o tento model neutíchajúci záujem a ceny zachovalých udržovaných kusov neustále rastú.

Tatra 603

Zdroj: wikimedia

Výroba: 1968 – 1975

Prevedenie: sedan

Obstarávacia cena: od 27 600 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 39 500 eur

Luxusný sedan Tatra 603 slúžil za minulého režimu hlavne komunistickým papalášom., Bol však dôkazom, že aj v Československu je možné vyrobiť technicky prepracované a dizajnovo vydarené vozidlo. Typický splývavý zadok ukrýval vzduchom chladený motor V8 s objemom 2,5 litra. Dnes je možné si kus určený na rekonštrukciu zaobstarať za zhruba 19 700 eur, ale sú tak vzácne, že ich hodnota bude stúpať úplne spoľahlivo.

Ferrari Testarossa

Zdroj: By Michael Price from Houston, USA - Ferrari Testarossa, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18191818

Výroba: 1984 – 1991

Prevedenie: 2miestne kupé

Obstarávacia cena: od 98 600 eur

Odhadovaná trhová cena o 5 rokov: 118 300 eur

Ktorý  nadšenec  áut by nechcel mať doma Ferrari, najlepšie v červenej farbe? Testarossa bola v druhej polovici 80. rokov a prvej polovici 90. rokov vrcholným modelom Ferrari a zaručene dokáže rozprúdiť fanúšikom krv aj dnes. Hlavne vďaka skvostnému motoru V12 4,9L, ktorý dokázal auto  dostať až do rýchlosti 315 km/h, a dizajnu od Pininfariny, ktorá vozidlu vtisla dnes už ikonické rebrované prívody vzduchu do chladičov.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: AAA Auto

Komentáre k článku


Stream naživo