23.12.2017

Toto je nový najlacnejší off-road na svete – stojí menej ako Dacia Duster

Nie je problém vyrobiť skvelé auto za veľa peňazí, ale ponúknuť schopné auto za „pár drobných“ je výzva.

Platí to ešte viac v prípade, ak to má byť off-road do divočiny. Už sme si zvykli, že autá ponúkajú stále viac muziky za čoraz menej peňazí. Pritom sa ceny v jednotlivých triedach veľmi nemenia nemení. Čoraz viac ľudí si môže dovoliť  v našich podmienkach dať peniaze na nové auto.

Automobilky sa preto snažia dostať od zákazníkov viac s pomocou nových technológií a výbav. Predháňajú sa, kto ponúkne výkonnejší motor, lepší podvozok, kvalitnejšie audio, či modernejší palubný systém. Za toto všetko sa dá priplácať. V prípade niektorých automobiliek sa ceny príplatkovej výbavy neraz dostane nad základnú cenu auta. Mnohým zákazníkom však úplne stačí celkom obyčajné, jednoduché auto.

Aj vďaka tomu vznikla na trhu medzera, ktorú v posledných rokoch úspešne zapĺňa v našich končinách Dacia. Zo začiatku podceňovaný rumunský výrobca pod ochranou Renaultu zlepšoval vytrvalo po malých krokoch svoje modely. V roku 2010 predstavil Daciu Duster. Tým trafil klinec po hlavičke a Duster sa stal globálne úspešným modelom. Po štyroch rokoch výroby vyrobili milión áut. Za sedem rokov sa predalo už viac ako 2 milióny kusov a renomé podradnej značky začalo miznúť. Na obrovský úspech predchádzajúceho modelu sa pokúsi nadviazať nedávno uvedená nová generácia.

Dacia mieri na ľudí, pre ktorých je dôležitý najlepší pomer úžitkovej hodnoty a obetovaných peňazí. Menej nároční zákazníci ocenia jednoduché auto, ktoré im poslúži na obyčajné cestovanie bez nutnosti rozmerných displejov či niekoľkovrstvových lakov. Nie je to úplne najlacnejšie auto s pohonom 4x4 na našom trhu, lebo Lada Niva sa u nás momentálne oficiálne neponúka. Dá sa ísť s cenou ešte nižšie? Dá, ale nie u nás.

V iných končinách  sveta, kde by ste to možno ani nepredpokladali, predstavili nové najlacnejšie auto do terénu. Mobius Motors z Kene uviedol svoj druhý model SUV, ktorý je špeciálne navrhnutý tak, aby sa vysporiadal s drsnými prostredím za čo najnižšiu cenu. Nová generácia robustného modelu Mobius 2 je založená na rebrinovej konštrukcii s oceľovým priestorovým rámom. V prednej časti sú dvojité lichobežníkové závesy kolies, vzadu tuhá náprava s listovými pružinami To vytvára odolnú konštrukciu na prepravu ľudí a tovaru na dlhé vzdialenosti po nespevnenom teréne.

Pohon zabezpečuje benzínový motor s objemom 1,8 litra, ktorý má výkon 98 kW (138 koní) a je spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Je zaujímavé, že vozidlo nemá hnaná všetky, ale len zadné kolesá. No príklady napríklad aj z rallye Dakar ukazujú, že toto riešenie môže so správnym rozložením hmotnosti a správnymi pneumatikami fungovať aj v ťažkom teréne. Čo sa o vozidlách s pohonom prednej nápravy nedá povedať.

V interiéri sa všetko podrobilo praktickosti. Jednoduché linky a len základná výbava. Spoločnosť Mobius Motors ponúka ako možnosť voľby aj osempalcový displej s informačným systémom a Mirrorlinkom a tiež klimatizáciu, ale nič viac. Najlacnejší model má iba dve sedadlá vpredu. Inak sa dajú zadné lavice vybrať a tým sa získa miesto na prevážanie nákladu.

V prípade modelu Mobius II je kľúčovou práve cena, ktorá štartuje na 1,3 milióna kenských šilingov, teda asi 10 647 eur. Cena mala byť podstatne nižšia, pri predstavení modelu sa rátalo s cenou po prepočte pod 8500 eur. Ale takto akosi to bolo pôvodne aj s Daciou Logan, že sľuby boli krajšie, ako realita.

Mobius Motors vznikla v roku 2009, v roku 2014 predstavila Mobius II a mala začať vyrábať – no všetko sa trocha oneskorilo. Napriek tomu pripravuje aj luxusnejšie SUV – to by mohlo mať možno úspech nielen v rovníkovej Afrike, ale aj v Európe... Ktocie, ako to celé dopadne. Veď aj Dacia Duster sa pôvodne vôbec nemala predávať v západnej Európe, teda napríklad v Nemecku. Dnes je tam z nej hit...


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: CNN

Komentáre k článku